Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava juni 2021 - Manousakis Nostos (The Journey) Roussanne 2019 (73758)

Hur bra var månadens pava (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • *Deltar inte, men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.
Trådskapare
Boletus

Boletus

Medlem
Har alla fått sin flaska ännu? Jag beställde min den 2 juni, men status är fortfarande "Behandlas".
Jag hade redan flaska men beställde tre till 5 juni och de kom redan förra veckan. Låter märkligt, kan vara värt att kolla med ditt bolag.
 

LarsW

Medlem
Manousakis Nostos (The Journey) Roussanne 2019
Dracks över 2 dagar. Bäst dag 2 men det var med en hårsmån.

I näsan möts man av en riktigt lyxig doft. Grillad och konserverad citron. Kolaremmar! Syrenblommor. En trevlig vanilj hintar åt mer än 15% nya fat.
Doften lovar en smula mer än vad smaken levererar. Funderade ett tag och kom till slutsatsen att det var nog lite mer syra jag ville ha (är ju en inbiten champagne- och rieslingjunkie). Men är ju fortfarande riktigt god! Citronen är konserverad och blandad med lite timjan och anis. Vita vingummin och en hint av lakrits. Tycker eken är lika tydlig som i doften – ryser lite vid tanken på hur denna skulle vara med 100% nya fat, 15% verkar vara perfekt.
Mums!
Även om smaken kändes en aning klumpig så är detta så gott och välgjort att det är värt 90 p.
Tänker det är ett år eller två från fulländning. Känns inte som något att spara längre.
thumbnail_20210617_210736.jpg
 

The Wall

Medlem
Jag hade redan flaska men beställde tre till 5 juni och de kom redan förra veckan. Låter märkligt, kan vara värt att kolla med ditt bolag.
Tack för tipset! Jag ringde till butiken och det hade blivit knas i systemet; flaskan fanns fysiskt på hyllan (på lagret), men inte ekonomiskt, dvs den fanns inte med på listan över levererade artiklar. Bara att invänta "hämta-sms:et" och grilla fisk imorgon kväll.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Tänkte hoppa denna månaden då det är en SQN-månad :eek:. Nu har jag läst tre noter och känner "fan det låter som nåt jag kan gilla". Ångrar mig. Beställt!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Roussanne!
ojai nostos.jpg

2016 Ojai Roussanne Bien Nacido Vineyard: Doft av skumbanan, pomerans, mandarin och ananas. I smaken hittar vi blöta lovikkavantar, ananas, pomerans, mango, smör och vanilj. Bra frukt, hyfsad syra, men en lätt alkoholhetta i avslutet. Spännande vin, men alkoholen i avslutet drar ner helheten. Inte omöjligt att åldern börjar ta ut sin rätt. 87-88p
2019 Manousakis Nostos The Journey Roussanne: Doft av nässlor, kola, krusbär och kalkdamm. Även här kommer de blöta lovikkavantarna direkt i munnen, men det finns också mango, blodapelsin, smörkola och vanilj. Bra syra, fin fräschör, snygg frukt. Lite alkohol i avslutet här också, men inte alls så påträngande som i Ojai. Det finns fler likheter med Ojai, men syra och fräschör är klart bättre i det här vinet. Kul upplevelse, sauvignon blanc i doften och chardonnay i smaken. Grekland, eller snarare Kreta, levererar! 90p
 

Sarco

Medlem
Drack denna före, under och efter en middag med krispigt stekt lax, dill, aioli, nypotatis, padronpaprikor och tomater.
Halmgul färg. Doft av tropiska frukter, äpple, mango och något som är lite stickigt som jag inte lyckas sätta ord på. Barrskog, kanske, men det är inte helt rätt. Smaken är eldig med lite för låg syra för min smak. Aromatiskt med lång smak. Jag uppfattar sälta, smör, något fetaktigt - ull kanske? Grapefrukt med en viss bitterhet. Sammantaget ett intressant vin som passade bra till maten men inte lika bra på egen hand. Jag tror att vinet lider lite av sin alkoholhalt. Funderar vidare på poängen men det hamnar under 90, så mycket är säkert.

Glad över att ha provat det. Tack för valet av vin!
 
Trådskapare
Boletus

Boletus

Medlem
Idag var det dags för mig att pröva "mitt" månadens vin. Frångick mitt matförslag något, men lyckades matcha vinet riktigt bra. Det blev grillad karré marinerad i gochujan, worchestersås, vinäger, soja, ingefära och vitlök med yaki-onigiri, majskolvar, fänkål och "ånggrillad" sötpotatis (rullad först i tidningspapper, sen i folie). Mycket gott.

upload_2021-6-19_23-54-16.png


En timme i karaff, hälldes upp i Veritas Bdx. Härlig, stor, gulfruktig doft, drar åt bordeaux, men hade ändå definitivt gissat roussanne. (Jag saknar en riktigt bra beskrivning på vad jag ser som roussannes omisskännliga doftstämpel - arbetsnamnet är "vaxig korianderton"). På tungan finns verkligen det mesta. Något klen syra, vilket dock inte är något som stör mig särskilt - är ingen syratorsk. Faten märks; om de nu har jobbat ned andelen nya fat så var det ett bra beslut, tycker nästan det är onödigt hårt ekat även nu. Eken ger lite vaniljig chardonnayton som jag inte riktigt tycker vinet vinner på. Vidare finns en lätt kalkighet som gör mig än mer nyfiken på terroiren. Men den stora behållningen i det här vinet är den svulstiga frukten, jag hittar krusbär/lychee, gröna äpplen, koriander, bivax, brynt smör och kanske något som drar åt haribopersikor. Otroligt gott i min bok. Alkoholsticket jag var orolig för är inte så påtagligt, särskilt efter karaffering och till maten, kanske ger det en liten grapefruktbeska. Vinet sitter som en chapeau till maten och då vi äter väldigt mycket "asiatisk" mat gläder det mig. Långt slut och bra balans, men tror ändå det finns ett par års utveckling kvar till zenit. Det här är ett vin som troligtvis inte kommer att falla alla i smaken, men det är ett välgjort hantverk och "objektivt" hamnar poängen på 90p, men närmare 91 än 89. Personligen tycker jag det här var strålande gott och värt någon pinne till. Ett riktigt bra matvin till rätt mat och något jag kommer att vilja ha några flaskor av i källaren framöver.
 

Sarco

Medlem
Uppdatering, efter två dagar i kylen gav jag vinet en ny chans tillsammans med andra halvan av första halvlek Danmark - Ryssland och med FinnCrisp rye snacks "Real Cheddar Cheese". ;)

Gula äpplen, citron, mango, krusbär och sötma i doften. Riktigt fin doft, inbjudande. I munnen finns det fortfarande en alkoholstickighet som stör mig, framför allt initialt. Fet, fyllig smak. Ull, moget äpple, citron, smör, rostade toner och lite grapefrukt, som mildrats sedan förra gången. Lång eftersmak. Syran fortfarande lite för låg för min smak. Förra gången kände jag en tydligare sälta än idag. Kan ha att göra med tilltugget.

Betydligt angenämare idag än för två dagar sedan. Alkoholen är lite för hög, tycker jag, och sedan är det de feta tonerna och den lite lägre syran men båda de faktorerna är ju bara en fråga om smak och hör ju till druvan i sig. Bra och intressant vin!
 
Last edited:
Så har även jag provat och fått till några tankar.
I doften hittar jag tropisk frukt, en del citrus, krusbär, aningens gula äpplen, lite örter, en god dos vanilj och aningens, aningens pinjeskog. Rätt så komplex och riktigt trevlig.
I munnen dyker det mesta upp från doften. Strukturen är lite fetare och nästan smörig. Syran är inte jättestor, men ändå tillräcklig för att jag ska uppleva det som friskt. Kanske känns vaniljen lite tydligare och visst är det uppenbart att det har legat på fat. Jag gillar verkligen det här vinet. Smakerna av mango, citrus, lite äpple, persika och aprikos tillsammans med örterna är klart läcker. I eftersmaken tillkommer aningens honung.
Betyg 4
 

The Wall

Medlem
För någon vecka sedan eller två (den 19 juni för att vara exakt) var det 30 grader varmt utomhus, och även inomhus, så det blev snabbservering och snabbprovning; ut ur kylskåpet, ner i glaset, in i munnen, allt inom loppet av ungefär 11 minuter och 34 sekunder. Jag får skylla på värmen att vi missade att hälla vinerna i Veritas Bordeaux och stannade vid tre glas; Gabriel StandArt, Riedel Veritas riesling och Riedel Veritas chardonnay. När det blev matdags vankades det torskrygg i paket med lite färsk chili, salladslök, lime och smör samt grillad marulk med lite grillade grönsaker.

2019 Nostos Rousanne
StandArt; lite toner av tropisk frukt, mango, en del färsk rosmarin direkt från busken och en viss alkoholkänsla (14,5%), ger lite chenin blanc-vibbar. I munnen lite matigt med viss eldighet, drar även upplevelsemässigt åt CB-hållet.

Veritas riesling mer kompakt och knuten doft än i StandArt, lite marigt att sätta något tydligt intryck och jag skulle givetvis ha inlett med det smalare riesling-glaset. I munnen upplever jag även vinet lite mer kompakt och oförlöst, viss eldighet och ett intryck av tuttifrutti-godis.

Veritas chardonnay: lite mer harmlöst intryck än de två föregående glasen, visst intryck av bivax i doften. Smakmässigt kommer tuttifrutti igen, men inte lika påtagligt som i Veritas riesling, ger en solig känsla. Dag två kommer det lite kåda och bittermandel i doften, drar lite åt björnklisterhållet, fortsatt viss eldighet i munnen.

Någon slutsats; vinet trivdes inte i ett smalt glas och vinet synkroniserade inte friktionsfritt med maten. Nåja, det var ändå en trevlig vinupplevelse och vi får fila lite på maten till nästa gång.

2017 Alain Graillot Crozes Hermitage Blanc

Vi tar med en 13%-ig medtävlare som består av 80% marsanne och 20% rousanne.

StandArt; doftar lite torr pappkartong kombinerat med ett metalliskt intryck som är svårplacerat, i munnen fylligt med viss ton av brynt smör.

Veritas riesling; lite mer norra Rhône-känsla i det här glaset och faktiskt viss eldighet redan i doften trots i sammanhanget moderata 13%. I munnen kommer det fram lite blyertspenna och smakintrycken är något tydligare.

Veritas chardonnay; märkligt nog lite anonym i doften, tycker mig dock kunna hitta ett uns av blyertspenna och lite aprikos. I munnen går blyertspennan igen och vinet har en lite oljig/fet känsla som jag normalt förknippar med chenin blanc eller just norra Rhône.

Någon slutsats; tja, inte så dumt, men inte riktigt den norra Rhône-känsla som jag hade förväntat mig, även om det var en angenäm upplevelse.

2019 Nostos och 2017 Graillot blanc.jpg

Frankrike till vänster, Grekland till höger, ungefär som på slutet av 60-talet.

torsk i foliepaket.jpg

En rätt som vi är torsk på.
grillad marulk.jpg

Inte så vacker fisk i det fria, men desto godare efter närkontakt med ett grillgaller.
 
Last edited:

Hampe

Medlem
Känner att jag ligger efter här, pasta och köttbullar på matsedeln. Inte läst spoilernoterna. Kan funka med lite vilja? :rolleyes:
 

Hampe

Medlem
Gul i färgen. Doft av smörkola, grillad citron, persika och lite blommighet. Dag två även våt ull. Balanserad syra, viss fetma. Lite störande alkohol men ett välgjort vin. Kul att testa om än inte min stil. 90 pinn.
 
Toppen