Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava januari 2023 - Piemonte Albarossa Viotti 2016

Hur bra var månadens vin?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 4 20,0%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 8 40,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 8 40,0%

  • Total voters
    20

mackan92

Medlem
Hej,

Var ett tag sedan så försöker ta initiativ att vi bör dela en pava även detta år! Mitt bidrag till januaris månad är en druva jag själv inte provat men en druva som gör en nyfiken. Albarossa - det vill säga en klon mellan Nebbiolo och Barbera.

Albarossa skapades som en klon av druvorna Nebbiolo och Barbera. Den togs fram på 30-talet av Giovanni Dalmasso. Åtminstone var Giovannis avsikt att korsa Barbera med Nebbiolo. Målsättningen var att kombinera Barberans fruktiga aromer som plommon, björnbär och blåbär med Nebbiolos blommighet, komplexitet och strävare tanniner. Slutresultatet blev enligt mig och många andra en succé. 2009 gjordes det en DNA-analys av druvan Albarossa som pekar på att korsningen gjorts med Barbera och Nebbiolo di Drunero även kallad Chatus. Alltså inte Nebbiolo som avsikten var från början. Flera vinmakare menar dock att en sådan miss är otänkbar och vidhåller att Giovanni lyckades. Det jag kan konstatera är att Giovanni alldeles oavsett har skapat en intressant druva som generellt ger viner med mer struktur och komplexitet än Barbera.

Artikelnummer: 76697

Mer detaljer om vinet kan ni läsa här:

Jag har även pratat med importören och ska finnas 100+ flaskor i lager.

PS! Hjälp gärna till med omröstningen

/Mackan
 
Last edited:

LillLasse

Medlem
Jag beställde en, inte forumprovat tidigare. Kan man läsa på om hur det går till någobstans?

Eller är det bara köp, drick och lämna recension?
 
Trådskapare
mackan92

mackan92

Medlem
Jag beställde en, inte forumprovat tidigare. Kan man läsa på om hur det går till någobstans?

Eller är det bara köp, drick och lämna recension?
Kul, ja - precis som du skriver, köp, prova och lämna recension. Skriv dock din recension inom markering för spoiler så det göms i flödet för de som inte har provat ännu. Sedan kommer omröstning att finnas i tråden där man då kan lämna sitt betyg på vinet.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag beställde en, inte forumprovat tidigare. Kan man läsa på om hur det går till någobstans?

Eller är det bara köp, drick och lämna recension?
Köp, drick, lämna recension. Du har fattat konceptet.

När du lämnar din recension gör det då som en spoiler:
1672923661756.png
 
Trådskapare
mackan92

mackan92

Medlem
Hej,

Var ett tag sedan så försöker ta initiativ att vi bör dela en pava även detta år! Mitt bidrag till januaris månad är en druva jag själv inte provat men en druva som gör en nyfiken. Albarossa - det vill säga en klon mellan Nebbiolo och Barbera.

Albarossa skapades som en klon av druvorna Nebbiolo och Barbera. Den togs fram på 30-talet av Giovanni Dalmasso. Åtminstone var Giovannis avsikt att korsa Barbera med Nebbiolo. Målsättningen var att kombinera Barberans fruktiga aromer som plommon, björnbär och blåbär med Nebbiolos blommighet, komplexitet och strävare tanniner. Slutresultatet blev enligt mig och många andra en succé. 2009 gjordes det en DNA-analys av druvan Albarossa som pekar på att korsningen gjorts med Barbera och Nebbiolo di Drunero även kallad Chatus. Alltså inte Nebbiolo som avsikten var från början. Flera vinmakare menar dock att en sådan miss är otänkbar och vidhåller att Giovanni lyckades. Det jag kan konstatera är att Giovanni alldeles oavsett har skapat en intressant druva som generellt ger viner med mer struktur och komplexitet än Barbera.

Artikelnummer: 76697
Mer detaljer om vinet kan ni läsa här:


Jag har även pratat med importören och ska finnas 100+ flaskor i lager.

/Mackan
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Månadens vin med en annan Piemonte i samma prisklass som referens.:
coste ruben viotti.jpg

2019 Fontanafredda Barbaresco Coste Rubín: doft av tobak, läder, körsbär, svamp och lakrits. I munnen kommer koncentrerad körsbärssaft, viol, rosor och lakrits. Syran är fin, tanninerna är ganska beskedliga med tanke på åldern och det är bra tryck i frukten. I nuläget så lovar doften lite mer än av smaken kan leva upp till. Det kanske blir bättre med några år i källaren, men det kommer nog inte att bli något stort vin. Å andra siden har det inte någon stor prislapp heller och tar man hänsyn till det så är de t nog rätt mycket Piemonte per krona. 88p
2016 Viotti Piemonte Albarossa: doft av tobak, läder, svarta vinbär, mossa, granskog och champinjoner. I smaken finns bläck, blåbär, svarta vinbär, viol och timjan. Mörk, tät, koncentrerad frukt, fin syra, beskedliga tanniner och väldigt återhållsamma fat. Moget och helt färdigt för att däcka. Lite svulstigt kanske, särskilt om man jämför med Rubin, men annars ett ganska småtrevligt vin. Påminner nog mest om en skaplig barbera. 88p
 

The Wall

Medlem
2016 Viotti Piemonte Albarosso

Som komplement till resterna av söndagens San Fereolo tänker jag att det kanske kan vara passande att korka upp månadens vin till kvällens tagliatelle Bolognese.

Väck med korken och rätt ner i Gabriel StandArt; en klart kompakt doft som innehåller lite ceder men desto mer bränt pinjeträ, kombinerat med en djup körsbärs- och bittermandeldoft kompletterat med ett alkoholvarmt intryck. Hm.

I munnen: medelfylligt, men trots sin syra är det ändå lätt saftigt med eftersläntrande eldigt sting samt en viss beska. Det finns ett fåtal tanniner med värme som hänger kvar i munnen efteråt. 14%, och ett enkelt och rustikt intryck. Vinet känns helt klart jämförbart med den 3 år äldre barberan som visserligen övernattat två nätter i kylskåpet, men ändå presterade som, tja, två dagar tidigare.

Jahapp. Någon timme eller två senare då? Ceder och bränt pinjeträ har gett sig av och istället lämnat plats åt brutna berberisgrenar och Pelikan-bläck (inte Mont Blanc, det har lite mer fyllighet). Det djupa intrycket har visserligen mattats något, men ger fortfarande ett rustikt intryck. I munnen kvarstår tidigare intryck, men nu har beskan förstärkts något och jag undrar om det inte är lite berberis som har smugit sig in i munnen också. Vinet fungerade visserligen klart godkänt till maten, men det är inget som känner ett pockande behov av att sitta och njutningssippa på. Men, det är alltid spännande att prova andra italienska druvor än de vanliga misstänkta i form av sangiovese i olika varianter, nebbiolo eller dolcetto och jag hade knappast provat vinet om inte @mackan92 förtjänstfullt hade tipsat om det.


2013 Viotti Albarossa.jpg

Inte riktigt den framsida man såg framför sig vid beställningen, men vad gör det när vinet är detsamma?
 
Tycker det luktar typisk nebbiolo lång väg, men med en underton av aceton. Smakar mer nebbiolo än barbera. Medium-kropp med ok frukt och ganska hög syra, medium-tanniner. Smaken hänger i bra. Lätt att dricka, no more, no less.
 

MartinBz

Medlem
Dracks över två kvällar, första kvällen till en spaghetti carbonara, andra kvällen till rostat bröd med rillettes.
Första kvällen. Kändes helt klart som en barbera på doften. Björnbär och plommon, med en underton av något köttigt (buljong?). Smaken var en besvikelse, tyckte jag. Ganska spretigt vin, med en lite obehaglig syra och lite för mycket röda frukter för min del, inte så mycket strävhet som jag hade hoppats på med tanke på ursprunget (nebbiolo).

Andra kvällen. Ganska likt första kvällens noter, men med mer frukt i smaken, och ännu mer obalanserat. Drack det ihop med en kompis som undrade om det inte hade passerat sitt bäst före datum, men det kändes orimligt med tanke på att det var en -16...

82-83 poäng skulle jag ge det.

Även om det inte var min kopp te, så är jag glad att jag fick prova något nytt, som jag aldrig hade provat om inte den här tråden funnits! :D
 

Ozric

Medlem
Den färglada etiketten var mycket bättre, den var väldigt 80/90-tal vilket alltid är något positivt när det kommer till estetik.

Doft: Lera, lite träighet, dammiga körsbär. Förnimmelse av syltlök.

Smak: Mjuk entré som fort blir ganska torr. Direkt ur flaskan är tanninerna ganska mjuka, sedan efter en timme eller så blir de mycket mer aggresiva för att sedan någon timme senare lugna ner sig igen. Inte mycket till mid-palate eller eftersmak. Ingen frukt alls men lite grön och stjälkig på eftersmaken.

Hade en hel del fnas i botten:
PN3Pcte.jpg


Jag tyckte inte denna var så intressant tyvärr. Den lilla frukt som finns på doften påminner mig lite om en billig Bordeaux.
 
Trådskapare
mackan92

mackan92

Medlem
För mig väldigt mycket körsbär direkt och efteråt kom jordighet och rosor fram -och hög syra och tilltagna taniner vilket drar mig direkt till Italien så upplevde ändå att man fick terroir-känsla från Piemonte. Godare till mat än på egen hand - inget jag köper igen. 87p.
 
Första gången jag testar Albarossa. Detta är ju lite tjusningen med "Låt oss dela en pava...." att prova saker som ligger utanför det en vanligen dricker.

Initialt hittar vi lite tobak och jord, men rätt så snabbt är det en mörk frukt som tar över. Efterhand nås vi av grusgång, örter och rosor.
Ingen stor och svulstig doft precis utan snarare åt det diskreta hållet.
I munnen är det mörk frukt som dominerar med blåa plommon, björnbär, blåbär, körsbär och hallon. Några små nypor örter och kryddor gör sig påminda efter att vinet fått tillbringa en stund i glasen. En lättsam trevlig syra skänker en fin friskhet åt vinet. Visst finns här en del tanniner som nafsar runt i munhålan, men på det hela upplever vi dom väldigt civiliserade. Eftersmaken ger oss mer körsbär, rosor och lite steniga mineraler.
Inget stort vin, men ändå riktigt trevligt. Känns inte som det kräver ytterligare lagring utan mer eller mindre helt klart för att konsumeras nu och ett par år framöver.
Betyg 4-
Köpt på SB för 201 kr, vilket måste anses som ett riktigt hyfsat pris. Jag dricker gärna det här igen.
 

Lennart

Medlem
Luftade en timme innan provning. Drack relativt svalt.

Djup purpurfärg. Doft av mörka körsbär, plommon, viol, kaffe, lakrits och läder, dock utan någon större intensivitet. I munnen mörka bär, hög syra och hög alkohol som inte matchas upp av kroppen och tanninerna, ok längd.

Kul vin att prova (jag kände inte till druvan) men lite obalanserat och inte heller i övrigt direkt något att skriva hem om. Kan säkert utvecklas ett par år men inte värt en plats i vare sig källaren eller garderoben.
 
Trådskapare
mackan92

mackan92

Medlem
@rnnbck - du kanske? :) - Annars har jag ett förslag till själv som jag tänkt prova kommande veckan så om ingen tar pucken tar jag ta initiativ igen :)
 
Det finns en ca 30st flaskor av 2015 innan de går över till 2016

Fick inte till omröstningen, ska precis ut & jobba och sitter via mobilen så. Får ordna det ikväll.

BUSSOLA
VALPOLICELLA
SUPERIORE TB 2015​


Art : nr 71964


FAKTA OM VINET DRUVOR:
50 % Corvina, 45% Corvinone, 5% Rondinella.

TILLVERKNING:
Vingården på 15 hektar ligger, i kommunen Negrar di Valpolicella i den östra delen av Valpolicella Classico, 250-460 meter över havet. Jorden är huvudsakligen vulkanisk, basaltisk och lite lerig. Vinstockarna har en ålder på 40 till 50 år. Odlingssystem, Pergola Veronese med 3500 vinstockar per hektar. 50% av druvorna skördas och vinifieras den första veckan i oktober. Jäsning sker vid rumstemperatur i 15 dagar. I december vinifieras de andra 50% efter 3 månaders torkningsprocess. När fermentationen av de torkade druvorna påbörjas tillsätts Valpolicella som produceras i oktober för att uppnå en rätt
balans mellan de två delarna.

LAGRING:
32 månader i 700 L franska och Slavonska ekfat och slutlingen ytterligare 10 månader i ett enda 75 HL ekfat och 6 månader på flaska.
FÄRG:
Klart rubinrött.

PASSAR TILL:
Rött kött, biff, och vilt. Mellanlagrad och mogen ost. Står upp bra på egen hand! Serveras vid 18°C.
ALKOHOLHALT: 15 % RESTSOCKER: 4,6 g/l SYRA: 5,79 g/l
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Svarta vinbär, mandel, hasselnöt, enbent, italiensk i stilen, plommon, känslan av att något saknas.
Medium tanniner, syrlig, grönt i slutet.
Ett bra vin men inget jag kommer komma ihåg.
 
Toppen