Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava Juni 2022 - 2015 Charles Joguet Clos de la Plante Martin

Hur bra var månadens vin?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • * Deltar inte, men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

lukastollig

Pudelfantast
Hej!

Sommaren är här och tänkte det passar bäst med något vitt i (förhoppningsvis) värmen.

Charles Joguet är mest kända för sina röda viner från Chinon men här är ett vitt vin på Chenin Blanc, dessutom med några år på nacken. Tänkte det kunde vara spännande. Tryffelsvinet har dessutom nyligen sänkt priset så spränger inte semesterkassan. Nr 83623.


Kan någon lägga till omröstning och sticky?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Hej!

Sommaren är här och tänkte det passar bäst med något vitt i (förhoppningsvis) värmen.

Charles Joguet är mest kända för sina röda viner från Chinon men här är ett vitt vin på Chenin Blanc, dessutom med några år på nacken. Tänkte det kunde vara spännande. Tryffelsvinet har dessutom nyligen sänkt priset så spränger inte semesterkassan. Nr 83623.


Kan någon lägga till omröstning och sticky?
Har du kollat hur många flaskor som finns kvar?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej!

Sommaren är här och tänkte det passar bäst med något vitt i (förhoppningsvis) värmen.

Charles Joguet är mest kända för sina röda viner från Chinon men här är ett vitt vin på Chenin Blanc, dessutom med några år på nacken. Tänkte det kunde vara spännande. Tryffelsvinet har dessutom nyligen sänkt priset så spränger inte semesterkassan. Nr 83623.


Kan någon lägga till omröstning och sticky?
Nålad tråd och tillagd omröstning. Riktigt intressant vinval! :cool:
 

LarsW

Medlem
Dracks över 2 dagar, tror jag föredrar det dag 2 men var absolut inte dåligt dag 1 heller.
Mosiga äpplen och nymald vitpeppar tillsammans med en frisk citrus dominerar i näsan, Letar jag lite mer hittar jag lite rök och svavel, galiamelon och krita/skiffer. Med lite temperatur så kommer dofterna fram ordentligt.

I munnen en förvånande frisk syra både dag 1 och 2, med tanke på de väldigt mogna äpplena i doften hade jag väntat mig ett mjukare vin, detta är stramt som en Trimbach.
Aja, rieslingjunkie som jag är så är det näppe något negativt!
Citronsaft, äpple och något blommigt typ jasmin dominerar. Vitpepparn har dragit sig tillbaka någonstans tillsammans med melonen och svavlet/rökigheten hittar jag inte i smaken. Mineral i forma av skiffer och kalk finns det dock gott om.
Ganska lång eftersmak.

Mycket trevligt och lite annorlunda (för mig) vin. Till fisk med gräddsås passade det mycket bra.
Så pass bra att jag beställde en flaska till som jag tänker hålla på till 2025 innan jag öppnar.
Dag 2 tycker jag detta var värt 91p

thumbnail_20220616_175006.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
37EBC528-E780-4AE7-BF6E-480B11CB9177.jpeg

2015 Charles Joguet Clos de la Plante Martin

Moget och utvecklat med lite stråk av ylle, eneträ och kanderad citrus. Toner av mandelblom, melon, gurka, granny smith och dammig krita. Mängder av syra och lite torr bitterhet i avslutet. Hög intensitet och bra längd.

Andra flaskan. Drack samma vin igår utan att ta anteckningar. Upplevde det mer fatat då, medan den här flaskan känns stramare, mer åt fatad chablis.

Grymt bra vin! (91p)
 

Jonas Sand

Medlem
Doft: grillad citron. Lite kritighet. Nytvättade ullkläder i lanolin. Något solmoget, typ gul
melon.
Smak: det finns en trevlig syra samt stramhet. Granny Smith med mognad.
Mogen citron. Krita. Fat. Chablis med lite toner av fatad bourgogne.

Överlag mycket gott! Jag ser gärna att faten kan vila sig något år till så förhoppningsvis sparar jag flaska två 2-5 år. 89-90 p (ah vad fan, vi kör på 90). Jag tror den kan komma upp i 91.
 
Så har jag på junis allra sista dag fått ihop ett blogginlägg om månadsvinet.

En trevlig och generös doft av mogna äpplen, citrus och skolkrita noteras. I bakgrunden en viss blommighet samt aningens honungsmelon.
I munnen är det, precis som i doften, en ansenlig mängd mogna äpplen och citrus, som omgående tar hand om oss. Här finns också någon liten örtighet, melon, persika, kritiga mineraler aningens fläder och krusbär. En tilltalande syra och lite grapefruktsbitterhet i avslutet.
Det här är ett vin som vi tilltalas av. Riktigt gott idag och kommer säkert hålla sig så i ett par år till.
Betyg 4.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Testade månadens vin redan den 18/6, men det var sent på kvällen och morgonen efter åkte vi på semester - det blev inga anteckningar den gången. Bilden finns dock kvar:
clos de la plante martin delaire graff.jpg

Som tur var hade jag beställt två flaskor. Tyvärr var det dock sista flaskan 2018 Delaire Graff Chenin Blanc som rök och lite desperat fick jag leta upp en annan referens på Systembolagets fasta sortiment.
clos de la plante martin Lauriers.jpg

2021 Domaine des Lauriers Vouvray Sec: doft av citrus, äpple, päron och ananas. Smaken domineras av päron, med lite äpple, ananas och halm. Fräsch syra, en del mineraltoner, men lite blek frukt. Ett vin utan brister, men också utan förtjänster. Bättre att köpa valfri sydafrikansk chenin för runt hundralappen än att köpa det här. 82p
2015 Charles Joguet Touraine Clos de la Plante Martin: hasselnötter, fikon, persika, smör och gummi i doften. Fikon, vit persika, ananas, citron, mango, bivax, smör och nötter i smaken. Finfin syra, fett och oljigt med koncentrerad frukt. Någonstans mellan vit Bourgogne och Fino (från den bästa sidan). Stort vin! Jättekul val! Jag trodde att det skulle få en tuff kamp mot Delaire Graff, men det var klar segrare den gången också, men med klart mindre marginal. 91+p
 
Mycket kul att få en chans att hänga på det här racet. Tycker mycket om Chenin Blanc. Tycker mycket om röda Chinon. Tycker mycket om Joguet. Har 2016 års version av samma vin i källaren och fick rådet att vänta ganska länge med den pjäsen. Tänker att 2015 som var ett varmare år borde vara mer tillgänglig nu.

Dricker denna över två kvällar, igenkorkad med ungefär halva flaskan kvar i kylen mellan varven. På näsan får jag en hel del äpplejuicekoncentrat som jag brukar förknippa med ung Chenin. I munnen är det en riktigt sjungande syra - precis så som jag vill ha det! och det är en komplex syra med inslag av söt-syrlig Pink Lady äpplen, litet grapefrukt-syra och till och med litet picklad rättika. Underbart. Och det finns ganska mycket fruktmaterial som balanserar upp den friska och samtidigt djupa syran. Känns som ett riktigt kvalitetsvin. Efter ett tag med litet luft kommer det fram litet gula plommon och kanske ett uns lammullsfetma men inget som stör. Framför allt är detta ett fint exempel på en ren fin Chenin Blanc-frukt med utmärkt syra och en lång efterklang. Dock tror jag att det skulle tjäna på ett par år till i källaren. Blint skulle jag aldrig gissat 2015. Dag 2 tycker jag fortfarande att det är bra och håller ihop men det har tonat ner sig ganska mycket på näsan och känns litet mer monotont. Ändå ett vin i min smak och jag är glad att jag har 2016 att se fram mot om några år. 92 p.
 
Vilken trevlig upplevelse!
Näsa: Direkt slås man av mogna äpplen, nästa fallfrukt som legat på marken några dagar. Honungsmelon, även denna mogen samt en lite pepprig rökighet.
Smak: Något piggare än vad jag hade förväntat mig med ovan doft. Äpplena är fortsatt mogna, men inte riktigt lika. det finns en trevlig mineral samt en behaglig syra.
90P!

1658761984208.png
 
Toppen