Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava april 2023 - Poderi Cellario Il vino che non c’e’ Rosso

Hur bra var månadens vin?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte, men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.
7A6293FB-163C-4AAD-90F8-8A5476EED0AA.jpeg
Il vino che non c’e’ Rosso
, oklart vilken årgång

Från importörens sida
Ett svårslaget charmigt vin på den föga kända inhemska druvsorten doux d’henry som blandas med dolcetto. Vinet lagras på amfora i ett år innan buteljering. Il vino che non c’e Rosso betyder ”vinet som inte finns” – för i Langhe är det inte helt godkänt att odla denna druvsort.

Aprils flaska hittar ni här:
Vinet hos vingaraget.se

Beställs via systembolaget här:
Systembolaget

Mer att läsa om druvan doux d’henry:
Wine-searcher

Släpptes 340 flaskor, 189:- st. Har inte fått svar från importören hur många flaskor som är kvar.

Kan vi få en nålning?
 
Last edited:

MartinBz

Medlem
Beställ, och uthämtat. Tänker smaka under påskhelgen. Och jag instämmer med m_trobeck ovan - det här hade jag aldrig testat annars! Kul!
 
Trådskapare
B

Barolonissen

Medlem
Tunn, lätt genomskinlig körsbärsfärgad med lite blå ton. Tjusig färg.

N: Animaliskt initialt, pepprigt, röda vinbär, jordgubbar, violgodis, russin?, björnbär.

M: Aningen kärv munkänsla initialt, sval frukt, välbalanserade tanniner, saknar lite kropp, kort avslutning, lätt pepprighet, jordgubbar.

Dracks över tre dagar och var bäst dag 2. Småcharmigt i sin enkelhet men saknar kanske djup och lite klen frukt för att jag ska ge det högre poäng.
 

MartinBz

Medlem
I glaset är det mycket mörkt, tät, violett (nästan blått). Doftar blåbär, björnbär och våt mossa. På tungan friskt och ungt, känns det som. Domineras av blåa bär, och den ganska höga syran. Gott skulle jag säga, och definitivt väl värt sina pengar. Extra skoj att det är ett vin och en druva jag aldrig skulle ha smakat om det inte vore för FW!

Passade bra till en vegetarisk buffé inspirerad av mellanöstern (och Yotam Ottolenghi).

Lite svårt att sätta poäng på, men någonstans i häradet av 87-89 kanske.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Kvällens tema: udda druvor på amfora.
poderi jgia.jpg

2016 Tsikhelishvili Wines Jgia: första flaskan drack vi 2019 (https://www.finewines.se/threads/id...snoteringar-och-diskussioner.2030/post-146653). Det här var den andra av 2, vilket betyder att vi har druckit 1 % av produktionen det året. Minst lika imponerade som förra gången. Doft av lingon, läder, ingefära och kakaopulver. I smaken finns hallon, plommon, läder, lavendel, syren, kanel och ingefära. De gröna tonerna som fanns för tre år sedan är inte så tydliga, istället är vinet mer åt det blommiga hållet. Elegant och komplext, men bra syra och fräsch frukt. 93p
NV Poderi Cellario Il vino che non c’e’
Ganska tung doft med blåbär, hyacint, lite stall och bittermandel. Smak av blåbär, lakrits, svarta vinbär, svart te och stall. Fräsch, ganska söt, koncentrerad frukt och en liten alkoholhetta. Mer publikt än dolcetto brukar vara, men i jämförelse med Jgian blir det här tämligen enkelspårigt. Det har dock en del charm och funkar bra både med mat och stand-alone. Enligt finewinesskalan borde det här vara "Bra, ett välgjort vin", men enligt den skala jag använder är det här ~86p
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Fick äntligen tillfälle att öppna månadens pava.
Drack den dels till lite kyckling på grillen som marinerats i soja, honung, timjan, citron + skal och lite chili, några glas åkte ner utan sällskap av någon mat.
kul vin. Hade ingen aning om vad jag skulle förvänta mig då jag aldrig varit i närheten av druvan tidigare. Men med facit på hand så kanske ursprunget sken igenom en del. Fin doft av mörka och lite syrliga bär, typ blåbär-kråkbär-björnbär hållet. Lite jordiga och dammiga toner. Lovar gott. I munnen är det fina men ettriga tanniner som möter en ganska hög och frisk syra. Inte allt för komplext, inte särskilt lång smal men gott och riktigt bra till maten. Helt klart bra för sin peng. Ett kanonval till en kväll på altanen med barn som springer omkring och en grill som skall vaktas, dvs när man vill ha något gott som inte kräver för mycket uppmärksamhet.
Poäng då? Nånstans runt 85:an på Finewine skalan. Det är ett bra och välgjort vin - men kanske inte mycket bra. Dock finns det några speciella kvaliteter. Så 86- kanske blir ett rättvist betyg.
Hur som helst. Väldigt glad att jag var med på denna och få tillfälle att testa denna druva!
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Fick äntligen tillfälle att öppna månadens pava.
Drack den dels till lite kyckling på grillen som marinerats i soja, honung, timjan, citron + skal och lite chili, några glas åkte ner utan sällskap av någon mat.
kul vin. Hade ingen aning om vad jag skulle förvänta mig då jag aldrig varit i närheten av druvan tidigare. Men med facit på hand så kanske ursprunget sken igenom en del. Fin doft av mörka och lite syrliga bär, typ blåbär-kråkbär-björnbär hållet. Lite jordiga och dammiga toner. Lovar gott. I munnen är det fina men ettriga tanniner som möter en ganska hög och frisk syra. Inte allt för komplext, inte särskilt lång smal men gott och riktigt bra till maten. Helt klart bra för sin peng. Ett kanonval till en kväll på altanen med barn som springer omkring och en grill som skall vaktas, dvs när man vill ha något gott som inte kräver för mycket uppmärksamhet.
Poäng då? Nånstans runt 85:an på Finewine skalan. Det är ett bra och välgjort vin - men kanske inte mycket bra. Dock finns det några speciella kvaliteter. Så 86- kanske blir ett rättvist betyg.
Hur som helst. Väldigt glad att jag var med på denna och få tillfälle att testa denna druva!
Glömde bilden
3B74C024-3C75-4C58-8DE5-DC0638F3F505.jpeg
 
Toppen