Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava Februari 2022 - Vinha Pan Luis Pato (95716)

Hur bra var månadens vin?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfeL

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • * Deltar inte, men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

buteljen

Medlem
De flesta är väl bekanta med Portugals portviner, men vi är flera här på forumet som känner att vi dricker och provar alldeles för få icke-förstärkta viner från Portugal. Tryffelsvinet släppte ett rött vin från Bairrada den 21/1 som verkar spännande och borde passa utmärkt som februari månads pava.

Vinet är Vinha Pan Luis Pato 299 kr. Det står 2016 på systemets hemsida, men 2017 hos Tryffelsvinet. Det är säkert Tryffelsvinet som har rätt årtal.
Vinet är gjort på druvan Baga och har lagrats två år på ekfat om 500-650 liter varav 60 procent var nya. Vinet har inte filtrerats innan buteljering.

Om producenten:
Luís Pato har producerat vin i Bairrada sedan 1980 men hans familj har varit verksamma i regionen sedan 1700-talet. Det var Luís pappa João som började buteljera vin under egen etikett i den då nya DO-regionen Bairrada och sedan Luís tog över ligger hans fokus ligger på den lokala druvsorten baga och han experimenterar ständigt med nya och traditionella tekniker och stilar, både i vingårdarna och i källaren. Egendomen består av totalt 65 hektar uppdelade på 20 vingårdslägen planterade med baga och touriga nacional samt de gröna druvsorterna maria gomes, bical, bairrada’s cercial och sercialinho. Pato är också det portugisiska ordet för anka, och det är också dessa fåglar som ofta dyker upp på vinernas etikett.

Om druvan Baga:
"Baga has a reputation for making rather stern red wines, that are unapproachable in their youth and which often never resolve into mellowness with age. It also makes sparkling white wines which match perfectly with the gastronomic specialty of this region – the famous suckling pig, leitão. While it’s true that Baga can produce rather tannic, fruitless wines that are tough and somewhat joyless, Pato has shown that Baga deserves a bit more respect than it’s often given. I find that it makes wines that share some characteristics with Italian grape Nebbiolo, and it can even approach the elegance of Pinot Noir in riper vintages."

Jamie Goode om producenten Luis Pato:
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Beställt !
Skall bli kul att återkoppla.
SV: Idag dricker vi


Kul med lite Portugisiskt här.
Har inte druckit hans vita men flera av hans röda viner är riktigt bra, bl.a Vinha Pan och Vinha Barrosa (alla från Beiras i norra Portugal).
Louis Pato är för mig en förnyare som påminner lite om Gaja utan att därför jämföra vinerna.
 

chambertin

Medlem
Ser att du skrev det där för 13 år sedan :). På den tiden drack jag mest bag-in-boxvin :D.
Så coolt att du druckit producenten tidigare och kan jämföra med hur stilen är idag!
Ja tiden går fort ibland.
Var ofta i Portugal på den tiden och såklart blev det en hel del viner därifrån och Luis Pato var bra redan då tyckte jag.

Du har nog gjort större framsteg i ditt vindrickande än jag gjort sedan dess helt klart :)
Beställde även en Vinhas Velhas samtidigt för att kolla till den också.
 

Kaptenen

Medlem
Månadens bekännelse.

Ett snyggt komponerat vin där kraften i vinet inte vilar på alkoholen utan hantverket. Röda bär i form av solmogna körsbär och smultron med ett trevligt inslag av fat och charkuterier samt en viss kryddighet. Förhållandevis avrundade tanniner den unga åldern till trots. Det är säkert 10 år sedan jag senast drack ett vin från Portugal (bortsett från portvin då) och det var definitivt på tiden att bli påmind om detta lite bortglömda vinland. 89 poäng.

20220203_163951.jpg
 

Vingubben

Medlem
Pan.jpg


Första sippen direkt efter att flaskan öppnades överöstes man med röda bär, lite körsbär, bra attack och riktigt vresiga tanniner. Tankarna for direkt till Piemonte. Under kvällen så händer det rätt mycket. I doften kommer det granskog, brödkryddor och en uns av kakao och bränd plast. I munnen blir det mer balanserat och fram kommer plommon, jordgubbar och ett pepparstänk. Tanninerna är fortfarande där men smälter nu in lite bättre. Viner saknar lite kropp för att ordentligt matcha syra och tanniner, men det är rena smaker och extra plus för sin utveckling i glaset. Trots obalansen så finns något där som jag gillar så det får bli 90p. Mer Baga åt folket.
 

Sarco

Medlem
vinha pan forum.jpg


Jag lät mig inspireras av @Patrik Sellin och provade tillsammans med ett referensvin.

Chateau Montus 2016:
Första 2016 jag provar av Montus. Mörkt röd, tät, med blåa inslag. Doft av mörk, söt, mogen frukt - björnbär och mörka körsbär kanske ligger närmast. Läder och trä samt en oljig fet doft som senare försvinner med luftning. Höga tanniner (inte så oväntat) med mörka bär, läder, choklad och lite svartpeppar. Lång eftersmak. Frukten bär upp tanninerna och det är mer drickvänligt än jag trodde för en så pass ung Montus. 90-92 p.

Röd, mer transparent än jag väntat mig. I början en lite återhållen doft men den kommer bra senare med körsbär och andra röda bär. En kryddighet med kanel och vanilj. Det är rätt så höga tanniner och en hög men angenäm syra. Körsbär, jordgubb och ek. Lingon i avslutet. Med luftning tycker jag körsbären och vaniljen kommer mer, kanske någon annan krydda också. Körsbärskärnor anas. Lång smak. Frukten är lite för lätt för tanninerna och syran sammantaget men det är ett gott och roligt vin! Lättare än jag trodde men det säger väl mest om mina fördomar. 89 poäng. Vinet växte med luftning och jag funderar på om jag skriver det här för tidigt, vi får se vad några timmar till gör.

Tack för initiativet! Gott vin.
 

Daniel A

Administratör
Öppnar upp med en hallonbomb, som senare dämpas och blir mer generiskt "rödbärigt", lite vanilj, lakrits, violgodis, viol, tobak. I munnen är det fruktigt och kryddigt, lite lingon efter ett tag (tyvärr inga violtoner). Munskänslan säger att det är ett rätt elegant vin, lätt på foten, men det har samtidigt rätt sandiga tanniner. Syran är rätt hög. Eftersmaken är lång men tyvärr ganska klen. 88p.

Ett välgjort vin, men tycker aldrig att det lyfter. Violtonerna i doften är största subjektiva behållningen för mig - en av mina favoritnoter. Det var ett svårgissat vin, tänkte nog mest att det var en udda pinot.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
vinha pan andrew murray alisos.jpg

2018 Andrew Murray Syrah Alisos Vineyard: trots att det fick ett par timmar i karaff är det ganska slutet till att börja med i glaset. Efter ~10 minuter vaknar det dock till - och det rejält! Doft av kaffe, oliver, timjan, vanilj och björnbär. I smaken finns halm, tobak, mörk choklad, bläck, björnbär, timjan, olivspad och rosmarin. Bra syra, koncentrerad frukt och bett i tanninerna. Mycket bra nu, men kan nog bli ännu bättre om det får lugna sig lite med 3-5 års lagring. 91p
2017 Luis Pato Bairrada Vinha Pan: i doften finns hallon, tranbär, masonit, grusväg, viol, rosor och lite fenol. Hallon och tranbär återkommer i smaken tillsammans med jasmin och stendamm. Svalt, med monstersyra och tuffa tanniner. Tyvärr finns det inte tillräckligt med koncentration i frukten för att backa upp helheten. Ambitionen finns, men den räcker inte hela vägen hem. Lätta viner i från Portugal i den här prisklassen brukar inte övertyga mig och det här var inget undantag. Det är inte dåligt, men det är definitivt inte något man kommer att komma ihåg, särskilt inte jämfört med Alisos för samma pris. 86p
 
Last edited:

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Jag tänkte gå loss på denna flaska ikväll. Hur bör jag tänka angående luftning. Något som kräver flera timmar eller går det bra att öppna flaskan en timme eller så före?
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
300CAF6F-DADB-4612-B0F2-EF65EAB6531A.jpeg

Så, dags att testa!
Hade ingen som helst aning om vad jag kunde förvänta mig. Begränsad erfarenhet av röda viner från Portugal. Aldrig mig veterligen testat druvan och aldrig hört talas om producenten. Alltså ett helt öppet blint vin. Typ.
Färgen är klar röd, kanske lite åt det mörklila håller och ganska transparent. Doften är jordig och lite dammig men det finns en hel del mörka bär, lingon, inlagda körsbär/romrussin och en aning sötlakrits. Där måste jag dock flika in att jag till 75% av de senaste röda vinerna jag druckit känt just sötlakrits. Kanske min snok fått en snurra efter covid??
I munnen är det slankt med en helt ok syra. Tanninerna är finstämda - de känns ganska behagliga
Smaken är lite som doften med blandning av lite syrliga röda bär (lingon, röda vinbär, gojibär) och lite mörkare inslag.
Eftersmaken ligger kvar ett tag, inte superlänge, men är trevlig och smaskens.
Vinet påminner lite om en blandning av CF Loire/ barbera
Jag gillar det! Skulle kunna få vara liten mer tryck i det för pengen det kostade. Lite mer uppskruvat på alla reglage. Jag sätter en FW-poäng på 86 för ”ett mycket bra vin med speciella kvaliteter”
Kul vin att testa! Tack
 
Dags för några tankar om februarivinet.
Doften börjar lite försiktigt, men tar sig ju längre tid vinet får i glaset. Jag tycker mig känna såväl mörka bär (björnbär, körsbär) som röda bär( ljusa körsbär, hallon, tranbär). I mindre doftstötar hittar jag viol, sten och grus, örter och kryddor.
I munnen har det en härlig friskhet och fräschör. Precis som med doften är det en blandning av mörka och röda bär som dominerar. Här finns ett trevligt inslag av örter och kryddor. Vinet känns hyfsat slankt med en bra syra och lite lätt bitande tanniner. Eftersmaken är medellång och vi bjuds på på sötlakrits, aningens violpastill och unset vanilj som komplement till den trevliga frukten.
På det hela ett ganska trevligt och gott vin utan att för den skull vara stort.
Betyg 4
-
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Kom på att jag missat att skriva min not.
Rödbärigt, lätt i kroppen, elegant, sandiga tanniner, hyfsad finish. Inget komplext vin men trevligt och läskande.
88 p. Dock tycker jag vinet har alldeles för hög prislapp för vad det levererar
 
Toppen