Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava Juni 2022 - 2015 Charles Joguet Clos de la Plante Martin

Hur bra var månadens vin?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • * Deltar inte, men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.
Trådskapare
lukastollig

lukastollig

Pudelfantast
Igår fick jag äntligen mina flaskor. Legat på bolaget några veckor på grund av semester hos undertecknad. Krävdes alltså tre beställningar och nästan lika många månader för att få tag på 3 flaskor. Återkommer med noter.
 

Jonas Sand

Medlem
Jag kan göra ett försök. Finns det guidelines? Jag vill minnas sub 300 och jag har fått för mig att folk uppskattar att det ”följer säsong”. Något mer?
 
Trådskapare
lukastollig

lukastollig

Pudelfantast
Jag kan göra ett försök. Finns det guidelines? Jag vill minnas sub 300 och jag har fått för mig att folk uppskattar att det ”följer säsong”. Något mer?
Att det finns tillgängligt på systembolaget. Bra att kolla med leverantören om det ligger i beställningssortimentet så att de har hemma. Gjorde själv det, men blev ändå problem med leverans för vissa. Det där med sub-300 spänn är det nog lite stretch på, har för mig vi haft några som varit en bit över det, men rimlig prisnivå i alla fall.
 

Jonas Sand

Medlem
Hej.
Importören hade inte kvar av den flaskan jag tänkte på så jag står lite blank. Någon annan får gärna ta över så gör jag ett försök längre fram i tiden.
Den jag tänkte på var en Franciacorta rosé (Bersi Serlini 2015) då min egna erfarenhet av Franciacorta minst sagt är liten.
Någon annan som har förslag på annan flarra?
 

buteljen

Medlem
Inget svar där. Frivilliga?
Vad sägs om den här? Drack ett glas av detta vin förra veckan på en vinbar och blev förtjust så tänkte köpa en flaska och studera lite mer. Har aldrig druckit den Italienska druvan Fiano tidigare. Den höll på att dö ut, men Mastroberardino räddade den efter WW2. Tror alla behöver prova lite mer Italienskt vitt :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Vad sägs om den här? Drack ett glas av detta vin förra veckan på en vinbar och blev förtjust så tänkte köpa en flaska och studera lite mer. Har aldrig druckit den Italienska druvan Fiano tidigare. Den höll på att dö ut, men Mastroberardino räddade den efter WW2. Tror alla behöver prova lite mer Italienskt vitt :)
Vi kör på den - om det finns tillräckligt många
 
Trådskapare
lukastollig

lukastollig

Pudelfantast
Till slut så lyckades jag få tillfälle att dricka det här vinet, bara några månader senare än planerat. Men värt väntan.

I doften gröna och gula äpplen, päron, lite vanilj och en liten ulltott, men inte så att det stör. Också en trevlig, pepprig kryddighet och mogna citroner. I munnen fin syra och energi, piggare och ungdomligare än jag uppfattar i doften och en härlig, munutfyllande, lätt glycerolanstryken känsla. Mer äpplen, krispiga och fina, grapefrukt, citron och ett långt, lite salt, mineral och syradrivet avslut.

Härligt, piggt vin med kvalitetskänsla som styr undan yllefilten som ibland lägger sordin på drickglädjen för mig. Värt 91 poäng just ikväll.
 
Toppen