Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava - December 2019 - Fernando de Castilla - Amontillado Antique (92259)

Hur bra var månadens pava?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte, men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Michael_M0!

Medlem
Jag är väldigt glad av att ha fått stafett-pinnen den här gången, utav @Sebran :). Tack för det!

Jag tänkte välja något som ligger mig varmt om hjärtat när det kommer till dryck,
och det är starkvin från Jerez, alltså - Sherry.

Sherry är en typ av starkvin som produceras i Andalusien, där vinerna täcker
hela skalan från knastertorra till jättesöta. Det är en av mina absoluta favoritviner, och något jag
gärna pushar lite extra för, då jag tycker att de är så otroligt underskattade.

Vinet - Fernando de Castilla - Amontillado Antique (92259):
Det här är ett sherry-vin av typen Amontillado, gjort 100% på druvan Palomino fino.
Amontillado-viner är mörkare än en fino, men ljusare än en oloroso och brukar vara torra till smaken.
Vill påminna redan nu - Drick detta VÄL KYLT!
Priset ligger på 319 Kr, och det finns just nu 60 viner i webb-lagret, så det bör inte vara några problem.

amontillado-antique-420.png


Producenten:
Fernando de Castilla skapades 1972, och tillverkar både vin och brandy i Jerez.
Producentens hemsida: http://fernandodecastilla.es

På systembolaget: https://www.systembolaget.se/dryck/aperitif-dessert/amontillado-antique-9225902

Då kör vi!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag är väldigt glad av att ha fått stafett-pinnen den här gången, utav @Sebran :). Tack för det!

Jag tänkte välja något som ligger mig varmt om hjärtat när det kommer till dryck,
och det är starkvin från Jerez, alltså - Sherry.

Sherry är en typ av starkvin som produceras i Andalusien, där vinerna täcker
hela skalan från knastertorra till jättesöta. Det är en av mina absoluta favoritviner, och något jag
gärna pushar lite extra för, då jag tycker att de är så otroligt underskattade.

Vinet - Fernando de Castilla - Amontillado Antique (92259):
Det här är ett sherry-vin av typen Amontillado, gjort 100% på druvan Palomino fino.
Amontillado-viner är mörkare än en fino, men ljusare än en oloroso och brukar vara torra till smaken.
Vill påminna redan nu - Drick detta VÄL KYLT!
Priset ligger på 319 Kr, och det finns just nu 60 viner i webb-lagret, så det bör inte vara några problem.

amontillado-antique-420.png


Producenten:
Fernando de Castilla skapades 1972, och tillverkar både vin och brandy i Jerez.
Producentens hemsida: http://fernandodecastilla.es

På systembolaget: https://www.systembolaget.se/dryck/aperitif-dessert/amontillado-antique-9225902

Då kör vi!
Lustigt nog plockade jag upp en flaska i ganska precis samma ögonblick som tråden skapades. Köpte dock för framtiden och inte för att dricka i helgen, men nu fick jag anledning att korka upp i veckan som kommer åtminstone. Tråd klistrad! :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Först ut! Allt är som vanligt med andra ord och dessutom är det sherry det gäller, vilket jag applåderar! :)

0C21E2AE-2736-454C-B1FD-C5123B70C8CD.jpeg



Tonkaböna, bränt socker, russin, hasselnöt, bittermandel och vanilj. Lång, knastertorr och intensiv smak med järn, hav och halsfluss i eftersmaken. Riktigt bra sherry, men med lite väl mycket oloroso-känsla för att vara en amontillado. Saknar lite fräschör, nötighet och ”kemisk oxidation” som utmärker florkyssta viner. Mycket väl godkänt oavsett, men är aningen mer förtjust i exempelvis Tio Diego, i sin mer florosande och eleganta tappning, som nog fortfarande finns kvar på en del bolag i landet. (91p)
 

Mats

Gone todash....
När det vankas oprovad sherry för en sherry wanker som en själv måste den ju provas. Jämför med några andra för säkerhets skull. Som @LarsW klokt säger kommer slutgiltigt betyg senare för en amontillado kan utvecklas en hel del på några veckor.
A9474380-9A2A-4F1B-A895-043933436A64.jpeg


På sätt och vis den roligaste sherryn jag provat men samtidigt lite tråkig.

Det som för mig gör den så rolig är att den på sätt och vis är så vinlik med toner i både lukt och smak av både Bordeaux och syrah med mycket ek. Med oxidationen blir det nästan som en röd variant av vin jaune.

Det som gör den lite tråkig är att den känns lite vattnig och utspädd. Har en härlig eftersmak med rostad bröd men den kunde ha varit lite intensivare.

Redan nyöppnad över 90 p och ska bli spännande hur högt den når med lite tid öppnad i kylskåpet. Slår Tio Diego med lätthet (ytterst tråkig utan brödig eftersmak) men får idag spö av en nyöppnad Equipo Navazos.
 
Last edited:
Trådskapare
Michael_M0!

Michael_M0!

Medlem
Hämtade hem min flaska idag och öppnade den.
Kommer att pröva den om någon vecka igen.

Tycker denna är väldigt god, även om jag har druckit godare av samma stil.
Ska bli spännande att följa utvecklingen i flaskan under någon vecka.

Färg: Gyllene, går mot bärnstensfärgad.
Doft: Champinjoner, trä-lack, russin. Kola. Sjukt fin doft.
Smak: Speciell smak. Den skiljer sig från doften - Smaken är i princip helt torr, med lång finish.
Smak av Svamp och Nötighet. En viss beska. Väldigt lång finish - Ovanligt lång finish.
Denna kan nog bli bra, som ni säger, att plocka fram om någon vecka. Spännande.

IMG_5826.JPG
 

Mats

Gone todash....
Hmm, druckit alla igen och de har inte vunnit något på att vara öppnade 1 vecka, snarare tappat.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
dos palmas amontillado.jpg

2018 (tappat) Gonzalez-Byass Jerez-Xérès-Sherry Dos Palmas: doft av kallt smör, valnötter, flor och champinjoner. Smak av valnötter, hasselnötter, smör, citron, flor, gummi och apelsinmarmelad. Fet och oljig med bra tryck i frukten. Inte så funky som när jag provade den i mars på systemet. Uttrycksfull och elegant med bra tryck i frukten. 91p
NV Rey Fernando de Castilla Jerez-Xérès-Sherry Amontillado "Antique": Doft av valnötter, flor och trä. I smaken finns apelsinmarmelad, gammalt trä, pomeransskal, nötter, mjölkchoklad och torkad frukt. Eldigare och mer oxiderad än Dos Palmas, men inte så mycket sötare. Lite tom i mellanregistret, men bra frukt i avslutet. Inte oäven, men inte i klass med Dos Palmas. 88p
 

LarsW

Medlem
thumbnail_20191220_214908.jpg

...bara en ursäkt för att öppna en till flaska sherry...
Gonzales Byass Tio Pepe Fino 'En Rama'
En sherry jag dissade förra gången jag drack den men inte denna gång.
Det är hav, gröna oliver och damm i doften. Något lite funky och fläskigt.
I munnen är det mer klassiska sherry toner. Jäst och bröd. Skalet från konserverad citron. Omogna oliver. Trevlig sälta.
Lite tunn sån mitt i drar ned betyget en smula.
88p (och ett fynd för 119 kr)

Först när jag öppnat den ganska spretig och spritig. En vecka senare mycket mjukare och harmonisk. Efter tre veckor har det dock smygit sig tillbaka en lite besk spritighet... det var nytt!
Vecka två är den som bäst.
Hasselnötter och brynt smör i doften. Kommer tillbaka till havet. Nystekt kantarell. Ek, definitivt ek.
Smaken är torr som fnöske precis som den ska vara. Olivkärnor och sprit. Ek och grillad tonfisk. Brynt socker utan sötman.
Lååång eftersmak.
Lite tråkigt med så snävt dricksfönster (fen en sherry) men väljer som vanligt att betygsätta efter när den är som bäst.
91p
 

Vingubben

Medlem
13EE9AB2-DA3A-433A-A2F8-834B7A9DFC87.jpeg


Dracks över flera dagar, totalt en vecka mellan första och sista droppen. Ingen märkbar skillnad. Är ingen jättevan Sherrydrickare men uppskattar denna dryck mer och mer, speciellt Amontillado. Mycket skog i doften tillsammans med tjära, klister och kaffe. I munnen knäck, bittermandel, lite peppar, nötter, tjära och på slutet en underbar sälta och trevlig alkoholhetta. 91p
 
Toppen