Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava Januari 2022 - Tenute Bosco Piano del Daini Etna Rosso, 2018 ( 52992)

Hur bra var månadens vin?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfeL

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • * Deltar inte, men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Kaptenen

Medlem
Etna Rosso med övervägande del Nerello Mascalese:
Visa bifogad bild 25284
2010 Girolamo Russo Etna San Lorenzo: doft av plommon, blöt ek och tobak. I smaken finns plommon, bläck, körsbär, trä, choklad, te, jord och viol. Eken är mycket tydligare nu än den var för några år sedan. Tanninerna är fortfarande tuffa, men frukten börjar tröttna och träet är påtagligt. Blint skulle jag nog ha gissat på en enklare Bordeaux med övervägande merlot i blandningen. Helt klart ett vin som inte vinner på lagring. 85p (89p 2017)
2018 Tenute Bosco Etna Piano dei Daini: Lite funky doft med kanel, tuttifrutti, körsbärssaft, stendamm och jäst. Jästen kommer ännu mer tydligt i smaken. Här finns också kanel tillsammans med körsbär, hyacint, svart te och fenol. Vass syra, bitiga tanniner, men ett stort hål där frukten borde vara. Fenolen ligger kvar i eftersmaken. Om San Lorenzo var en Bordeaux, så är det här en Bourgone Rouge från billighetshyllan på Carrefour. 78p

Kan hålla med om jästen. Missade den först

 

Victorious

Medlem
Tack. Nej, jag får inte upp något annat än hieroglyfer.

Vet inte om det ser annorlunda ut för oss, men för mig (på mobilen) så är det de tre prickarna bredvid ”kursivt-knappen”. Därefter ser ikonen ut som en Zorro mask! :D Den sitter näst längst till höger för mig!
 

Oskar M

Medlem
F7B14650-B6C7-4AF5-BAA3-C9F7D2219208.jpeg

För mig utan någon kunskap alls om den här druvan känns den som en blyg nebbiolo. Rosor, nypon, dammighet, grafitpenna. Balanserat, finns väl inget att anmärka på direkt… men därav är det tamt, inget som fångar intresse. 81 poäng.
 

Vingubben

Medlem
6BC8A270-E0B5-4760-ACDC-7421E1DF663B.jpeg



Tallbar och en blandning av röda och mörka bär är en lovande start när man doppar näsan. Tyvärr tar det stopp där. Den angenäma syrligheten man brukar hitta i Etna Rossoviner är här nästan lite sur. Intensiteten är låg och avslutet kort och på det hela taget saknas balansen. Det finns helt klart bättre viner från Etna. 83p
 

Oskar M

Medlem
Visa bifogad bild 25333


Tallbar och en blandning av röda och mörka bär är en lovande start när man doppar näsan. Tyvärr tar det stopp där. Den angenäma syrligheten man brukar hitta i Etna Rossoviner är här nästan lite sur. Intensiteten är låg och avslutet kort och på det hela taget saknas balansen. Det finns helt klart bättre viner från Etna. 83p
Håller med om aromen. Tyckte den blev väldigt härlig i näsan när temperaturen började stiga i glaset, men sen är den så himla kort.
 
Trådskapare
m_trobeck

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Dags för rapport:
Drack den över två dagar.
Första dagen. Öppnade flaskan och hällde upp 30 min innan första sipp. Väldigt ljus färg och genomskinlig. Härlig doft av körsbär, lite blommigt och trä/kryddor och en hel påse sötlakrits. Inte helt olik en nebbiolo i karaktären. I munnen är det hög syra och, ja vadå? Det känns som att frukten som jag trodde skulle komma med tanke på doften inte riktigt kommer fram. Det är lite körsbär och röda bär men inte i den omfattning doften lovade. Eftersmaken av kryddor/sandalträ och lite sura körsbär hänger i ganska länge. Det var just under själva tiden jag hade viner i munnen som det liksom försvann lite.
Dag två är det samma doft och eftersmak. Det dyker upp lite mer fyllig frukt i mellanakten, mest frusna hallon och sura körsbär.
Det är gott, men jag skulle vilja ha lite mer av det goda i mitten. Doften bra, eftersmaken likaså.

På det hela besviken jämfört med förväntningarna och prislappen. Har druckit betydligt bättre Etna för en mycket mindre peng
Betyg på fw-skalan får bli 81 ”bra, ett välgjort vin” även fast det saknas vissa komponenter
 
Trådskapare
m_trobeck

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Vem tar över pinnen och väljer februaris flaska.

önskar dig/er bättre lycka än mig
 

jrick

Medlem

På doften är det ganska dammigt och jordigt, solvarm, sandig jord, det finns något som påminner om någon ört också. Svårt att riktigt sätta vilken frukt som letar sig igenom, det är kanske en hint av plommon och apelsinskal



På smaken är det mycket syra, ganska tydliga tanniner. Tranbär, smultron, lingon, väldigt ljusa bär. Jordig, sval mineralitet. Med luft kommer mer viol och lavendel fram. Känns dock lite tunt i kroppen och har ett ganska snipigt avslut, tanninerna har en grönhet tycker jag. Med luft kommer lite mer örtighet och kroppen fyller ut lite men känns ändå rätt snipig.

Till maten lyfter vinet ganska mycket, då utgör syran och tanninerna en bra matchning med köttbullar och gräddsås och tillför en friskhet. Det är lite som med måltidsdryck, sån där lingondricka man blandar av koncentrat. Det är inte heller så gott för sig självt.

Men totalt sett så måste jag nog ändå säga att det här var mindre roligt. Det är lite som en mindre bra bourgogne rouge. Jag har varit väldigt positiv till Etnaviner senaste åren, framförallt till Terre Neres viner som jag druckit ett antal gånger i olika prisklass och jag tycker de är mycket bättre än vad det här var idag. På skalan ovan blir det 81 poäng. 279 kr är ett överpris för den här kvaliteten.
 

Attachments

  • 61C6E98D-124C-47A7-8320-92AFD5A96B26.jpeg
    61C6E98D-124C-47A7-8320-92AFD5A96B26.jpeg
    27,5 KB · Visningar: 65

buteljen

Medlem
Vem tar över pinnen och väljer februaris flaska.
Vad tror ni om den här? https://www.systembolaget.se/produkt/vin/vinha-pan-9571601/ 299 kr
Har blivit så himla nyfiken på portugisiska viner efter jag drack Barca Velha.
Luis Pato verkar vara en spännande vinmakare som fått igång vinregionen Bairrada i Portugal
Lite om druvan Baga av J Goode:
"Baga has a reputation for making rather stern red wines, that are unapproachable in their youth and which often never resolve into mellowness with age. It also makes sparkling white wines which match perfectly with the gastronomic specialty of this region – the famous suckling pig, leitão. While it’s true that Baga can produce rather tannic, fruitless wines that are tough and somewhat joyless, Pato has shown that Baga deserves a bit more respect than it’s often given. I find that it makes wines that share some characteristics with Italian grape Nebbiolo, and it can even approach the elegance of Pinot Noir in riper vintages."

Jag har i alla fall beställt den och vore ju kul om fler hängde på :).
Har vi haft något portugisiskt vin med tidigare?
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Vad tror ni på den här? https://www.systembolaget.se/produkt/vin/vinha-pan-9571601/ 299 kr
Har blivit så himla nyfiken på portugisiska viner efter jag drack Barca Velha.
Luis Pato verkar vara en spännande vinmakare som banat väg för bordsviner i Portugal
Lite om druvan Baga av J Goode:
"Baga has a reputation for making rather stern red wines, that are unapproachable in their youth and which often never resolve into mellowness with age. It also makes sparkling white wines which match perfectly with the gastronomic specialty of this region – the famous suckling pig, leitão. While it’s true that Baga can produce rather tannic, fruitless wines that are tough and somewhat joyless, Pato has shown that Baga deserves a bit more respect than it’s often given. I find that it makes wines that share some characteristics with Italian grape Nebbiolo, and it can even approach the elegance of Pinot Noir in riper vintages."

Jag har i alla fall beställt den och vore ju kul om fler hängde på :).
Har vi haft något portugisiskt vin med tidigare?
Ser kul ut!
Dricker för lite Portugisiskt som inte är Portvin.
Beställer en flaska och röstar för den!
 
Trådskapare
m_trobeck

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Vad tror ni om den här? https://www.systembolaget.se/produkt/vin/vinha-pan-9571601/ 299 kr
Har blivit så himla nyfiken på portugisiska viner efter jag drack Barca Velha.
Luis Pato verkar vara en spännande vinmakare som fått igång vinregionen Bairrada i Portugal
Lite om druvan Baga av J Goode:
"Baga has a reputation for making rather stern red wines, that are unapproachable in their youth and which often never resolve into mellowness with age. It also makes sparkling white wines which match perfectly with the gastronomic specialty of this region – the famous suckling pig, leitão. While it’s true that Baga can produce rather tannic, fruitless wines that are tough and somewhat joyless, Pato has shown that Baga deserves a bit more respect than it’s often given. I find that it makes wines that share some characteristics with Italian grape Nebbiolo, and it can even approach the elegance of Pinot Noir in riper vintages."

Jag har i alla fall beställt den och vore ju kul om fler hängde på :).
Har vi haft något portugisiskt vin med tidigare?
Beställde den. Kul att testa!
Lägger du upp den i en egen tråd @buteljen ?
 

Nyllet

Medlem
Körsbär och rök i nästan - relativt mörk karaktär för en etna rosso. Det känns direkt lite märkligt i munnen men en väldigt hög och obegaglig syra. Känns väldigt malolaktisk. Körsbären kommer igen i munnen tillsammans med lagerblad och lite viol. Mycket tanniner och en viss bitterhet får mig fundera på om det kanske är lite tidigt skördat eller om det är en del pressmust involverat? Tydligt mediokert i min värld och hamnar i intervallet 75-79 p.
 

Hampe

Medlem
Vacker lågintensivt röd färg. I doften gröna toner, lite rök, kartiga körsbär, nypon, jäst, kaffe och kanel. Helt ok i doft. Smaken är spretig. Lite eldig, där man tror att frukten ska komma blir man i stället snuvad på konfekten. Egentligen en god smak i botten men vinet känns utspätt och kort. Frisk syra och visst bett i tanninerna. Känns som att det borde finnas potential för ett gott vin här men tyvärr blir det för tunt och obalanserat. Sätter 82 CT-poäng så FW-poängen är väl snäppet under.
 
Lite sent på den här bollen, men nu är tankarna samlade.
Färgen går i en ljus rubinröd nyans, som är helt transparent. Det riktigt glimrar och gnistar från glaset.
Doften domineras av röda bär, men med ett stort inslag av nygrusad sommarväg och makadam. I mindre omfattning noterar vi rosor, örter, lite kryddor och någon försiktig rökighet.
I munnen återkommer de röda bären i form av syrliga körsbär, tranbär, aningens hallon, nypon och lingon. Precis som i doften finns här också örter, kryddor och aningens rosor. De steniga mineralerna finns även i smaken, men rejält nedtonade mot hur de kändes i doften. Syran är rejäl liksom de småbitande tanninerna. Eftersmaken är kortare än vad jag vanligtvis finner i Etna Rosso-viner. Här får vi lite bittra körsbärskärnor, en rökighet som för mig är vulkanmineraler.
Betyg 3+
Jag lyckades i omröstningen klicka på 85-90p när det skulle vara 80-84p. Jag har inte lyckats korrigera detta.
 
Toppen