Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava maj 2023 - Llanos Negros Los Tabaqueros, 2006

Jesper L

Medlem
Jag letade länge efter ett (förhoppningsvis) moget vin och fastnade för Llanos Negros Los Tabaqueros 2006, nr 71778 och priset 349 kr.

Enligt importören finns cirka 250 flaskor i lager så alla som vill vara med bör kunna lägga vantarna på en flaska.

Information från importören gällande vinet:
Druvorna till det här vinet kommer från fem olika vingårdslägen – La Tablada, Los Tabaqueros, La Batista, La Time och Los Grillos. Alla med sydvästlig exponering från regionen Isla de san Miguel.

Druvorna växer på en höjd mellan 350 och 425 meter över havet i det så typiska ”semiarid-klimatet”, det vill säga halvöken där nederbörden är ungefär lika stor som avdunstningen. Det ger en mycket näringsrik jordmån, vilket i just detta fall innebär sandig blandjord. Vinstockarna är minst 80 år gamla och uppbindningsmetoden är ”en rasta”, lågt bundna rankor för skydd mot väder och vind. Med en lutning på 10 till 25 procent är det lätt att förstå att det här handlar om riktigt branta lägen.

Årgång 2006 är en blandning av flera olika druvor såsom listán blanco, vijariego, gual, sabro och malvasia aromática. Efter ”racking” har vinet fått jäsa på ståltank för att därefter vila på sin jästfällning i nio månader. Inte nog med det, därefter har vinet vilat på ståltank till och med år 2015 då det buteljerades. Vinet har varken filtrerats eller klarats.

Kan moderator lägga till en omröstning och nålning?
 

katho27

Medlem
Missade tråden när den drog igång, beställde nu.
Blev för stark FOMO utifall att ev glimrande noter skulle medföra en fw-effekt en inte skulle hinna med i.
Lite knäppt kanske..
 
Trådskapare
Jesper L

Jesper L

Medlem
Mina tidigare erfarenheter av vulkanvin har inte inneburit någon större förhoppning för dessa viner.

Det var med vemod som jag valde Llanos Negros Los Tabaqueros Blanco 2006 som månadens pava.

Det som gjorde mig intresserad var klimatet som enligt producenten är en halvöken som gör jorden mer näringsrik.

Vid upphällning noteras den gyllengula färgen och första tanke är att det här vinet är oxiderat. En lätt sniff på vinet väcker intresse och första smaken visar på en lenhet i vinet. Frukten är inte så närvarande och jag börjar undra om den någonsin varit mer närvarande? Vinet i sig känns inte defekt men däremot är smakerna av honung, apelsin och torkade frukten något avvaktande.

Efter tid i glaset börjar en ton av fläder göra sig närvarande och ackompanjeras av grillad citron. Jag tycker mig känna en hel del sälta och läpparna blir torra. Oklart om det är inbillning eller om klimatet påverkat vinet på det sättet 😂


Det här vinet föll mig väl i smaken och jag blev positivt överraskad!
 

LarsW

Medlem
Tyckte denna lät kul på riktigt då jag för tillfället har lite fokus på spanska och sydafrikanska vitviner.

Blir inte en väldigt utförlig analys då denna dracks som förvin till en Bereche-provning igår. Alla utom jag drack den blint.

Honung, grillad citron, mandel och flor i doften. Oxidativt. En av provsmakarna hamnar snabbit i Spanien då han tycker det har sherrytoner som jag absolut kan hålla med om. Doften hintar åt ett vin med sötma.

Smaken är dock snustorr! En bra syra. Frukten har torkat lite men inte övergången på något sätt. Citron och lime. Stenfrukt som lyche. Blommor och lite gummi (vulkan?)
Flera av oss vill ha att det är ekat men ser ut att bara varit i kontakt med stål enligt beskrivningen.

På doften är några i norra Rhone men i smaken så pekar syran åt ngt helt annat.

Mycket gott och speciellt vin. Att det kommer drickfärdigt till ett klart överkomligt pris är en bonus.
Det beställdes flera flaskor på stående fot från mer än en deltagare vilket får ses som klart godkänt betyg.

Poänngsmässigt så hamnar jag nog nånstans 90-92 poäng, verkligen bra vin!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Månadens vin med en annan spanjor som referens:
rubio tabaqueros.jpg

NV Honorio Rubio Rioja Añadas Edición Limitada: Doft av smör, saltvatten, varmt plåttak, sardeller, ek och citron. I smaken hittar jag citronzest, ananas, mango, banan, vanilj och trä. Mycket torrt med bra koncentration och höga syra. Snyggt, men ganska stramt och den sista flaskan får nog ligga några år till. 90-91p
2006 Llanos Negros La Palma Los Tabaqueros: I doften finns fikon, sten, mandarin, ananas och hasselnötter. Smak av ananas, mandarin, apelsin, sten, grapefrukt och syren. Bra koncentration, massor av citrusfrukt och en grapefruktbeska i avslutet. Initialt kändes syran rätt låg, kan bero på maten eller på att det blev frånåkt av Riojan, men med lite luft friskade det till sig och blev ganska fräscht. Svårt att tro att det är 2006, 5-6 år gammalt hade varit mer rimligt - kommer lätt att klara sig till 40-talet. Känns inte som ett matvin utan snarare något man dricker på balkongen en varm kväll. Kvalitetsmässigt i paritet med Añadas. 90-91p
 

Mats

Gone todash....
Drack 3/4 av flaskan för 2 veckor sedan, stått i kylskåp efter det och tog resten nu. Hade varit roligt att dricka den helt blint i svart glas för hade varit svårt att sätta det säkert som ett vitt vin när det var nyöppnat. Doften påminde då om ett rött från norra Rhone men ändå något som inte riktigt stämde med det. Hade nog ändå gissat på men att det var någon skum naturvinsinfluerad vinmakare. Finns lite kvar av det nu också men ändrats till något lite mer nötigt och ett litet litet uns av flor. Minns inte riktigt vilka smaker jag hittade första gången mer än knappt någon direkt fruktighet utom diverse citrus men däremot att beskan var lite väl hög för att det skulle vara riktigt behagligt att dricka, och smakmässigt var det ingen tvekan om att det var vitt. Nu när det stått till sig har beskan lugnat ner sig ordentligt, är fortfarande kvar men på en perfekt nivå. Bra syra. Vinet jag hade kvar tog tyvärr slut för fort för mer detaljerad smakanalys, kanske ett tecken på att det nu var riktigt gott och försvann snabbt! I tvåveckorsversionen ett vin som skulle passa perfekt att läska sig med ute i solen, läskande men inte för mjäkig utan med ordentlig karaktär. Ca 90 p.
 

buteljen

Medlem
Magisk färg på vinet 😍!
I doften mognadstoner i form av honung, torkad aprikos, fikon lite nötighet. Ingen superenergi vare sig i doft eller smak. Ganska maffigt vin med rund kropp, medelsyra och lite fet textur vilket jag inte direkt förknippar med vulkanviner. Men det är ett intressant och välgjort vin. Kul att testa 👍🏻, dock inget återköp för min del. Ger det 88-89 p. Behövs mer komplexitet och framförallt energi för att få högre poäng.
B4C94CE0-4E4F-4DF2-BBF7-EAC34F35851B.jpeg
 
Nosen: Aprikos, russin och annan torkad frukt som ofta hittas i starkvin. Doften är oroväckande platt och bådar inte väl.
Gommen: Bekräftar vad jag fann sniffandes i glaset. Frukten är lite väl bortspolad och det upplevs som en trött sherry. Den torkade frukten är där, men inte jästigheten, sältan eller något annat som sticker ut och lyfter vinet till vad jag kan uppskatta i ett vin. Efter att ha pausat buteljen till förmån för någon pilsner så får temperaturen gå upp ordentligt, och först nu lyfter smakerna något mer. Som någon ovan sa, det här hade varit svårt att pricka som rött eller vitt i svarta glas. Näädu, jag vill nog ha mina torra, vita viner yngre och med mer frukt kvar.
 
Toppen