Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava november 2021 - Small Island Saltwater Pinot Noir, 2019 (52800)

Hur bra var månadens vin?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfe

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • * Deltar inte, men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

The Wall

Medlem
Efter en mindre hajp här på forumet verkade det tydligen som en bra idé att köra rubricerat vin som månadens pava; sagt och gjort.

Länk för den som vill beställa: Small Island Saltwater Pinot Noir | Systembolaget

Så här skriver importören (Tryffelsvinet):
"Första lanseringen från det progressiva vineriet Small Island på Tasmanien! Med en rad höga betyg och lovord för sina exceptionella single vinyard-pinot noirer så är James Broinowski något av en ”rising star” på den australiensiska pinot-scenen och vi är ytterst stolta över att få presentera detta för Vinklubben såväl som för Sverige! Druvorna till Saltwater Pinot Noir kommer från en enskild vingårdvid Saltwater River på Tasmaniens sydöstra kust."

saltwater-pn-png-hemsida-10-200xauto-opng.webp

Saltvattensvinets inte alltför anskrämliga yttre!
 
Trådskapare
The Wall

The Wall

Medlem
Fick följande svar från Tryffelsvinet:
"I skrivande stund har vi ganska gott om saltwater PN i lager. Så det ska absolut inte vara något bekymmer."

Det låter mao hoppfullt ända tills FW-folket börjar tanka hem sexpack. :cool:
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Fick följande svar från Tryffelsvinet:
"I skrivande stund har vi ganska gott om saltwater PN i lager. Så det ska absolut inte vara något bekymmer."

Det låter mao hoppfullt ända tills FW-folket börjar tanka hem sexpack. :cool:
Kan meddela att 6-packet kommer en helt neutral wellpappkartong utan något som helts tryck. Det är inget att stå efter.
 
Trådskapare
The Wall

The Wall

Medlem
Kan meddela att 6-packet kommer en helt neutral wellpappkartong utan något som helts tryck. Det är inget att stå efter.
Jag tänkte mer på kvantiteten. Dock, det kan tilläggas att vinet går att beställa flaskvis för den som, likt undertecknad, är lagd åt det lite försiktiga hållet (först en flaska, sedan en låda :D ).
 

buteljen

Medlem
Första intrycket är att vinet i stilen känns sådär naturvinsaktigt lite “jäst”. Nästan bonerande i munnen. Dock inga utryckliga naturvinsnoter direkt. Med lite luft försvinner mycket av detta. Men väldigt hög “pitch”, det sitter lixom i övre delen av gommen. Röda syrliga körsbär, tranbär, röda vinbär, hallon. I munnen hög syra, tight, stram elegant kropp, kommer lite jordiga toner som fyller ut midpalate tillsammans med den röda frukten, hyfsat lång finish. Inget direkt lager på lager. Inte så jättekomplext. Men 89-89,5-kanske 90 p får den.

Edit: Lite lika en Susucaru rosso, ett läskande sommarvin en varm dag
Edit 2: Nä den får 89. Kriteriet "vill jag ha ett glas till" måste jag svara ja på om det skall få 90+ och det räckte med två glas. Men absolut välgjort vin.
 
Last edited:

Jos

Medlem
Körsbärslikör, röda bär, rök och gummi på näsan. Även en del viol samt lite kvistar och gräs.
I munnen trevlig syra, körsbärslikören kommer igen med lite apelsin och franska örter. Medelfylligt med försiktiga tanniner och en svag beska.
Det söta, örtiga och rökiga ihop är kanske inte riktigt min kopp te men välgjort vin och får ändå relativt höga 87p
 

Jos

Medlem
Hällde över det som var kvar i småflaskor och in i kylen. Arrangerade BYOB igår och lät tre personer prova det som var kvar. Bedömningen blev 87-89 p av alla tre. Trevligt och välgjort vin typ :)
Här blev doften lite härligare och mer söta frukter men rök och gummit tydligt kvar i smaken
 

LarsW

Medlem
Dracks över 2 dagar.
Mycket grönt och animaliskt i doften. Mynta, slånbär, blodig biff och nybrutna vidjekvistar.
I munnen är det mer vad jag förknippar med PN. Vitpeppar och lite jordgubbe. Rå tobak, massor av den. Rostfritt stål, rökt te och svavel.
Lite tunn i mitten tycker jag.
Denna känns ganska spretig och jag vet inte var den är på väg. Den har nog sina kvaliteter, delarna sitter som de ska men inte min kopp te.
Är vanligtvis svårflörtad när det kommer till röd PN, var den än kommer ifrån.
84p
 
Toppen