Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lansering i vinkällarbutikerna den 1 november

Systembolagets lansering i vinkällarbutikerna 1 november 2012

En hel del intressant namn, Louis Roederer 2006, Pinot från Craggy Range, lite enklare viner från Roberto Voerzio (prova deras Barbera om inte annat) 2009 Alter Ego, Tenuta dell'Ornellaia (2010 Le Serre Nuove dell'Ornellaia och 2009 Ornellaia),
2009 Barbaresco och 2007 Sperss från Gaja med mera.

Har inte kollat priserna. Som vanligt lägger vi upp hela listan för forumet att kommentera

Lansering i vinkällarbutikerna 1 november 2012
 

egonx

Medlem
SV: Lansering i vinkällarbutikerna den 1 november

Tack för god service!

Det som hade kunnat intressera mig var väl tilltaget i pris. T.ex. 2011 Keller Riesling Trocken ''von der Fels'' (se atomwine.dk)
 
Trådskapare
A
SV: Lansering i vinkällarbutikerna den 1 november

Keen skrev:
Ser att din favorit är med!

Ja, det blir inga Guy Charlemagne för mig. För forumet så rekommenderar jag också att undvika Duval-Leroy Clos des Bouveries. Har inte druckit denna årgång men tidigare årgångar har varit stora besvikelser.
 

Magikern

Medlem
SV: Lansering i vinkällarbutikerna den 1 november

Ser att de tagit in Naturalis Histora 1998

Prövade 2000 årgången nyligen men hade väntat mig mer, visst det var lite för ungt men det var tunnare än jag väntat.

Var 98 en betydligt bättre årgång i Södra Italien än 2000?
 
Trådskapare
A
SV: Lansering i vinkällarbutikerna den 1 november

Magikern skrev:
Ser att de tagit in Naturalis Histora 1998

Prövade 2000 årgången nyligen men hade väntat mig mer, visst det var lite för ungt men det var tunnare än jag väntat.

Var 98 en betydligt bättre årgång i Södra Italien än 2000?

Var tvungen att Googla detta då jag inte har så stor koll på årgångar i södra Italien som jag borde :). Enligt den tabell jag hittade för Campania så är 2000 och 1998 jämförbara i kvalité. Det säger ju naturligtvis inte allt om hur vinet egentligen är med tanke på hur just det årets klimat i förhållande till hur vinet görs.

http://www.intowine.com/campania-italy-vintage-chart
 

Magikern

Medlem
SV: Lansering i vinkällarbutikerna den 1 november

Anders Landström skrev:
Var tvungen att Googla detta då jag inte har så stor koll på årgångar i södra Italien som jag borde :). Enligt den tabell jag hittade för Campania så är 2000 och 1998 jämförbara i kvalité. Det säger ju naturligtvis inte allt om hur vinet egentligen är med tanke på hur just det årets klimat i förhållande till hur vinet görs.

http://www.intowine.com/campania-italy-vintage-chart

Låter intressant, satsar nog mina pengar på lite andra viner för tillfället men vore kul med lite feedback från folk som provat det. Kan hände att det har det lilla extra när det gäller mognadstoner och fyllighet som jag saknade hos årgång 2000. :)
 
Toppen