Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava April 2022 - 94370 La Malinche 2019

Hur bra var månadens vin?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 9 23,7%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 7 18,4%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • * Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 22 57,9%

  • Total voters
    38
  • Poll closed .

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Nu går jag handlingen lite i förväg och egenmäktigt väljer aprils vin innan marsvinet har presenterats. Anledningen är att det släpps ett vin den 18/3 som jag tycker borde passa perfekt i sammanhanget:
94370 La Malinche 2019 https://www.systembolaget.se/produkt/vin/la-malinche-9437001/
Vinet är gjort på druvan Mission som ingen mindre än Hernan Cortes introducerade, eller i alla fall såg till att den blev introducerad, i Amerika. Innan 1522 gjorde man nattvardsvin på lokala mexikanska druvor, men det var tydligen ingen höjdare.

1888 så odlades Mission på 1600 ha i Napa, 2019 var siffran nere på 160 ha för hela Kalifornien. I Spanien dog druvan ut med vinlusen, utom på några ställen på Kanarieöarna. Jag skulle tro att druvan är en ny bekantskap för många på forumet.

Adam Sabelli-Frisch gör vin på udda, bortglömda druvor. Från hemsidan: " I make wine from low-impact vineyards, focus on rare, forgotten, under-appreciated or historic grape varieties, because that’s what gets me excited personally. I try to make them in an elegant Old World way here in the New World. I tend to go for more restrained oak usage for best expression, but not at all opposed to oak if the wine demands it (and some do). My wines are normally bone dry, fermented naturally, contain no added chemicals, low in sulfites. I try not to filter and I try not to fine. I also don’t rush them to market, I prefer to let them age in the winery for at least a year and half or more. I find it really helps them develop and refine, as well as prepare them for further aging."

Mer info om La Malinche 2019: https://www.sabelli-frisch.com/wines/lamalinche-2019

Jag har testat vinet, men tror att jag behöver göra det en gång till för att få en fullständig bild.
Druvorna kommer från Somers Vineyard i distriktet Mokelumne River. Totalt produceras 600 lådor av vilka 50 hamnar på Systembolaget. jag tvivlar på att det kommer att bli en kioskvältare, så de som vill vara med i månadens vin borde kunna få tag på en flaska.
93p av John Gilman, View From The Cellar

#Kan någon lägga till sticky och omröstning?
 

buteljen

Medlem
Jag föreslog (i februaritråden) det andra Flame Tokay som mars månads vin men det var ingen som nappade på det ...
 

buteljen

Medlem
@Adam Frisch är det här vinet från exakt samma vingård som La Malinche? Är det många som gör vin från den vingården? Skall bli spännande att prova ditt vin :)
 
Last edited:

Poussard

Medlem
@Adam Frisch är det här vinet från exakt samma vingård som La Malinche? Är det många som gör vin från den vingården? Skall bli spännande att prova ditt vin :)
Nån som druckit den där Pax Mission och kan ge ett omdöme?
 

buteljen

Medlem
Nån som druckit den där Pax Mission och kan ge ett omdöme?
Jamie Goode ger den 92/100
Pax Mission Somer’s Vineyard 2019 Lodi, California
12.5% alcohol. Pale red/orange in colour, this has a complex, spicy, slightly animal, gamey nose with notes of pepper and iodine under the sweet cherry and berry fruits. The palate is juicy and focused with light red cherry fruit as well as some apple notes, finishing with sour cherry and some grippy tannin. There’s a complex savoury, mineral dimension here too. It has massive drinkability but also some grip and a savoury twist. Such an intriguing wine that is really hard to categorize: I’d probably say it was a dark rosé.

 

The Wall

Medlem
Till kvällens grillade kycklinglårfilé. Not kommer.
6EC6FD14-D342-4058-A684-76B83D5869A5.jpeg

Det finns en anledning till att vissa, bland annat undertecknad, ständigt tjatar om det här vinet.
 

Vingubben

Medlem
FC1645C8-A056-4CDA-B247-1BBC997006B9.jpeg


Blev livrädd när jag hälde upp vinet och såg färgen. Brunrött och blekt, nästan som en belgisk körsbärsöl. Doften är rätt spritig och eken träder fram tillsammans med skumtomtar. Trots endast 12,5% så är alkoholen framträdande och ger en sötma och arom som påminner om en amontillado. Även i smaken finns det en del skumgodis tillsammans med läder och körsbärskärnor. Bra balans men högst sannolikt en vattendelare. Frugan som gillade Flame Tokayen tyckte detta var odrickbar. Själv uppskattade jag det annorlunda, och tycker den funkade bäst på egen hand med lite sött tilltugg. Borde även funka bra med en ostbricka. 88p
 

Adam Frisch

Vinmakare
@Adam Frisch är det här vinet från exakt samma vingård som La Malinche? Är det många som gör vin från den vingården? Skall bli spännande att prova ditt vin :)
Ja, precis! Men vinerna är väldigt olika - dom har gått för en mer karbonisk, lättare sommarstil, medans mitt vin är lite mer djupdykande och lagringsbart.

Det finns väldigt lite Mission kvar i Kalifornien, och Somers vineyard är en av dom sista, så vi är nog ca 10 små producenter som tar därifrån. Pax tar betydligt mer än mig, för han har stor kundkrets, men efter honom är jag nog näst störst numera. Somers är en magisk liten plats och vinrankor är nästan 4m höga och väldigt yviga och vildvuxna, planterat tidigt 70-tal. Inget bevattning - dom tar allt sitt eget vatten själv med djupa rötter nere i sanden. Det är ett under att vingården överlevt alla år av ingen efterfrågan alls på Mission, men på nåt vis så gjorde den det.

IMG_9423 (1).jpeg
 

Adam Frisch

Vinmakare
När jag läser sina egna inlägg så märker jag hur många angliceringar jag gör efter 20 år i engelstalkande länder. "Dom har gått för" är ju inkorrekt svenska, ser jag nu, och en direktöversättning. "Dom har satsat på" hade varit bättre ordval:)
 
Toppen