Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava i juli 2021 - Reyneke Cornerstone 2017 (73639)

Hur bra var månadens pava (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • *Deltar inte, men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Mattias Schyberg

Administratör
Dags för bikt. Hade turen att lyckas få hem en flaska. Imponerande vinval!

EC51FBEC-64B0-4387-88C3-D802206ECD34.jpeg


Balanserat och strukturerat med bra intensitet, längd och utmärkt syra. Livligt och fokuserat med härligt småkärv eftersmak. Generöst med finess. Närmare Bordeaux än en typisk cabernet sauvignon från ”nya världen” (om nu en vinnation som gjort vin sedan 1600-talet kan räknas som det). :p

Jag gillar verkligen Reyneke, nästan oavsett vin. Hög QPR genomgående med få om några undantag. Är nästan partisk på så vis.

Tillbaka till vinet: Ceder, trycksvärta och röd paprika i stora lass. Jordiga svarta vinbär, myntablad, rött te, högoktanig kakao och fermenterad tobak. Lysande aromatik!

I min bok en mycket bra cabernet som slår en bra bit över sitt blygsamma pris. (91p) :)
 
Trådskapare
F
Ok. Kunde inte hålla mig och sitter just nu o provar både white reserve o cornerstone. Här kommer första intrycken:

Färg, mörkt rubinröd. Doft: Angenäm med tydliga toner av Cabernet, ceder, blyerts, kaffe/rostad ek samt mörka körsbär och en släng av charkuterier/stall. Smak: Tydligt cabernet, ceder/blyerts, mörka frukter och en del ek som ger en medoc-känsla. Kanske är den lite väl ekad och lite "för mkt" jämfört med en Bdx och den skulle definitivt sticka ut i en bdx-horisontal. Men man ska inte vara för petig och jag är väldigt imponerad av kvaliteten för detta pris. För 199 får man inte mkt i Bdx. 92 Poäng, tona ned eken lite, snygga till den i kanterna lite så kommer det bli fantastiskt!
 
Trådskapare
F
Ojdå, ser nu att jag öppnade fel vin... Fick ju inte cornerstone, fick ju cab. reserve som kostar långt mer . Inte konstigt den var bra, mkt bdx-lik men som sagt, lite mer av allt som inte faller mig i smaken. Den här kan nog lagras och utvecklas länge till det bättre!
 

Attachments

  • 20210720_180528.jpg
    20210720_180528.jpg
    25,3 KB · Visningar: 115
Toppen