Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava juni 2026

Trådskapare
J

JC:s Vintankar

Bloggare
Det här är ett vin jag druckit tidigare och gillat. I dagarna släpptes den nya årgången och det är det vinet jag valt som månadens vin. Jag är mycket nyfiken på vad ni andra forummedlemmar har för tankar.
Här är länken till SB.

Roccolo del Durlo
Vi hittar Le Battistelle runt den lilla byn Brognoligo i hjärtat av Soave. Druvor har familjen odlat sedan det sena 1800-talet, men 2002 beslutade sig ägarna Gelmino och Cristina Dal Bosco att inte längre sälja druvorna till det lokala kooperativet utan att istället göra vin under egen etikett. Dom äger 9 ha som är fördelade på många små vinfält på kullarna runt Brognoligo. Dom producerar runt 40 000 flaskor fördelade på fyra torra vita viner, en spumante samt en liten produktion av husets dessertvin.

Druvan är Garganega, som vuxit på en mycket brant sluttning och svåråtkomligt vinfält. Jordmånen är vulkanjord. Vinrankorna är mycket gamla. Några är över hundra år.
Druvorna plockas när de är riktigt mogna. Avstjälkas. Macerationen med skalkontakt varar i cirka 48 timmar. Jäsningen äger rum på ståltankar och varar i knappt en månad. Vinet får sedan ligga på sin jästfällning i nästan åtta månader innan det buteljeras.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Roccolo.jpg

Månadens vin med ett annat vin från tillfälliga sortiment i samma prisklass som referens. Jag hade testat båda tidigare på provning på Systembolaget, men att smaka vin är inte alltid detsamma som att dricka vin.
2024 Decoy Chardonnay Limited Sonoma Coast: Massor av gröna äpplen både i smak och doft. Ganska fett med bra syra, en del alkohol och balanserade fat. Ett rejält kraftpaket, men kanske inte fullt så bra som jag upplevde det på provningen på Systembolaget. Då gav jag det 89-91p och nu stannar det i nedre delen av intervallet. 89p
2024 Le Battistelle Soave Classico Roccolo del Durlo: Doft av gröna äpplen, smör, fänkål och snäckskal. I smaken finns halm, citron, mandel, alkohol, gröna äpplen, fänkål, sten och lite alkohol. Lättare och fräschare än Decoy, men jag saknar samtidigt lite av kraften i frukten. På provningen gav jag det 87-89p och nu hamnar det mitt i det intervallet: 88p

Toppen