Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava mars 2023 - Family Becker Pinot Noir 2019

Hur bra var månadens vin?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 7 31,8%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 6 27,3%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 2 9,1%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 7 31,8%

  • Total voters
    22
Får tyvärr hålla med matage efter ett första smakprov. " surt, med tunn kropp och lite kärnbeskt avslut".

Kommer drickas över ett par dagar men förväntar mig inte några större förändringar.
 
Last edited by a moderator:

Per Stade

Lege artis
Ett tag verkade det som om den tråden försvann.
Men nu när den dök upp igen så kände jag att jag ändå ville svara.


18792407-88E5-401D-8AC2-07EC7CD67717.jpeg

Efter att ha läst @Patrik Sellin s positiva omdömen så köpte jag två flaskor.
Djupt rubinröd färg, ser inbjudande ut.
Men den stalliga doften stör. Smaken lite väl syrlig och lite tunn frukt. Inte riktigt i min smak, jag föredrar nog lite mulligare viner som södra Rhône eller Ribera del Duero.
Fungerar dock helt OK till fisksoppa.
Provade bägge flaskorna över några dagar men kom inte riktigt överens med det här vinet.
 
Last edited:
Tagen från 12-gradig källare och smakad efter 30 minuter i karaff. Väldigt vagt reduktiv rödbärig doft, fräsch syrlig attack med halvmogna jordgubbar och lite hallon, lite kryddighet i munnen (fat? hela klasar?), knappt några tanniner att tala om. Presterar på samma eller bättre nivå än andra tyska pinot noir kring och över 200 kronors klassen jag provat, så gillar man stilen är det mycket prisvärt skulle jag säga. Glad att jag köpte 5 flaskor
 
(Jag köpte halvflaskan och drack över två dagar med en timmas luftning dag 1.)

Torrt vin med lätt kropp och medium+ syra. Paletten är len och juicig utan nämnvärd tanninstruktur.
Smaken känns, precis som doften, Pinot-tydlig med inslag av röda bär, torkad ingefära, kanel och sandelträ. Eftersmaken är lite grön och bitter men på det stora hela är detta ett välgjort och prisvärt vin.

3.8/5
 
Toppen