Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava April 2022 - 94370 La Malinche 2019

Hur bra var månadens vin?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 9 23,7%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 7 18,4%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • * Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 22 57,9%

  • Total voters
    38
  • Poll closed .

The Wall

Medlem
SBs inköpare dricker den nya årgången här i slutet av aug (samt en del andra av mina viner), så hoppas en beställning är förestående. Med tanke på hur relativt snabbt dom gick åt sist, så hoppas jag att dom kanske kan beställa lite mer denna gång via importören, men man vet ju aldrig.
Om Sovjetbolaget skulle ta sitt alkoholrestriktiva uppdrag på allvar borde de väl se till så att boxviner tar slut på hyllorna istället för att kvalitetsvinerna råkar ut för det ödet.
 

Adam Frisch

Vinmakare
Kan jag förtälja en annan historia angående SB? Jag måste vara lite vag i detta läge, men jag och importören har lekt med tanken på ett högkvalitativt boxvin specifik för den svenska marknaden. Och ett problem som uppstår är att SB, i sin iver att vara så jämlika upphandlare som möjligt, måste dricka vinet innan dom köper in det. Detta medför rätt stora problem just för små producenter eftersom ett boxvin för Svenska marknaden är minst 10000L som minimum för att komma på tal. Så de kan inte bygga ett köpbeslut på ett identisk vin från en tidigare årgång, utan det måste vara just den årgången dom ska köpa in, dvs det måste redan vara producerat. Detta betyder - för mindre producenter som mig själv - att jag måste på vinst och förlust göra 10000L vin och sen HOPPAS att SB gillar det och köper in det. Gör dom inte det, så är jag i princip körd. Det är dubbla min produktion och en enorm utgift för mig att producera om dom inte tar det.

Så även fast dom säger att dom är så jämlika och alla har samma chans, små som stor, så är det i själva verket bara stora vintillverkare som kan svänga en katt på detta vis, volymmässigt. Vi mindre producenter kan inte ta den godtyckliga risken.
 

buteljen

Medlem
Kan jag förtälja en annan historia angående SB? Jag måste vara lite vag i detta läge, men jag och importören har lekt med tanken på ett högkvalitativt boxvin specifik för den svenska marknaden. Och ett problem som uppstår är att SB, i sin iver att vara så jämlika upphandlare som möjligt, måste dricka vinet innan dom köper in det. Detta medför rätt stora problem just för små producenter eftersom ett boxvin för Svenska marknaden är minst 10000L som minimum för att komma på tal. Så de kan inte bygga ett köpbeslut på ett identisk vin från en tidigare årgång, utan det måste vara just den årgången dom ska köpa in, dvs det måste redan vara producerat. Detta betyder - för mindre producenter som mig själv - att jag måste på vinst och förlust göra 10000L vin och sen HOPPAS att SB gillar det och köper in det. Gör dom inte det, så är jag i princip körd. Det är dubbla min produktion och en enorm utgift för mig att producera om dom inte tar det.

Så även fast dom säger att dom är så jämlika och alla har samma chans, små som stor, så är det i själva verket bara stora vintillverkare som kan svänga en katt på detta vis, volymmässigt. Vi mindre producenter kan inte ta den godtyckliga risken.
Förstår att huvudsyftet är att tjäna pengar (?). Men kanske finns det någon annan anledning att man ens tänker tanken att göra ett boxvin? Hur tänker du?
 

Adam Frisch

Vinmakare
Det finns en marknad för högkvalitativt boxvin i 1.5L storlek, i min mening. Det var smärtsamt tydligt när jag var hemma sist. Det är en framtidskategori. Och eventuellt kommer allt stigma med boxvin att försvinna, tror jag. Det är faktisk helt vansinnigt att först skicka glasbuteljer från Kina till världens alla producerande vinländer och sen skicka tunga vinbuteljer i glas runt hela jorden till slutkund igen. Fraktkostnadernahar har varit enorma de sista 2 åren. I långa loppet måste vi anamma andra, effektiva förpackningar utan att tumma på kvalitet eller upplevelse. Är vi där ännu? Nej, speciellt inte här i USA, men Skandinavien ligger före på den punkten - om det är nånstans man kunde släppa kvalitetsvin på box så är det där.
 
Last edited:

Poussard

Medlem
Det finns en marknad för högkvalitativt boxvin i 1.5L storlek, i min mening. Det var smärtsamt tydligt när jag var hemma sist. Det är en framtidskategori. Och eventuellt kommer allt stigma med boxvin att helt försvinna, tror jag. Det är faktisk helt vansinnigt att först skicka glasbuteljer från Kina till världens alla producerande vinländer och sen skicka tunga vinbuteljer i glas runt hela jorden till slutkund igen. Fraktkostnadernahar har varit enorma de sista 2 åren. I långa loppet måste vi anamma andra, effektiva förpackningar utan att tumma på kvalitet eller upplevelse. Är vi där ännu? Nej, speciellt inte här i USA, men Skandinavien ligger före på den punkten - om det är nånstans man kunde släppa kvalitetsvin på box så är det där.
Om ett kvalitetsvin på flaska kostar ca 300 kr, kommer en box kosta 1200 kr då? Eller hur mkt kan man spara in på glaset, 50 kr per flaska? Så 900 kr för boxen då? Kan köpa att det är kvalitet i boxen då men tror inte segmentet finns alls. Men motbevisas gärna! Det dyraste boxvinet på 3 l kostar 349kr idag, hur nära det priset kan man komma och samtidigt ha kvalitet i boxen vore intressant att veta.
 

The Wall

Medlem
Det finns en marknad för högkvalitativt boxvin i 1.5L storlek, i min mening. Det var smärtsamt tydligt när jag var hemma sist. Det är en framtidskategori. Och eventuellt kommer allt stigma med boxvin att försvinna, tror jag. Det är faktisk helt vansinnigt att först skicka glasbuteljer från Kina till världens alla producerande vinländer och sen skicka tunga vinbuteljer i glas runt hela jorden till slutkund igen. Fraktkostnadernahar har varit enorma de sista 2 åren. I långa loppet måste vi anamma andra, effektiva förpackningar utan att tumma på kvalitet eller upplevelse. Är vi där ännu? Nej, speciellt inte här i USA, men Skandinavien ligger före på den punkten - om det är nånstans man kunde släppa kvalitetsvin på box så är det där.
Kvalitetsvin för konsumtion i närtid lär väl fungera, men om man vill lagra sitt vin och dricka det om 15-20 år, skulle det fungera med box?
 

Adam Frisch

Vinmakare
Jag tror att kvalitet på box måste komma i mindre volym. Max 2L, helst 1.5L. 3L funkar inte, både volymmässigt och prismässigt. 3L sänder fel signal - stor volym skriker billigt tjut.

När jag var hemma sist såg jag ett par i 1.5L storleken - jag gick faktisk medveten ut för att köpa det dyrare boxvin jag kunde hitta och det var en nyazealändsk Pinot Noir på 1.5L som var faktisk helt okej. Jag tror att det kan finnas en marknad för att 500kr 1.5L boxvin med kvalitet?

Den stora besparingen med en box ligger i frakt, men även i glaskostnad etc. På en pall som ska till Europa kan jag idag få in 56 cases. Byts detta mot boxvin skulle samma pall kunna ta säkert nästan det dubbla.

Tablas Creek, som är en kvalitetsproducent här, släppte sitt rosé på box i våras. Så vitt jag vet är det ett av dom högre prissatta boxarna som släppts - och det sålde slut på en halv dag! Och då får vi betänka att det är ett enormt stigma med boxar här. Faktum är att Jason Haas har en mycket intressant artikel på sin blog om fördelarna och nackdelarna med boxar från deras synvinkel - värd att läsa!

Tablas Creek erfarenhet med boxvin
 

Adam Frisch

Vinmakare
Kan meddela att SB precis lagt beställning på 2020 års årgång av "La Malinche" Mission för en sen vårrelease 2023 via specialsortimentet. Eller rättare sagt, vinet heter numera "Marina", eftersom någon i Paso Robles hade en gång använt namnet La Malinche på sitt sjukligt obskyra vin som aldrig sålts utanför en enda butik, så jag fick en cease-and-desist på det :rolleyes:. Kunde behållit namnet för den europeiska marknaden (eftersom dom aldrig sålde här ), men det blir så struligt att trycka två etiketter etc, så enklast bara byta namn på vinet. Det är alltså exakt samma vin, bara nytt namn.

Marina var La Malinche's spanska namn enligt historien. Och Marina kan man inte trademarka om man också inte vill stämma varenda småbåtshamn, så där kan ingen komma och gnälla i efterhand;)
 

buteljen

Medlem
Kan meddela att SB precis lagt beställning på 2020 års årgång av "La Malinche" Mission för en sen vårrelease 2023 via specialsortimentet. Eller rättare sagt, vinet heter numera "Marina", eftersom någon i Paso Robles hade en gång använt namnet La Malinche på sitt sjukligt obskyra vin som aldrig sålts utanför en enda butik, så jag fick en cease-and-desist på det :rolleyes:. Kunde behållit namnet för den europeiska marknaden (eftersom dom aldrig sålde här ), men det blir så struligt att trycka två etiketter etc, så enklast bara byta namn på vinet. Det är alltså exakt samma vin, bara nytt namn.

Marina var La Malinche's spanska namn enligt historien. Och Marina kan man inte trademarka om man också inte vill stämma varenda småbåtshamn, så där kan ingen komma och gnälla i efterhand;)
Kul med namnbyte till Marina - får bli mitt husvin (eftersom jag heter Marina)!
Såg att KK Wine i Danmark börjar sälja dina viner :) .
 

Dejzan

Medlem
Kan du inte göra ett gäng med blandlådor? När Vinunic är redo att skeppa så lägger du ut artikelnumret här så går dom på nolltid. Ingen risk för importören och vi får chans att prova fler av dina viner.
Det hade varit fantastiskt roligt att få köpa ett par olika flaskor av dig @Adam Frisch , jag hoppas att det kan bli verklighet.
 

Adam Frisch

Vinmakare
Ja, stämmer! KK Wine i Danmark är ny importör för mig där. Vet inte om han skickar till Sverige, men det tror jag nog han gör. Kollar med Kenneth och återkommer!

Och Vinunic har nu utfäst sig att ta in lite av min röda Zinfandel, den White Zinfandelen (kul vin) samt även lite av det sista Flame Tokay'n. Jag ska framföra intresset om en blandlåda.
 

buteljen

Medlem
Ja, stämmer! KK Wine i Danmark är ny importör för mig där. Vet inte om han skickar till Sverige, men det tror jag nog han gör. Kollar med Kenneth och återkommer!

Och Vinunic har nu utfäst sig att ta in lite av min röda Zinfandel, den White Zinfandelen (kul vin) samt även lite av det sista Flame Tokay'n. Jag ska framföra intresset om en blandlåda.
Jodå han skickar till Sverige.
 
Toppen