Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Languedoc - Tips på vingårdar och vinbutiker

Mattis

Medlem
Åker till Languedoc (St Chinian/Faugeres/Minervoix) på semester i mitten av juni. Nu är familje aktiviteter huvud fokus på denna resan, men en dag borde jag nog klara att lura mig undan. Någon som har några trevliga tips på vinproducenter i området som är värt ett besök?
Basen blir i Roquebrun.
 
Ta bilen med familjen en tyg timme söderut mot Roussillon, släpp av familjen i Perpignan. Sen ytterligare 20-30 minuter till vingårdsbesök i någon (eller alla!) av byarna Calce (Domaine Gauby, Olivier Pithon), Maury (Dom. de la Coume du Roy), Rivesaltes (Dom. Cazes, Dom. Mas Amiel), Belesta (Dom. du Caladroy - litet billigare men bra värde om man vill köpa hem några lådor bra bordsvin). Det finns fler riktigt spännande vingårdar på varje ställe men detta några idéer. Obs. Maury och Rivesaltes gör söta viner.

Eller så åker du en dryg timme norrut (åt Languedoc-hållet till), släpper av familjen vid Birgittakapellet nära hameau de Sainte-Brigitte där fantastiska La Pèira en Damaisèla ligger och passar på att besöka Mas du Daumas de Gassac 15 minuter bort. Dessa två är litet större och biffigare rödvin medan t ex Dom. Gauby är en av naturvinshimlens mer spännande fixstjärnor. Maury och Rivesaltes är eviga sanningar - bortom alla trender.

Obs har själv inte varit så långt sydväst i Frankrike så detta bara en snabb mindmap baserat på goda viner. Har ingen aning om man kan besöka birgitteorden och om det är värt det.
 
Last edited:
Du bör inte heller missa Leon Barral i Faugeres. Makalöst bra viner i ganska skitig stil om du gillar sånt. :)

I övrigt tycker jag @Omar Khayyam fångat in det viktigaste.
instämmer till fullo ang Barral. Det verkar också vara den närmaste vingården om du bara ska göra ett besök. Finns också andra producenter i Faugères som t ex Binet-Jacquet som importeras av caviste.se
 
Trådskapare
M

Mattis

Medlem
Tack för grymma svar! :)
Binet-Jacquet har jag köpt flera gånger hos Caviste, så har haft de i tankarna. Skal kontakta de olika producenterna och höra om de tar emot besök när vi är där. Bra idé med att släppa av familjen på sightseeing :cool:
 
Toppen