Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava finewine - December 2017 Taylor’s Vintage Port

Hur bra var månadens vin?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfe

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • * Deltar inte, men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

buteljen

Medlem
Jag tar över stafettpinnen för december och bestämmer att vi denna julmånad provar 2017 Taylor’s Vintage Port! :)

Herregud, det är ju alldeles för ungt tänker ni alla nu säkert. Ja det tyckte jag också först, men enligt @Jos så är “Ung Taylor magi” och när jag googlade lite och fick träff på denna text från Decanter så kände jag att det här kan bli spännande:

"....That’s not what I want to tell you, though. What I want to say is this: ignore anyone telling you not to taste and drink vintage Port in extreme youth. You should. There’s no other wine pleasure quite like this.
By all means store it until “full maturity” if you wish, and appreciate it in a state of subtle, graceful and polite refinement, unwrinkled by time. That’s a pleasure, too.
But you won’t fully understand it unless you have tasted it young, in its ‘Ride of the Valkyries’ stage, when it comes hurtling out of the glass and puts the screamers on you. Yes, it can be challenging – but remember, too, that this young wine is the product of a company or a farm’s very finest vineyards, carefully selected, from great schist soils, from long-proven terroir, and often made with a blend of largely indigenous grape varieties. Even young, there is a complexity, a refinement and an intrinsic subtlety engraved into a wine of this sort, and those qualities are perfectly capable of youthful expression, just as they are of mature expression. If you don’t take a look young, you’re missing out.” (Andrew Jefford)


Vinet finns på systemet. Det har utgått online men finns i ett antal butiker (Nr 92777). Finns säkert även att få tag på ute i Europa.

Lite data:

A blend of Touriga Nacional, Touriga Francesa, Tinto Cão, Tinta Roriz, Tinta Barroca from Quinta de Vargellas (the ‘backbone’) as well as from Terra Feita and Junco. Picking commencing at Vargellas on September 1, the earliest since 1945. TA 4.52 g/l, RS 100 g/l, pH 3.86. 11,500 cases.

Årgången:

"It’s the first back-to-back declaration in decades for most houses; some have gone even longer without declaring two years in a row.
The consecutive declaration inevitably means that the 2017s will be compared to 2016s. Quite rightly, those that splashed out on 2016 will want to know why they should open their wallets again. Well, the answer is clear when you taste them: whereas the leitmotifs of 2016 are elegance and finesse, 2017 is more about structure and intensity. The 2017s are more hedonistic than their 2016 counterparts and yet the startling aspect of these Ports is their freshness. Theoretically the heat of summer ought to have sapped the wines of their brightness and acidity, yet it is clearly locked in and there is plenty of tension. The result is a number of very intense though not exotic Ports, in that they avoid hedonism and there is no loss in typicity. At times they verge on overwhelming the senses, though of course I am sinfully approaching them decades before their prime. Conjecturing what the 2017s will become, the mind boggles. The quality of the vintage is such that all Port houses saw fit to release special labels, and there is good reason for this. The dry conditions meant that the oldest vines with the greatest spatial root systems performed exceptionally well.”

Hoppas vi blir några fler denna gång :).
 
Last edited:
Jag tar över stafettpinnen för december och bestämmer att vi denna julmånad provar 2017 Taylor’s Vintage Port! :)

Herregud, det är ju alldeles för ungt tänker ni alla nu säkert. Ja det tyckte jag också först, men enligt @Jos så är “Ung Taylor magi” och när jag googlade lite och fick träff på denna text från Decanter så kände jag att det här kan bli spännande:

"....That’s not what I want to tell you, though. What I want to say is this: ignore anyone telling you not to taste and drink vintage Port in extreme youth. You should. There’s no other wine pleasure quite like this.
By all means store it until “full maturity” if you wish, and appreciate it in a state of subtle, graceful and polite refinement, unwrinkled by time. That’s a pleasure, too.
But you won’t fully understand it unless you have tasted it young, in its ‘Ride of the Valkyries’ stage, when it comes hurtling out of the glass and puts the screamers on you. Yes, it can be challenging – but remember, too, that this young wine is the product of a company or a farm’s very finest vineyards, carefully selected, from great schist soils, from long-proven terroir, and often made with a blend of largely indigenous grape varieties. Even young, there is a complexity, a refinement and an intrinsic subtlety engraved into a wine of this sort, and those qualities are perfectly capable of youthful expression, just as they are of mature expression. If you don’t take a look young, you’re missing out.” (Andrew Jefford)


Vinet finns på systemet. Det har utgått online men finns i ett antal butiker (Nr 92777). Finns säkert även att få tag på ute i Europa.

Lite data:

A blend of Touriga Nacional, Touriga Francesa, Tinto Cão, Tinta Roriz, Tinta Barroca from Quinta de Vargellas (the ‘backbone’) as well as from Terra Feita and Junco. Picking commencing at Vargellas on September 1, the earliest since 1945. TA 4.52 g/l, RS 100 g/l, pH 3.86. 11,500 cases.

Årgången:

"It’s the first back-to-back declaration in decades for most houses; some have gone even longer without declaring two years in a row.
The consecutive declaration inevitably means that the 2017s will be compared to 2016s. Quite rightly, those that splashed out on 2016 will want to know why they should open their wallets again. Well, the answer is clear when you taste them: whereas the leitmotifs of 2016 are elegance and finesse, 2017 is more about structure and intensity. The 2017s are more hedonistic than their 2016 counterparts and yet the startling aspect of these Ports is their freshness. Theoretically the heat of summer ought to have sapped the wines of their brightness and acidity, yet it is clearly locked in and there is plenty of tension. The result is a number of very intense though not exotic Ports, in that they avoid hedonism and there is no loss in typicity. At times they verge on overwhelming the senses, though of course I am sinfully approaching them decades before their prime. Conjecturing what the 2017s will become, the mind boggles. The quality of the vintage is such that all Port houses saw fit to release special labels, and there is good reason for this. The dry conditions meant that the oldest vines with the greatest spatial root systems performed exceptionally well.”

Hoppas vi blir några fler denna gång :).

Slänger in länkar då det verkar ha glömts bort!
- 375ml á 449:- https://www.systembolaget.se/produkt/vin/taylors-9277702/
- 750ml á 899:- https://www.systembolaget.se/produkt/vin/taylors-9277701/
 

Mats

Gone todash....
Håller helt med @buteljen att den här ska man definitivt köpa som helflaska för en sådan här aktivitet. Kommer utvecklas, förändras och förbättras mycket under 1-2 månader som öppnad och vill man följa det och kanske inte bara är en själv som ska smaka så kommer man inte långt med en halvflaska. Får nog köpa en hela också.
Port.jpg


Fredagens smakprover.
Tog inga direkta smaknoter så här vid första smakprovet men beska och söta körsärskärnor, plommon, choklad och alkohol stack ut en del. Associerade även lite till en blandning av norra och södra Rhone där övergripande smakerna kändes som norra och frukten mer som södra. Sen givetvis tanninrikt, kraftigt och maffigt med låång eftersmak. Kommer sluta på höga poäng framåt nyår!
 
tdXIDW9FRwSsYXjBceJ6RQ.jpg
Svårt att motstå detta upplägg. Fick med mig två flaskor hem från Söderhallarna i Stockholm, en dracks under en veckas tid med final på en god middag i fina vänners sällskap, och en läggs undan för att lagras ett par decennier. Men inte för att det behövs! Wow, vilket vin!

Första kvällen direkt utan luftning är det litet åt det hållet som man ju misstänker när man öppnar fin vintage port alldeles för tidigt, dvs litet alkoholångor på näsan, vaniljsötma och peppriga tanniner samt kirsch och julkryddor. Men redan efter några dagar är det uppenbart vilket komplett vin detta är - så otroligt välintegrerat och sammetsmjukt samtidigt som det finns kraft, styrka, en markant men perfekt välbalanserad sötma och en liten rå edge mitt i det vinröda sammetsmjuka mörka havet som spillt sig några droppar i glaset. Både färska fikon och riktigt lyxiga russin, snarare än snustorra julfikon från förrförra året. Och med en get-blåmögel från Fromageriet var den alldeles underbar. Det är så fantastiskt drickbart redan nu. slår till med 95 pinnar. ett väldigt vinöst portvin faktiskt som i vissa stunder påminner mer om ett torrt Douro-vin eller en kalifornisk cabernet på näsan. Bra val! Kanske får bli någon flaska till till källaren känner jag...

Eftersom jag är till naturen skeptisk och kritisk av mig så funderar jag naturligtvis om det var det långa uppehållet från goda drycker som gör sitt till för att jag ska uppskatta detta så mycket. Sagt och gjort korkas det upp några kontrollflaskor till trevlig middag. Samtliga hur bra som helst men kanske att portvinet ändå är i delad förstaplats med skumpan och rieslingen.

Vi drack en Kirschspiel 2014 från Katarina Wechsler till litet knivmusslor i riesling, vitlök, chili och persilja. Detta måste vara en av mina favorit-rieslingar. Litet försiktiga petroleum-toner men inte så att det stör. En piggelin som tonats ner (kan ju bli för mycket päronglass i Rheinhessen ibland) till alldeles lagom volym. Fin friskhet och torrt uttryck men så mycket frukt som nu vecklar ut sig i fullskalig rieslingsprakt!

Till en fint lagad piggvar med mandelpotatispuré, vitkål i vin med sidfläsk, en vinochgräddsås samt några blyga broccolis blev det en flaska Comtesse Marie de France 2006 från Paul Bara samt en Heytesbury Vasse Felix 2018. och for good measure so öppnades också en La Pousse d'Or Corton-Clos du Roi 2010. Samtliga riktig grymma viner som faktiskt alla var i drickfönstret med litet begynnande mogna toner men med lång sträcka kvar. Möjligen att Vasse Felix öppnades 2-3 år för tidigt men också den var riktigt bra vid slutet av middagen efter att ha fått luftats lite.

God jul kära vin-vänner i etern. Ta det lugnt med alkoholen vid julbord och nyår men korka upp något trevligt!
 
Last edited:

Jos

Medlem
Kan vara värt att tänka på att vintage port är mer som ett vin vad gäller känslighet för oxidation. Den håller ju inte som en tawny precis. Fräschör etc kommer avta även om just Taylor brukar vara ”monsterbyggen” iofs :D

Men som sagt, 1-2 månader är inte att rekommendera
 
Last edited:

Pontus

Medlem
Kan vara värt att tänka på att vintage port är mer som ett vin vad gäller känslighet för oxidation. Den håller ju inte som en tawny precis. Fräschör etc kommer avta även om just Taylor brukar vara ”monsterbyggen” iofs :D

Men som sagt, 1-2 månader är inte att rekommendera
Jag har haft öppnade äldre port i kylskåpet i långt över en månad utan problem. Det här att port skulle vara mer känsligt för oxidation än andra starkvinstyper, hur väl stämmer det egentligen?
 

Jos

Medlem
Jag har haft öppnade äldre port i kylskåpet i långt över en månad utan problem. Det här att port skulle vara mer känsligt för oxidation än andra starkvinstyper, hur väl stämmer det egentligen?
Nej det var inte vad jag sa, jag pratar bara om Port. Vintage Port som i det här fallet är väl max 1 vecka i kylen egentligen, kanske 2 men då har den ju oxiderat och ändrat karaktär. Men pratar vi LBV som legat på fat i 6 år går det bra längre, - 2-3 veckor?. Tawny däremot kan du nog ha ett par månader i kylen utan problem.

Säg så här, har du whiskeykork på flaskan så är det ok att ha öppet länge utan att den ändrar sig nämnvärt men är det vanlig vinkork du drar med korkskruv så är det bara att dricka inom några dagar :)
 

Pontus

Medlem
Nej det var inte vad jag sa, jag pratar bara om Port. Vintage Port som i det här fallet är väl max 1 vecka i kylen egentligen, kanske 2 men då har den ju oxiderat och ändrat karaktär. Men pratar vi LBV som legat på fat i 6 år går det bra längre, - 2-3 veckor?. Tawny däremot kan du nog ha ett par månader i kylen utan problem.

Säg så här, har du whiskeykork på flaskan så är det ok att ha öppet länge utan att den ändrar sig nämnvärt men är det vanlig vinkork du drar med korkskruv så är det bara att dricka inom några dagar :)
Byt port mot vintage port i mitt tidigare inlägg.
 
Toppen