Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lansering vinkällarbutikerna, 1 februari 2013

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Lansering vinkällarbutikerna, 1 februari 2013

Anders Landström skrev:
Systembolagets lansering i vinkällarbutikerna (T6-T7)

2004 Vilmart Coeur de Cuvée är ett efterlängtat släpp, två Chablis från Domaine William Fevre och Pinot Noir från Hirsch Vineyards, San Andreas Fault finns med bland vinerna

Som alltid med reservation för priserna.

T6-T7 lansering 1 februari 2013
Domaine Huet Le mont är ett givet köp för min del :)
 

Old Sparky

Medlem
SV: Lansering vinkällarbutikerna, 1 februari 2013

Domaine Huet är ju helt klart spännande. Sen såg jag Shafer Relentless 2008 på listan = Årets vin 2012 WineSpectator 8)
 

Dexter

Medlem
SV: Lansering vinkällarbutikerna, 1 februari 2013

Jag fick höra att det skulle komma två viner från Boekenhoutskloof men de var ju inte med på listan är det någon som hört varför?
Boekenhoutskloof Semillon 2010 199:- 240 flaskor och Boekenhoutskloof Syrah 2010 379:- 120 flaskor.
 
Trådskapare
A
SV: Lansering vinkällarbutikerna, 1 februari 2013

Dexter skrev:
Jag fick höra att det skulle komma två viner från Boekenhoutskloof men de var ju inte med på listan är det någon som hört varför?
Boekenhoutskloof Semillon 2010 199:- 240 flaskor och Boekenhoutskloof Syrah 2010 379:- 120 flaskor.

Var inte med på listan vi fick från Systembolaget Kommer ju lite webblanseringar också. Var läste du att de skulle släppas?
 

Pontus

Medlem
SV: Lansering vinkällarbutikerna, 1 februari 2013

Domaine Huet Le Mont... hur är det egentligen, är inte årgången 2011 tveksam?
 

Magikern

Medlem
SV: Lansering vinkällarbutikerna, 1 februari 2013

Sb kommer att bli en av de billigaste i världen på Shafer Relentless 2008. :)

Finns nog inget vin under 500 sträcket på Systemet som så många på cellartracker har höjt till skyarna.

Undrar vad man kan vänta sig? Är de ett riktigt komplext vin utan överdriven fatkaraktär och obalanserad fruktighet och alkohol slår jag till direkt.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Lansering vinkällarbutikerna, 1 februari 2013

Pontus skrev:
Domaine Huet Le Mont... hur är det egentligen, är inte årgången 2011 tveksam?
Jo det var min första tanke också då jag inte följt skörden så bra. Och med tanke på att odlingar norr om loire var 2011 ett sämre år.
Men faktum är att, nu när de fledsta producenterna i vouvray, börjat buteljera sina 2011or visade sig att 2011 kommer ge stora viner. Foreau pratade bla om att skörden var uppe i nivå med 1990, han och flera av grannarna i byn har valt att göra sina prestige/topp moelleuxer detta år. Värt att nämna är att även Huet kommer göra sitt topp vin. Om jag inte minns fel har de vell bara släppt den 1990 och 2003 - och har nu alltså valt att även göra på 2011.
Så nej 2011 är inte det minsta tveksam;) (jag skulle gladeligen slå ihop en liten provning av olika producenter a la 2011/Vouvray)
 

Pontus

Medlem
SV: Lansering vinkällarbutikerna, 1 februari 2013

johan1279 skrev:
Jo det var min första tanke också då jag inte följt skörden så bra. Och med tanke på att odlingar norr om loire var 2011 ett sämre år.
Men faktum är att, nu när de fledsta producenterna i vouvray, börjat buteljera sina 2011or visade sig att 2011 kommer ge stora viner. Foreau pratade bla om att skörden var uppe i nivå med 1990, han och flera av grannarna i byn har valt att göra sina prestige/topp moelleuxer detta år. Värt att nämna är att även Huet kommer göra sitt topp vin. Om jag inte minns fel har de vell bara släppt den 1990 och 2003 - och har nu alltså valt att även göra på 2011.
Så nej 2011 är inte det minsta tveksam;) (jag skulle gladeligen slå ihop en liten provning av olika producenter a la 2011/Vouvray)

Ah, stort tack!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Lansering vinkällarbutikerna, 1 februari 2013

johan1279 skrev:
2011 kommer ge stora viner... flera av grannarna i byn har valt att göra sina prestige/topp moelleuxer detta år. Värt att nämna är att även Huet kommer göra sitt topp vin. Om jag inte minns fel har de vell bara släppt den 1990 och 2003 - och har nu alltså valt att även göra på 2011.

Om det är Cuvée Constance som du syftar på så har den även gjorts 2005 och 2009 under perioden efter 2003, vad jag kan se. Det är i och för sig svårt att göra söta viner i toppklass, men idag verkar det ännu svårare att sälja dem för de stackars tillverkarna... :(
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Lansering vinkällarbutikerna, 1 februari 2013

vintomas skrev:
Om det är Cuvée Constance som du syftar på så har den även gjorts 2005 och 2009 under perioden efter 2003, vad jag kan se. Det är i och för sig svårt att göra söta viner i toppklass, men idag verkar det ännu svårare att sälja dem för de stackars tillverkarna... :(
Aha 05 o 09 måste jag missat helt!
Instämmer helt med dig tomas! Men jag förstår o andra sidan odlarna då det är svårt att gå runt på sina bästa stockar då de ofta skördar under 15hl/ha för sina toppviner. För att ta ett annat exempel känns det nästan som du och jag är ganska ensamna på detta forum att konsumera dessa typer av viner..
 
Trådskapare
A
SV: Lansering vinkällarbutikerna, 1 februari 2013

johan1279 skrev:
För att ta ett annat exempel känns det nästan som du och jag är ganska ensamna på detta forum att konsumera dessa typer av viner..

Konsumera, ja, men köper det gör jag
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Lansering vinkällarbutikerna, 1 februari 2013

johan1279 skrev:
För att ta ett annat exempel känns det nästan som du och jag är ganska ensamna på detta forum att konsumera dessa typer av viner..

Just det, en del vet helt enkelt inte sitt eget bästa! ;D
 

Karl

Medlem
SV: Lansering vinkällarbutikerna, 1 februari 2013

Magikern. Jag är också skeptisk till amerikanska Shirazer. Har inte druckit så mycket därifrån. Sista gången var då jag prövade Alban winyards shiraz. Kommer inte ihåg namnet på vinet. Men det haussades av såväl LivetsGoda som internationella vinkritiker. Jag tyckte det mest smakade svartvinbärssaft. (Väldigt dyr saft). Shafer vet jag inget om.
 

Magikern

Medlem
SV: Lansering vinkällarbutikerna, 1 februari 2013

Karl skrev:
Magikern. Jag är också skeptisk till amerikanska Shirazer. Har inte druckit så mycket därifrån. Sista gången var då jag prövade Alban winyards shiraz. Kommer inte ihåg namnet på vinet. Men det haussades av såväl LivetsGoda som internationella vinkritiker. Jag tyckte det mest smakade svartvinbärssaft. (Väldigt dyr saft). Shafer vet jag inget om.

Har märkt samma sak när de gäller en del chateauneuf du pape viner faktiskt, fast de smakar ofta mer jordgubbssaft. Samma sak när de gäller vissa bourgogneviner.

Man märker att de riktar in sig på den amerikanska marknaden som ofta vill ha viner som smakar syltigt och som är lättdryckna även som unga. Rober Parkers smaklökar har varit lite väl dominerande ibland tyvärr.
 
Trådskapare
A
SV: Lansering vinkällarbutikerna, 1 februari 2013

Magikern skrev:
Har märkt samma sak när de gäller en del chateauneuf du pape viner faktiskt, fast de smakar ofta mer jordgubbssaft. Samma sak när de gäller vissa bourgogneviner.

Man märker att de riktar in sig på den amerikanska marknaden som ofta vill ha viner som smakar syltigt och som är lättdryckna även som unga. Rober Parkers smaklökar har varit lite väl dominerande ibland tyvärr.

Obalanserade viner är ett otyg, Robert Parkers inflytande har varit tydlig tyvärr.
 

Magikern

Medlem
SV: Lansering vinkällarbutikerna, 1 februari 2013

Anders Landström skrev:
Obalanserade viner är ett otyg, Robert Parkers inflytande har varit tydlig tyvärr.

Grejen är väl mycket att de har kommit så mycket frukt, ekfats och alkoholbomber sedan Parker kom in bilen.

Provade Cuvée du Vatican Châteauneuf-du-Pape Réserve Sixtine-2009 nyligen och visst var det balanserat och gott men som någon sa till mig när jag köpt det. "Räkna inte med att de vinet kommer att funka till älgkött med en kryddstark sås som du planerat, det kommer troligen att skära sig. 6 timmars dekantering sen kan du servera det som en jordgubbsdrink på en tjejfest. Vinet är inte speciellt komplext och det blir inte så mycket bättre av att ligga i källaren heller."

Kan hålla med till viss del faktiskt.
 

perpro

Medlem
SV: Lansering vinkällarbutikerna, 1 februari 2013

Domaine Hüet Le Mont är ju en höjdare. Min mest druckna domän 2012 (tack vara en fest ifs, men ändå). Normalt har jag svårt för demi-sec, men med den höga syran blir det - i min mun - perfekt balans (söttman märks nästan inte). Smaskens. Köpte mina på atomwine.dk som väl är en femtiolapp billigare på just dessa.

Det släpps ju en Amour de Deutz Millésimé Blanc de Blancs 2005 http://www.systembolaget.se/92032 och några andra som saknas på listan. De finns redan på lagersaldo i vinkällarbutikerna, så det borde väl inte vara i beställningssortimentet, som för övrigt innehåller 270 poster.
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/?sortfield=Pris&sortdirection=Descending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&saljstart=2013-02-01&groupfiltersheader=Default&filters=saljstart%2c&showresultlist=True#sortfield=Pris&sortdirection=Descending&hitsoffset=50&page=3&searchview=All&exkluderakosher=False&exkluderaretsinerat=False&saljstart=2013-02-01&groupfiltersheader=Default&action=resultlist
 
Trådskapare
A
SV: Lansering vinkällarbutikerna, 1 februari 2013

perpro skrev:
Domaine Hüet Le Mont är ju en höjdare. Min mest druckna domän 2012 (tack vara en fest ifs, men ändå). Normalt har jag svårt för demi-sec, men med den höga syran blir det - i min mun - perfekt balans (söttman märks nästan inte). Smaskens. Köpte mina på atomwine.dk som väl är en femtiolapp billigare på just dessa.

Det släpps ju en Amour de Deutz Millésimé Blanc de Blancs 2005 http://www.systembolaget.se/92032 och några andra som saknas på listan. De finns redan på lagersaldo i vinkällarbutikerna, så det borde väl inte vara i beställningssortimentet, som för övrigt innehåller 270 poster.
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/?sortfield=Pris&sortdirection=Descending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&saljstart=2013-02-01&groupfiltersheader=Default&filters=saljstart%2c&showresultlist=True#sortfield=Pris&sortdirection=Descending&hitsoffset=50&page=3&searchview=All&exkluderakosher=False&exkluderaretsinerat=False&saljstart=2013-02-01&groupfiltersheader=Default&action=resultlist

Outgrundliga är Systembolagets lanseringar. Klagas en del på hur korrekta listorna är och som sagt, de är alltid preliminära
 
Toppen