Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava – augusti 2019 – Chateau De Lauga 2005 (70450)

Hur bra var månadens pava (Pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte, men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Poussard

Medlem
Kan du inte försöka sälja in vinet lite mer? Eller ska man behöva googla allt själv?

Det här vinet i den här årgången har noll noter på CT.
 

Jonas Sand

Medlem
Jag kan skriva några rader om de som tagit in vinerna till Sverige. Av dessa personer känner jag 2/3 så eventuell jävsituation är härmed presenterad.
Nämnd flaska är importerad av Vintillmat och om producenten finns att läsa på bland annat Instagram (@vintillmat). Vintillmat har väl egentligen hittills gjort sitt namn av att importera uppskattade vin från Champagne där de gärna letar efter bra producenter som kan leverera flaskor i flertalet årgångar där de lagrats på plats.
Under tömningshelgen av krogen Små bubblor i Göteborg så berättade en av ägarna att de länge letat efter producent i Bordeaux som dels såklart är bra och dels kunde leverera flaskor av lite äldre snitt till en lite mer beskedlig prislapp. Jag minns att de också tog hem 2009 och 2015 men om jag inte minns fel även någon äldre än 2005(?).
Jag har testat stora delar av vintillmats (Till Mats?) utbud gällande Champagne och där vill jag nog våga sticka ut hakan och säga att de tillsammans med Conveija och några fler är väldigt duktiga på att få fram mycket bang for buck. Jag har inte testat deras Bordeaux men tänkte köpa två 2009. Om 2005 väljs här köper jag en jäkel även om det skulle bli det dyraste röda jag köpt*....
*Här redovisar jag bevis på att jag inte är rätt person att på förhand bedöma vinets kvalité. Jag har främst lyssnat på en person jag litar mycket på.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hoppas ingen känner sig förbisedd att jag övertog pinnen.

Det är inte så ofta det dyker upp utvecklad Bordeaux i denna prisklassen (under 500) på systemet längre så valet föll på https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/chateau-de-lauga-7045001

Missade att kopiera den gamla röstningsmallen men det är inte fel med en ny ibland.;)

Bara att beställa.:)
Ändrade omröstningen så den ser likadan ut som tidigare omröstningar.

Vin beställt! Känner helt klart hopp om att det kan vara riktigt bra med tanke på importören, men det återstår att se. :)
 

Vingubben

Medlem
D4F76863-9E67-4FE3-91A2-147A1261D23C.jpeg


Plommon, läder och Ear Grey i doften. I munnen mörk choklad, dragon, lite grapebeska, integrerad ek. Härlig balans med tydliga men avrundade tanniner. Finns nog många här som skulle vilja vänta några år till men detta är mitt i mitt drickfönster. Känns mer högra än vänstra stranden. 92p
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
ormes lagua.jpg

Två bordeaux 2005:2005:
2005 Château Les Ormes de Pez: Doft av blyertspenna, ett nyöppnat paket röda Prince och blåbär. I smaken hittar vi söndertuggade gula blyertspennor, röda vinbär, blåbär, sötlakrits, mörk choklad och timotej. Det finns en örtighet som ligger kvar i eftersmaken. Sval och stram, men med en fräsch frukt. Det här vinet var tillgängligt redan för tio år sedan, men blir bara bättre och bättre. Klassisk Bordeaux. 92p.
2005 Château de Lauga: trots 4 timmar i karaff var det rätt bråkigt till att börja med. I glaset utvecklades det dock rätt snabbt. Doft av torkade plommon, varm asfalt, rosor, svart te, stall och liljekonvalj. I smaken finns det både torkade och färska plommon, en hel del stall (brett), sten, mörk choklad och örter. Till att börja med är är eken störande, men den lugnar ner sig rätt snabbt. Tanninerna är vassa, det här är långt ifrån klart. Frågan är dock hur mycket längre frukten orkar? Inte oävet, men prislappen är helt fel - hälften vore mer lagom. 89p
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Tisdagskväll och semestern är slut (ny period om 1,5 vecka - men iaf...) Fått tillbaka lägenheten efter 5 v vattenläcka så det måste firas. Min vana trogen så blir det alltid lite i glaset direkt vid popp. Bra näsa med mycket trä, begynnande sekundära toner och alkohol (mindre bra). Smak: Nada, zip, nothing! Väntar en timme, alkoholen är mindre (bra), grov färsk ekplanka i munnen och, konstigt nog, mkt lite tanniner. Efter ca 3-4 timmar börjar vinet att samla ihop sig. Träplankan blir lite mer polerad, lite frukt tittar fram och tanninerna dyker upp som gubben i lådan. Relativt ok syra. Det initiala mogna intrycket som fanns i näsan lyser dock med sin frånvaro i munnen. Det känns inte direkt färdigt. Jag gillar käftsmällar men det här är mer en smäll av en grovyxad ekplanka i bakhuvudet. Ett par år på rygg kan kanske göra susen? Om priset hade varit 200kr billigare hade jag köpt ett par flaskor och lagt ned. Intressant vin visserligen men idag funkar det inte riktigt för mig. Stannar på 87 fwp.
 

Mattias Schyberg

Administratör
B5E58CFE-9F76-4377-8D2A-59765507AF9F.jpeg


Tyvärr en besvikelse! Alltid trevligt med mognad, men här blir det aldrig särskilt spännande. Tycker det påminner om en enkel – dillfri – rioja av standardkvalitet som går att hitta för en tredjedel av priset. Gammalt murket trä, jord, rotfrukt och torkade plommon dominerar med lite lätt järnhaltigt brunnsvatten i bakgrunden. Fruktigt och mustigt i munnen med nedslipade tanniner och ok intensitet. Helt ok upplevelse om man bortser från den helt orimliga prislappen. (87p)
 

Jonas L

Medlem
Med viss tvekan gav jag mig hän och beställde Ch de Lauga 2005. Enligt CellarTracker så är det här det femte dyraste vinet som jag har inhandlat. Så jag hoppas att detta ska kvala in på listan "vinupplevelser vi minns".

Vinet får bästa tänkbara sällskap med oxfilé, basilikasmör, toast med nyplockad svamp samt tomatsallad. Och visst passar det bra till maten. Lever det upp till förväntningarna? Inte i närheten. Fin doft med mörka bär, ceder, kaffe och fat, i munnen bra struktur, strama syror och hyfsad eftersmak. Det finns utan tvekan potential, men idag upplever jag vinet som lite stumt. Jag hade nog förväntat mig fler mognadstoner efter 14 år, mer generositet, längre eftersmak. Betyget får bli 88-90+ men eftersom det var idag jag drack det så stannar vi på ynkliga 88.
 

Johan L

Medlem
Hällde upp på karaff i god tid innan middag. Tog ett litet glas direkt och kände visserligen svarta vinbär, blyerts, mörka körsbär och ek men också en vass syra som dessutom drog med sig en jobbig alkoholton. Där nyanserna borde blomma ut satte sig bara syran i vägen. Varken middag eller fyra timmar på karaff avhjälpte problemen och till slut vaskade vi det sista av vinet. Köpte en 2009 också, hoppas den mår bättre.
 

mnor

Medlem
Ek, ek och ek, svarta vinbär, röda plommon, lakritstoner, örter, toner av beska droppar

Druckit vinet över 6 dagar, kan konstatera att eken håller i sig, även om den tonas ner något dag för dag. Fortfarande dock överekat från mitt perspektiv. Första dagen tyckte jag mig finna tydlig svartvinbärssmak, denna smak har minskat dag för dag och röda plommon har tydligt tagit över. Positivt är de trevliga lakritstonerna, men beskan i vinet tycker jag tyvärr tar över. 84 poäng idag, misstänker att det finns utrymme för något poäng mer med några år i källaren, men inget som jag skulle köpa och lagra.
 
Last edited:
Toppen