Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Las Palmas - tips på restauranger och vinbarer?

MartinE

Medlem
Det blir en vecka i Las Palmas strax efter årsskiftet och jag behöver tips på bra restauranger och vinbarer (gärna med bra sherry eller andra starkviner, men "allt" är av intresse)! Helst i Las Palmas, men i nödfall kan vi även tänka oss att åka till andra delar av ön.

Vi har varit där en gång tidigare och jag har koll på El Churrasco och Ribera del Rio Mino.

Vi ska bo på Santa Catalina. Är det någon som har koll på restaurangen där (La Terraza)?

Andra tips? Vinaffärer, cocktailbarer, sevärdheter...

Finns det någon anledning att göra en dagsutflykt till Maspalomas?
 
Last edited:
Trådskapare
MartinE

MartinE

Medlem
Ingen som har några tips? Nog måste väl någon på forumet ha varit på Gran Canaria och fått med sig några positiva minnen hem? :)

Vi försöker för övrigt att, närmast desperat, boka Deliciosamarta men de är duktiga på att nonchalera oss...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ingen som har några tips? Nog måste väl någon på forumet ha varit på Gran Canaria och fått med sig några positiva minnen hem? :)

Vi försöker för övrigt att, närmast desperat, boka Deliciosamarta men de är duktiga på att nonchalera oss...
Jag hade gärna hjälpt till men det var så många år sedan jag var där att jag inte minns ett smack. :(
 

Stenberg

Medlem
Jag gissar att jag ar for sent ute men har kommer ett tips anda for framtiden. Inte i Las Palmas men Restaurante La Cantina nere i Puerto Rico brukar ha mycket god mat och har en trevlig vinkallare. Det ar nu nagra ar sedan senaste besoket men har varit dar nagra ggr utspritt over ganska manga ar och de har hallit stilen.

Visst, det ar turistigt och knappast en stjarnkrog men mycket trevligt, sarskilt om man gillar spanska viner. Vill minnas att de har en del italienskt pa menyn ocksa.

http://www.elgrecopuertorico.com/restaurantes_la_cantina/22
http://www.tripadvisor.com/Restaura...-Puerto_Rico_Gran_Canaria_Canary_Islands.html

(Jag har inte sjalv hunnit lasa Tripadvisor da jag ar till sjoss och sitter pa valdigt skakigt satellitinternet.)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
När jag var där för några år sedan så tog vi en bulle upp till Casa Martell, det kan vara något för dig/er. Ligger uppe i kullarna och är gammalt och rustikt, skönt ställe stor vinkällare med mycket gamla grejer som inte kostar massor mer pengar. Minns det som rustik mat med lite ambitioner.

Mycket är turistigt, såklart, men kolla runt efter de små ställena, det finns ett ställe som jag inte minns vad det heter som ser ut som ett kebabhak men de serverar magiskt lammlägg. Toppenbra. Och kolla också efter ställen som serverar mat med nordafrikanska influenser. De delar mycket kryddor med nordafrika och det är då det börjar bli "på riktigt".
 

Swedish

Medlem
puff puff...

@MartinE , visserligen två år sedan men lyckades du hitta något i restaurang och bar-svängen?
Till alla andra, inga nyinkomna tips?
Ska dit om två veckor, tanken är en stadssemester utan att behöva ha vinterjacka. Det vill säga: läsa en bok eller två, promenera, hänga på krogar och barer, titta på folk.... Förhoppningsvis åka upp i bergen och ta en dagsvandring eller två samt hålla mig till nordvästkusten. Grundhypotesen är att det bor ungefär 400 000 personer där och jag utgår ifrån att dessa beter sig som se flesta spanjorer; dvs. de gillar att äta och dricka, vilket passar mig alldeles utmärkt...:oops:
Kruxet är när man surfar runt så hittar man inga riktigt bra och namngivna tips. Det pratas om trevliga kvarter med ett 20-tals krogar men aldrig namnet på den som är riktigt bra. Som alla vet, när man är på ett ställe där man inte har någon koll, så står man ibland framför 10 ställen som alla ser likadana ut: ett är bra, resten är skräp! Och av någon märklig anledning så lyckas man alltid hamna på de dåliga ställena... Jag vill få hjälp att identifiera det bra stället!

Alla tips gällande restauranger, barer, vinbutiker, delikatessbutiker är välkomna! Om inte, om det finns någon som har tips på hur man hittar information på nätet som inte är annonsfinansierad som kan hjälpa till att sålla informationen typ spanska foodies och vinbloggar, instagrammare osv...

@MartinE igen: Har du annars tips på stadsdelar ni gillade framför andra, aktiviteter att hitta på, goda tips i vardagen?

Tack på förhand!
 

Monty

Medlem
Denna var bra när vi var där för ett par års sedan. Om man gillar fisk/skaldjur/paella.
353F8AA5-2FEF-4DC7-8A30-A803C349504A.png
 
Trådskapare
MartinE

MartinE

Medlem
@MartinE , visserligen två år sedan men lyckades du hitta något i restaurang och bar-svängen?

Jag är övertygad om att den bästa restaurangen i Las Palmas är Deliciosamarta. Tyvärr har vi aldrig lyckats boka något bord där, trots ivriga och upprepade besök. Av dem jag faktiskt besökt kan jag framförallt rekommendera köttrestaurangen El Churrasco på Calle Olof Palme, fisk- och skaldjursrestaurangen Ribera del Río Miño på samma gata samt restaurangen på Hotel Santa Catalina. Även Embarcadero (minns att jag åt fantastisk bläckfisk där) vid marinan i El Puerto är bra! Och Montesdeoca i Vegueta är väldigt mysig.

Skulle du få för dig att vilja åka söderut till Maspalomas / Playa del Inglés / San Agustín kan jag varmt rekommendera skaldjurstallriken på Las Rías!

Ska dit om två veckor, tanken är en stadssemester utan att behöva ha vinterjacka. Det vill säga: läsa en bok eller två, promenera, hänga på krogar och barer, titta på folk....
Las Palmas är definitivt ett trevligt resmål för dessa ändamål! Dessutom alldeles lagom varmt (varierar mellan ca 19 och 25 grader så här års) och inte riktigt lika turistigt som andra delar av ön.

@MartinE igen: Har du annars tips på stadsdelar ni gillade framför andra, aktiviteter att hitta på, goda tips i vardagen?
Triana och Vegueta är helt klart de trevligaste stadsdelarna. I Triana finns det många trevliga barer och små restauranger (bl a ovan nämnda Deliciosamarta), men jag kommer inte ihåg några andra namn.

Vill du köpa champagne eller andra fina viner tycker jag att vinkällaren/butiken på källarplanet på El Corte Inglés är det bästa (det enda vettiga?) alternativet! Där hittar du även en del delikatesser. För övrigt är det tyvärr fel stad att åka till om man är ute efter att dricka bra vin...

Ett annat tips är att hyra bil en dag eller två. Då kan man på ett smidigt sätt få se andra delar av ön!

Denna var bra när vi var där för ett par års sedan. Om man gillar fisk/skaldjur/paella.
Om du menar "bra" i betydelsen trea på en femgradig skala så håller jag med dig! Det är helt klart ett trevligt ställe med fantastiskt läge, men maten är långt ifrån toppklass. Över huvud taget skulle jag avråda från att leta restauranger runt Las Canteras! Den här delen av staden verkar främst befolkas av turister som hellre äter billigt än bra (men paradoxalt nog är priserna inte alltid särskilt låga). Stranden i sig och strandpromenaden är väldigt trevlig, men det är med ett par undantag genomgående mediokra restauranger.

Fast det är inte omöjligt att man stöter på erbjudanden som det här:

IMG_5816.JPG

Inte dyrt i alla fall! :)


Tillägg: Ha-ha, nu läste jag om mitt inledande inlägg i den här tråden och ser att det var El Churrasco och Ribera del Río Miño jag lyfte fram även då! :)
 
Last edited:
Toppen