Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava finewine - November 2021 Cristal 2013

Hur bra var månadens finewine?

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 0 0,0%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfe

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    18
  • Poll closed .

Jos

Medlem
Har förstått att det är 3-400 maxtak vad gäller pris på månadens pava så tänkte att vi kunde ha en till aktivitet med samma upplägg men där vi får lägga upp det vin vi är intresserade av att prova oavsett pris. Är det några som hakar på och prövar så kan väl nån moderator nåla fast detta på samma sätt. Om intresset är svalt så får det bara självdö :cool: Alt. kanske de flesta intresserade redan prövat -13 så kanske vi kan byta finewine bara.

Jag har velat pröva Cristal 2013 sedan den släpptes men inte fått chansen ännu så tänkte bra sätt att "boka" in men främst roligast att höra andras upplevelse om samma vin. Är otroligt nyfiken på hur den står sig mot 2012. Så här skriver vinmakaren Jean-Baptiste Lécaillon om årgången:
2013 was characterised by a particularly late growing cycle. A seemingly endless winter was followed by a very cool, late spring. We had to wait until the start of July for flowering to begin - something we hadn’t seen in Champagne for quite some time! Fortunately, summer was glorious with plenty of sunshine, record high temperatures and very low rainfall, ideal for the ripening of the Pinot noirs and Chardonnays. The temperatures were cool for the October harvest and the resulting wines are elegant and fresh - the signs of a «classic» vintage.

Druvor: 1/3 vardera från respektive huvudområde i Champagne och totalt från 45 olika lieux-dits
Blend: 60% Pinot och 40% Chardonnay
Dosage: 8g/l
Vinifiering: 32% på ekfat och ingen malolaktisk jäsning
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Var får man tag på den på bästa sätt? Privatimport Vinunic? Billigare i Europa?
Hur långt innan öppnar du den? Vad skulle hända om man öppnar den, tar några centiliter så den får in luft, på med förslutning, ställer den i kylskåpet och dricker den ett dygn senare?
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Jos
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Var får man tag på den på bästa sätt? Privatimport Vinunic? Billigare i Europa?
Hur långt innan öppnar du den? Vad skulle hända om man öppnar den, tar några centiliter så den får in luft, på med förslutning, ställer den i kylskåpet och dricker den ett dygn senare?
Förutsatte att den fanns på Bolis men ser nu att den verkar sålt slut :eek: Är ju dock mycket billigare ute i europa än här i Sverige. Kanske här: https://die-weinbrueder.de/products/louis-roederer-cristal-millesime-brut-2013

Tänkte att fler också kanske sitter på redan inköpta men om inte och den inte ens finns på Bolis så kanske jag får byta till något annat mer lättillgängligt :oops:

Jag kommer garanterat dricka min över 2 dagar, nästan obligatoriskt för mig när jag testar ny prestige.
 

buteljen

Medlem
Förutsatte att den fanns på Bolis men ser nu att den verkar sålt slut :eek: Är ju dock mycket billigare ute i europa än här i Sverige. Kanske här: https://die-weinbrueder.de/products/louis-roederer-cristal-millesime-brut-2013

Tänkte att fler också kanske sitter på redan inköpta men om inte och den inte ens finns på Bolis så kanske jag får byta till något annat mer lättillgängligt :oops:
Hade tydligen enbart Sverige inställd på winesearcher så det var endast Vinunic som dök upp som möjligt alternativ :rolleyes:. Finns ju ett antal andra men just det du länkade till levererar inte till Sverige.
 
  • Like
Reactions: Jos
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Hade tydligen enbart Sverige inställd på winesearcher så det var endast Vinunic som dök upp som möjligt alternativ :rolleyes:. Finns ju ett antal andra men just det du länkade till levererar inte till Sverige.
Har du frågat? Har flera ggr varit med om att de inte har Sverige med som val men kan lösa det om man hör av sig
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Vi kanske skall köra 67 Pall Mall-varianten och hälla över i små 10 cl flaskor och snailmaila ut över landet? Bubblorna brukar hålla några dagar :rolleyes::D
Hahaha grymt! Why not?
Jag har egen flaska men det finns ju redan folk som är på så det är bara att köra!
 
Toppen