Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava April 2022 - 94370 La Malinche 2019

Hur bra var månadens vin?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 9 23,7%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 7 18,4%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • * Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 22 57,9%

  • Total voters
    38
  • Poll closed .

DR Glas

Medlem
När jag läser sina egna inlägg så märker jag hur många angliceringar jag gör efter 20 år i engelstalkande länder. "Dom har gått för" är ju inkorrekt svenska, ser jag nu, och en direktöversättning. "Dom har satsat på" hade varit bättre ordval:)
Jag tror inte jag hade reagerat om någon i min omgivning använt uttrycket "gått för". Det känns ganska svenskt idag. Eller är det bara jag som konsumerar mycket engelsktalande media?:confused:
Det ser ut som att vinet rullar på ser jag. Om jag begriper det rätt så kom det 600 flaskor till Sverige och jag hittar färre än 200 i butikerna idag. Samtidigt som vinet är "tillfälligt slut online".
Med min yxmatte har alltså ca 70% gått på 4 dgr.
Källa.
 

zippan

Medlem
Ja, precis! Men vinerna är väldigt olika - dom har gått för en mer karbonisk, lättare sommarstil, medans mitt vin är lite mer djupdykande och lagringsbart.

Det finns väldigt lite Mission kvar i Kalifornien, och Somers vineyard är en av dom sista, så vi är nog ca 10 små producenter som tar därifrån. Pax tar betydligt mer än mig, för han har stor kundkrets, men efter honom är jag nog näst störst numera. Somers är en magisk liten plats och vinrankor är nästan 4m höga och väldigt yviga och vildvuxna, planterat tidigt 70-tal. Inget bevattning - dom tar allt sitt eget vatten själv med djupa rötter nere i sanden. Det är ett under att vingården överlevt alla år av ingen efterfrågan alls på Mission, men på nåt vis så gjorde den det.

Visa bifogad bild 25851
Hur men även när i tiden, typ av glas, vid vilken temperatur och till vad, skulle du dricka ditt vin?
 

Adam Frisch

Vinmakare
Jag tror inte jag hade reagerat om någon i min omgivning använt uttrycket "gått för". Det känns ganska svenskt idag. Eller är det bara jag som konsumerar mycket engelsktalande media?:confused:
Det ser ut som att vinet rullar på ser jag. Om jag begriper det rätt så kom det 600 flaskor till Sverige och jag hittar färre än 200 i butikerna idag. Samtidigt som vinet är "tillfälligt slut online".
Med min yxmatte har alltså ca 70% gått på 4 dgr.
Källa.
Wow! Kul! Verkar som det stämmer. Får kolla med Vinunic om dom har intresse av att ta in lite mer. Vet inte om dom då måste gå igenom hela inköpscirkusen med SBs inköpare en ny vända eller om man bara kan "tagga" på. I det tillfälliga sortimenten - får ens samma vin återkomma?

Hur men även när i tiden, typ av glas, vid vilken temperatur och till vad, skulle du dricka ditt vin?
Jag gillar det aningens kylt - håller tanninerna på rätt nivå. Många tycker det passar bra till mexikansk mat och även asiatisk. Tanninerna bryter bra mot sötare rätter. Och fruktigheten passar bra med kryddrik mat.

Tycker det är redo nu, men ungefär hälften föredrar det med en liten dekant, och jag håller nog med.
 

Adam Frisch

Vinmakare
Jag tror inte jag hade reagerat om någon i min omgivning använt uttrycket "gått för". Det känns ganska svenskt idag. Eller är det bara jag som konsumerar mycket engelsktalande media?:confused:
Det ser ut som att vinet rullar på ser jag. Om jag begriper det rätt så kom det 600 flaskor till Sverige och jag hittar färre än 200 i butikerna idag. Samtidigt som vinet är "tillfälligt slut online".
Med min yxmatte har alltså ca 70% gått på 4 dgr.
Källa.
Kollat med Vinunic nu och alla 600 flaggor gick till SB, så med över 460 sålda redan får man vara rätt nöjd med. Dock kan samma vin inte återbeställas när det har varit på Tillfälligt Sortiment Exklusivt, som SB tydligen kallar det. Så får visa nästa årgång till hösten och så kanske tar dom in det och några andra inför nästa år.
 

ZQT

Medlem
Direkt ur flaskan. Ljust röd färg, anar en viss brun nyans. Parfymerad doft, något animaliskt / varm blomjord, blandade ljusa röda bär, kryddigt åt typ kanel-hållet. Fin syra-struktur som håller ihop vinet, hos mig är det väldigt elegant och stringent. Eleganta körsbär, skogshallon, läder, blodapelsin, rosor, kryddigt och parfymerat. Gott men kan förstå att det inte passar alla. I min subjektiva bok landar det på 90-91p. Verkar finnas fler på torsplan... Ligger nog risigt till...

@Adam Frisch Ska bli spännande vad mer du kommer dra ur hatten! Bra jobbat!
 

The Wall

Medlem
Sent omsider kommer det noter!
2019 Sabelli-Frisch ”La Malinche”

Vinet fick vila i garaget i några timmar för att coola ner sig och vi tar in flaskan, korkar upp (eller snarare korkade eftersom det var ett tag sedan) och häller ner i Zalto Bordeaux; en behaglig doft av dill och jordgubbar med en bakomliggande parfymerad ton som dock är mycket trevlig kombinerat med lite karbonpapper. I munnen dyker det upp jordgubbar! Gott och oväntat lätt jämfört med förra gången som jag upplevde att det fanns en del närvarande tanniner. I eftersmaken dyker det upp lite beska potatisskal. Mycket lättklunkat, vilket vi tackar bland annat 12,5% alkoholhalt för.

Vinet hade ungefär 15 grader, vilket var perfekt och det känns som ett lätt och mycket gott rödvin och ett klart roligare alternativ till tex Foillard eller ”vanligt” Beaujoulais Cru.

Andra dagen hällde vi vinet i Zalto Universal och i näsan är jordgubbarna kvar, men har nu fått sällskap av lite mogna rabarberstjälkar. I munnen då? Jordgubbarna har dämpats något av nattsömnen i kylskåpet och har fått sällskap av lite blodgrapefrukt. Vinet är fortfarande mycket lättklunkat och fungerade förvånansvärt nog bra till honungsmelon med Serranoskinka.

Deprimerande nog verkar det bara finnas omkring 87 flaskor kvar i hela Sverige så det blir till att försöka knipa några till med butiksinterna leveranser innan sommaren dyker upp.
Ingen bild? Nä, den har jag ju lagt upp tidigare i tråden.
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Det är ju iofs inte april än, men eftersom jag inte är en första "fuskaren" så lägger jag ut mina noter ändå:
la malinche navaherreros.jpg

2019 Viñedos Bernabeleva Vinos de Madrid Navaherreros: kändes som om det skulle vara ett bra referensvin. Stilen borde inte vara helt olika. Doft av viol, lakrits, blåbär och wellpapp. I smaken finns blåbär, violpastiller, sötlakrits, svarta vinbär, mintpastiller och tobak. Rejäl syra, bra, mörk frukt och bett i tanninerna. Fräscht och svalt, men tyvärr den svagaste årgången av Navaherreros som jag har testat. Det är dock fortfarande ett mycket bra vin. 89p
2019 Sabelli-Frisch Mission La Malinche:
direkt från karaff är doften väldigt anonym. Men med några minuter i glaset börjar det hända saker: smultron, rosor, jordgubb, gräs, viol och rosmarin. I smaken finns smultron, jordgubb, mjölkchoklad, bittermandel, majs, äppelpaj, viol och rosor. Söt, fin frukt, fett och oljigt, bra syra och balanserande tanniner. kanske inte jättepublikt, men finstämt, polerat och elegant. Det här vinet var väldigt svårbedömt när jag provade det på Systembolaget, men det kändes som att det skulle ha potential och det var därför som jag valde det till månadens vin. När man får dricka en hel flaska (delat på två) går betyget upp till den övre delen av intervallet och kanske till och med ett snäpp till. Hatten av @Adam Frisch!, här har du lyckats riktigt bra! 91p

Till er som inte redan har provat så är ett av de första intryck man får av La Malinche att nu skulle det ha varit gott med en skål med marconamandlar eller lite stekt fläsk
 

Jos

Medlem
Kollat med Vinunic nu och alla 600 flaggor gick till SB, så med över 460 sålda redan får man vara rätt nöjd med. Dock kan samma vin inte återbeställas när det har varit på Tillfälligt Sortiment Exklusivt, som SB tydligen kallar det. Så får visa nästa årgång till hösten och så kanske tar dom in det och några andra inför nästa år.
Glöm inte att allt kan gå via privatimport i så fall
 

Jos

Medlem
Chockerande färg, tänk typ 50 år gammal Barolo med en skvätt vatten. Doften är old school mogen claret men utan stall och hö samt med en apelsinton. Helt balanserad och inget som sticker ut eller stör. I munnen burgundisk med härlig ek, fina tanniner och perfekt syra. Det här är sjukt gott! In fort på SB och ser att den är slut överallt :( Mycket imponerande vin, bravo @Adam Frisch !! Lätt 93, kanske 94p
 
Färgen är lite spektakulär med sin blekröda nästan orangea ton.
I doften hittar vi en hel drös med röda bär, men också en del örter och kryddor, rosor, stendamm samt aningens gräs.
I munnen är det härligt friskt med en fin syra. Jordgubbar, smultron och hallon dominerar till en början, men efterhand kommer en finstämd pepparton och lite andra kryddor. Rosor, örter och röd citrus dyker upp i väl avvägda portioner. Medellång eftersmak med ett litet tanningrep och törstsläckande blodgrape förhöjer intrycken.
Vi gillar det här vinet. Ganska lättdrucket, men ändå med en fin karaktär och elegans.
Betyg 4
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Alla flaskor var slut när jag tänkte köpa men flaskan dök upp på en blindprovning...

För övrigt imponerande att 600 flaskor för 280 kr av ett helt okänt vin säljer slut så snabbt. Har någon annan skrivit upp vinet eller är det bara Finewineseffekten?o_O

Klart ljus och ser mer ut som rosé vilket gjorde att jag anade vad det kunde vara för vin. Mycket hallon och godis på näsan men även sandelträ. Klart slank och lätt smak av tranbär. Hade inte höga förhoppningar på Malinche efter att druckit Rosén men det här är riktigt bra. Inte alls min vinstil men härlig och rätt komplex doft med rätt lång lite brännande eftersmak. Som vinboomer kommer jag prioritera napacab och chardonnay men kvalitetsmässigt har jag inga problem med att dela ut 91 pinnar! Inte bara udda och intressant utan ett klart ambitiöst vin. Gillar man röd bourgogne är det här närmast ett måste att prova.

Ser fram emot fler månadens vin av Sabelli-Frisch och förhoppningsvis syrahn eller alicante bouscheten!
 

Sarco

Medlem
Köpte två flaskor och hade gärna köpt fler nu när jag provat.

Ljust röd, mycket transparent färg. Aromatisk, fruktig doft av bär, rosor, läder och ljus cigarr. I smaken röda vinbär, grapefruit, läder, örter och blommor. Lång, behaglig eftersmak. Mer komplext och nyanserat än jag väntat mig. I början kände jag russin men jag hittar inte dem nu vid andra provningen. Milda till medel tanniner, bra syra och väldigt bra balans. Ett väldigt gott vin. När jag såg färgen blev jag lite rädd och öppnade ett annat vin som reserv till kvällens kött men La Malinche höll ställningarna bra. Ett väldigt gott vin tyckte vi båda. 91 p.
 

Sebran

Medlem
Blekt ljusröd färg, nånstans mittemellan ett mycket ljust rödvin och en mörkt rosé. Riktigt härlig doft av torkade apelsinskal, kryddor, mandelkubb och röda bär. Smaken är härligt frisk med crunchiga röda bär, apelsinzest, kanel och hallongodis. Pigg syra och pirrande munkänsla. Väldigt klunkvänligt och perfekt att dricka i solen. 89-90p
 

Adam Frisch

Vinmakare
SBs inköpare dricker den nya årgången här i slutet av aug (samt en del andra av mina viner), så hoppas en beställning är förestående. Med tanke på hur relativt snabbt dom gick åt sist, så hoppas jag att dom kanske kan beställa lite mer denna gång via importören, men man vet ju aldrig.
 
Toppen