Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava mars 2024 - 2021 Luigi Pira Langhe Nebbiolo

Hur bra var månadens vin?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 3 20,0%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 2 13,3%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 10 66,7%

  • Total voters
    15
Trådskapare
B

Barolonissen

Medlem
Nåväl. Blir en snabbnot ganska tätt inpå smakprovet. Tror nämligen inte att det kommer ändras nämnvärt under kvällen.

Doft: Tunn doft, terpentin, vanilj och körsbär. Upplever det som stängt men att det inte gömmer sig så mycket frukt där bakom ändå.

Smak: Vanilj, körsbär, sågspån, hint av salvia ganska tuffa tanniner men som jag upplever som ”rimliga” och i ok balans. Blev bättre till en salsicciapasta.

Baserat på dela en pava poängsättningen sätter jag ”Bra” i det övre intervallet, vilket innebär 83-84. Hade förmodligen satt 87-88 på CT. Bra och gott men lite tunnt med mjäkig frukt.

Återkommer med uppdatering om det ändrar sig under kvällen.
 
Nåväl. Blir en snabbnot ganska tätt inpå smakprovet. Tror nämligen inte att det kommer ändras nämnvärt under kvällen.

Doft: Tunn doft, terpentin, vanilj och körsbär. Upplever det som stängt men att det inte gömmer sig så mycket frukt där bakom ändå.

Smak: Vanilj, körsbär, sågspån, hint av salvia ganska tuffa tanniner men som jag upplever som ”rimliga” och i ok balans. Blev bättre till en salsicciapasta.

Baserat på dela en pava poängsättningen sätter jag ”Bra” i det övre intervallet, vilket innebär 83-84. Hade förmodligen satt 87-88 på CT. Bra och gott men lite tunnt med mjäkig frukt.

Återkommer med uppdatering om det ändrar sig under kvällen.
Hmm, se där. Ser ut att överrensstämma med @Patrik Sellin noter.

Sparar du ett slatt till imorgon för bekräftelse av dagens noter?
 
  • Like
Reactions: Vic
Yes. Halva pavan blir kvar och får en ny chans imorgon.

Läste Patriks noter efter jag skrev mina. Körsbärssaft tycker jag är en bra beskrivning. Smaken är där men känns utspädd eller vad man ska säga.
Intressant. Har aldrig druckit deras Langhe ung utan brukar alltid spara de 2-3 år innan första öppnas. Vettetusan hur jag ska göra denna gång
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Kanske inte det månadens vin som jag har sett fram emot mest, men det kan vara lärorikt att testa något som jag tyckte var "mindre bra" på Systemets provning. Det är dessutom alltid kul med "månadens vin" oavsett val av vin. Referensen den här gången blir en Barolo i samma prisklass från det ordinarie sortimentet:
pira fontantanafredda.jpg

2019 Fontanafredda Barolo: doft av svart te, jasmin, tobak, rosor, skog, rök och körsbär. I smaken hittar vi champinjoner, körsbär, jord, skog, ingefära och jasmin. Ganska lätt med lite klen frukt och tuffa tanniner. Inte mycket pengar för en Barolo, men inte mycket Barolo heller. Klar besvikelse, särskilt med tanke på årgången. 86p
2021 Luigi Pira Langhe Nebbiolo: Fick några timmar i karaff för att se om det skulle göra skillnad.
På Systembolagets provning, tidigt den dagen så det var nog ett hyfsat nyöppnad flaska:
"N: Ganska tunn med körsbär, vanilj och mandel.
M: Vanilj, körsbärssaft, mandel och apelsin. Slankt och lätt med söt frukt och väldigt tuffa tanniner. Inte i balans. 81-83p"
Doften är fortfarande blek, mer tryck i Fontanafredda, körsbär, mandel och alkohol. Smakar körsbärssaft, fenol, apelsin, mjölkchoklad och jasmin. Fräsch, söt, men ganska tunn frukt med ett litet stick av oren alkohol. Syran är är rejäl och är definitivt det bästa med vinet. Tanninerna kommer i avslutet och är definitivt inte att leka med. Tyvärr kvarstår intrycket av att det är ett obalanserat vin. Med luft är det dock lite mer tillgängligt, men Fontanafredda vinner ändå idag. 84p
 

Foley

Medlem
Tack för not på Fontanafredda Barolo 2019, som jag själv tänkte köpa med tanke på årgång och pris. Låter som att jag kanske ska tänka om där
 
informell smaknot
Informella smaknot
Öppnades fredags och drack ena halvan av flaskan till en risotto med pancetta. Klassisk Nebbiolo med nypon, lite apelsin, och skog. Tanniner var tydliga med en dämpad frukt. Vinet har en liten avvikelse med alkoholen som tar över och jag finner det lite störande.

Ner med korken; in i kylen

Hällde upp andra halvan i söndags och hade inga stora förhoppningar med tanke på Patriks notiser (brukar ha ganska lika smak).
Blev positivt överraskad. Doften hade utvecklats och Nebbiolokaraktären blivit mer dominant, alkoholen var inte störande längre, och det gav genomgående ett bra intryck. Inte lika bra som 2019 men god (88-90). Kommer att vinna några år på garderobslagring
 
Med ett par dagars marginal fick jag ihop mina tankar.
Doften börjar lite försiktigt med läder och jord. Det tar dock inte så lång tid innan körsbären som tillsamans med toner av vanilj, vitpeppar, nötter och nyponrosor tar över. Doften förblir mest hela tiden diskret, men det som känns är angenämt.
I munnen är det ungt och friskt. Slankt och lite småstramt. De röda bären är både tydligare och mångfacetterade i gommen än i doften: röda körsbär, lite hallon, några tranbär och lingon. En viss örtighet noteras. I eftersmaken hittar vi små doser av vanilj, nyponrosor, mandlar och viol. Stadig syra och lite bitande tanniner ger både ryggrad och motstånd.
Inte alls så tokigt. Inte stort men ändå gott och trevligt
Betyg 4-
 
Toppen