Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava - Juni 2019 - 2013 Brunello Di Montalcino - Castiglion Del Bosco (70619)

Hur bra var månadens pava (Pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    27
  • Poll closed .
Tjena!

Kul att få välja flaska som en rookie här på forumet, inne på min 4e dag tror jag!

Eftersom jag inte har något klar favoritdruva/producent eller land så burkar det bli så att jag kan komma hem med vad som helst från systemet, hur som helst så valde jag en flaska jag hade hemma eftersom systemet idag är stängt och det landade på en Italienare..

Brunello Di Montalcino - Castiglion Del Bosco (70619)

Årgång : 2013

Druva : Sangiovese

Lagring : Vinet har lagrats i två år på franska ekfat om 225 liter. 30 procent av faten var nya, resterande fat var två till tre år gamla.

Alkoholhalt : 14%

Pris : 289kr

Finns 18st i webblagret och ett tiotal i butik i Stockholm, Göteborg och Malmö

Ej öppnat flaskan än utan den öppnas nog imorgon kväll.

Är det något mer jag behöver ändra/lägga till i detta inlägg så får ni hojta till!

Ha det bäst!
 
Trådskapare
Rasmus Åkesson
Flaskan öppnad, den behöver en bra tid i glaset, väldigt sluten först och mycket toner av alkohol, kände inte mycket dofter när den var nyöppnad samma med smaken men den blir bara bättre och bättre :D

Jobbdag imorgon, så halva flaskan sparas och har en bra känsla inför imorgon kväll när fortsättningen följer.. :)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Kul val Rasmus! Beställde redan när du skickade länken ;)
Välkommen till forumet och forumeffekten kommer ruinera dig haha! :D
 

Adamanko

Medlem
Flaskan öppnad, den behöver en bra tid i glaset, väldigt sluten först och mycket toner av alkohol, kände inte mycket dofter när den var nyöppnad samma med smaken men den blir bara bättre och bättre :D

Jobbdag imorgon, så halva flaskan sparas och har en bra känsla inför imorgon kväll när fortsättningen följer.. :)
Gör så här och ta bort mellanslagen och skriv mellan: [ SPOILER=Bra om du lägger din not bakom spoiler][ SPOILER/]
 
Trådskapare
Rasmus Åkesson
Så, håll i hatten! håller det enkelt, det är svårt att hitta dofterna och smakerna.. men jag försökte! :D


Väldigt brunrött i färgen, första kvällen väldigt stark doft och smak av alkohol som tog över, andra kvällen va det betydligt bättre och då kunde jag känna doften av fat, vinbär och jordgubbssylt?
Smaken : Fat, Körsbär, en mix röda söta bär, nästan lite asfalt i bakgrunden..
Första kvällen blev jag lite besviken på vinet men andra kvällen tyckte jag det blev ett bra vin, poäng får bli en 3.8-4 (ej börjat med 100poäng systemet än).
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Fler som inhandlat Rasmus väl av månadens pava?
20190605_201939.jpg
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Brunello 2013 mot Brunello 2013
brunello 2013 x2.jpg

2013 Piccini Brunello di Montalcino Villa Al Cortile: Doft av mandelmassa, körsbär, mynta, halstablett med svarta vinbär och lite lätt stall. Smaken domineras av Marabous Helnöt-chokladkaka tillsammans med söta körsbär. Här finns också kaffe, mandel, örter, murket trä och en del gröna toner. Svalt, stramt, elegant och gott! 91p
2013 Castiglion del Bosco Brunello di Montalcino: Doft av dammig grusväg, asfalt, torkade körsbär och grönpeppar. Trots 2 timmar i karaff är det initialt ganska ogint: stramt och svalt med tunn frukt. Lite tid i glaset gör dock susen. I smaken finns bigarråer, lavendel, english breakfast-the, mörk choklad, sten och mineral. Rejäla tanniner, en del fat och sval frukt. Inte särskilt publikt, men charmigt i sin kärva stil. 89p (@Carinasomm satte ~omvända betyg)
 

Mattias Schyberg

Administratör
9850DAA0-AC94-4254-954D-9BC50BD68373.jpeg


Dags för bikt! :)

Fat, lätt dill, mörka körsbär, salvia, jord och sur tobak. Lätt och elegant med relativt mjuk struktur i nivå med pinot noir. Hygglig intensitet och riktigt bra balans, men möjligen lite enkelt och generiskt. Inte imponerad, men visst skulle det passera utmärkt som en schysst chianti för strax under tvåhunkan. Inget jag köper igen med tanke på hur mycket annat gott det finns för pengen! (88p)
 
Toppen