Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava november 2021 - Small Island Saltwater Pinot Noir, 2019 (52800)

Hur bra var månadens vin?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfe

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • * Deltar inte, men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

rnnbck

Medlem
I nosen är det en väldigt rökig känsla, lite som vulkanjuice från Etna men med en lite annan fruktprofil. Mer av syrliga röda bär och mindre floralt. I munnen känner finns en rätt salt rökig mineralitet och ganska hör syra. Gott men inte helt i balans. Intressant vin som kanske inte helt lever upp till hajpen men 90p (89 för drickan och 1 extra för den otroligt cleana och coola etiketten)
 

Vingubben

Medlem
96226493-672C-4197-8FC5-A4EE940E1555.jpeg


Gummistövlar, tjära, ylle, skog och vanilj i doften. Ettrig syra, mörk och lättare frukt i en skön kombination, lätt pepprighet, nejlika, träplanka och vanilj. Funkade riktigt bra till dagens hemlagade pizza. På egen hand saknas balansen. Eftersmaken blir träig med ett kort avslut. 88p. Svårt att sätta ord på det men det finns något bra i bakgrunden som ger sug på att testa mer från producenten.
 

Mats

Gone todash....
Dracks två dagar efter varandra och bägge gångerna utan mat. Inte så mycket som stack ut i smaken, var lång och god och omissbart en pinot och bra syra och lite beska tanniner men inte så mycket tydliga smaker. Doften däremot var riktigt riktigt bra, tydlig pinot och rök, chark och peppar. Hade lite avlopp första minuterna som sen luftades bort. Köpte två och sparar nog den andra +5 år. Hamnar strax under 90 p nu men räknar med att den stiger över det om några år.
 
Trådskapare
The Wall

The Wall

Medlem
2019 Small Island Saltwater River Pinot Noir

I tisdags erbjöds äntligen möjligheten att skruva upp månadens vin och undersöka om det fanns fog för lovorden. Tanken var att vinet skulle få sällskap av fläskfilé med senapsspetsad sås och Ratte. Från flaskan, ner i karaff, vänta en timme och sedan ner i glas.

Saltvatten framsida.jpg


Veritas NW PN; besk doft av rönnbär och tomatkvist. Va? Munnen då; beskan hänger i även i smaken, viss syra, en skvätt vaniljstång direkt, men det försvinner fort. Lite tomatstjälk även i smaken. Helt otippat.

Zalto Bourgogne; lite mer jordgubbar och mer pinot-känsla/-toner än i Veritas, men tomatstjälken hänger kvar och får sällskap av grön paprika. I munnen är det fortfarande beskt, även om beskan är lite mer dämpad och snällare än i Veritas. Det blir nästan ett lite syltigt intryck faktiskt dock med nougat i eftersmaken.

Nä, det här var inte riktigt som vi tänkt oss, ”what’s the hype?”. Men skam den som ger sig, förutom att vi fick lokalisera en plan B gav vi oss på vinet dagen efter.

Dag 2 i Veritas NW PN; helt klart trevligare idag, lite mindre rönnbär och mer jordgubbar och potatisskal. I munnen också helt klart bättre än igår med vaniljdränkta jordgubbar och rökta potatisskal.

Vi har fortfarande kvar en del vin och vi får se hur det blir dag 4-5. Slutsatsen blev ändå att vinet helt klart behöver luft för att framstå i drickbar dager. Dock, inget fel på kvaliteten, men det passade inte riktigt våra gommar, men skam den som ger sig, det kan bli ett återbesök så småningom.
 

Hampe

Medlem
Spännande vin. Inte provat så mycket pinot av jämförbart kvalitet så har rätt smala referenser. Lågintensivt röd färg. Inte helt klart. Hyfsat djup doft av kaffe, lakrits, lite unket, mogna hallon och körsbär samt jord. Medelfylligt med frisk syra. I smaken upplever jag rönnbär och tranbär, viol, viss beska som satt i ett bra tag och eldighet. Rätt mycket gräsiga smaker också. Kanske lite rök och örtighet också.

Dag två har det blivit lite mindre spretigt. Mer viol och kaffe. Beskan och gräsigheten har tonat ned sig något och blivit mer balanserad. CT 90.
 
Trådskapare
The Wall

The Wall

Medlem
Dag 5 ur Veritas NW PN; börjar mattas lite i doften, men vi hittar ungt cederträ, eller snarare blyertspenna, lite grön ton som påminner om paprikastjälk. Munnen, paprikastjälken och blyertspennan får sällskap av lite beska, förvånansvärt godkänt trots allt, positiv överraskning helt klart. Slutsatsen blir att det här är inte ett vin för den otålige, till den finns det andra alternativ.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Även jag blev nyfiken på hypen och beställde två + två av Glengarry. Fullt med rök, röda bär och rotfrukter. Bra syra. Påminner ganska mycket om Farrside som jag verkligen gillar men skillnaden i intensitet är skyhög. 86p kanske med en liten uppsida.
 
Pinot Noir från Tasmanien, det låter ju spännande! Doften lovar också gott, påminner en del om By Farr’s viner med dess animaliska framtoning, slånbär, rök, tranbär och örter. I munnen är vi dock inte bästa vänner. Känns lite klumpigt, syran finns där men ligger på något sätt ”utanpå” vinet, inte i rollen som ryggrad till vinet som man hade hoppats på. Dessutom finns här en besvärande beska i munnen som drar åt grön paprika. Härlig sälta i vinet dock!
Kvalitetspoäng: 86P
Tycke och smak: 80P
 

Pnilsson76

Medlem
Saltwater Pinot Noir
Doft av rök, syrliga bär och animaliska toner.
I munnen är syran påtaglig, nästan initialt lite störande. Syrliga bär ( Hallon, lite lingon) och en ganska härlig sälta.Ingen superlång finish. Dag 2 lugnat sig lite och lite mer harmonisk men något som inte riktigt i balans. Dock ett välgjort vin.
88 Pinnar
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Sent ute, men jag hade spanat in det referensvin jag vill ha och det kom först idag:
pure saltwater.jpg

2019 Domaine de la Côte Pinot Noir Pure: Doft av hallon, blåbär, hyacint och läder. Detsamma återkommer i smaken tillsammans med muskot, lakrits, någon medicinalväxt och tobak. Mörk, torr, koncentrerad frukt och en massiv syra. Tanninerna är beskedliga och vinet är hyfsat tillgängligt. Mer egensinnigt och inte lika kul som 2016, men fortfarande ett mycket gott vin 90p
2019 Small Island Wines Pinot Noir Saltwater River: Doft av smultron, hallon, läderjacka och vitklöver. I smaken finns massor av söta smultron, hallon, mjölkchoklad, vanilj, sardeller och läder. Söt koncentrerad frukt, bra syra (men inte i närheten av Pure), mycket snälla tanniner och fat. Mycket tillgängligt Doften ligger en decimeter från glaset men vinet är kanske inte riktigt så översvallande som den första flaskan vi drack, om det beror på dagsform, flaskvariation eller referensvin är svårt att sia om, hursomhelst är det fortfarande ett riktigt bra vin 91p. Skillnaden mot Pure var större än jag hade förväntat. Pure är stramare, blåare, kryddigare och har en vassare syra, men en torrare och mer återhållsam frukt.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Lite sent men……
Dracks över tre dagar. Jag har druckit ett fåtal pinot från Tasmanien tidigare och alltid gillat vad jag fått, så det var med stor iver jag tog mig an denna.
Bäst var den dag 3. Då kom frukten fram bäst och den kändes mest integrerad och komplett.
Hade jag fått den blint skulle jag bli väldigt förvirrad och varit i både Sydafrika, pga en rökighet/bränd ton, samt i något annat svalt nya-världen land gällande syran och frukten.

Hur som helst så är det här ett typ av vin som faller mig i smaken när jag vill ha ”ett glas gott vin på kvällen”. Inte allt för komplext med lager på lager av information att bearbeta. Ett vin att njuta av med både en bit lättare mat och helt av sig självt.

härlig PN nya världen doft. Tranbär, jordgubbar och lite rökigt.
Fin syra och frukt/röda bär, balansen bäst dag 2 och 3. Lite bränd och rökig ton hänger med hela tiden.Påminner om torkade goiji-bär med syra och rökighet tillsammans.

Jag ger det gärna 88p på FW-skalan då jag tycker det är ett ”mycket bra vin med speciella kvalitéer”. Det räcker inte hela vägen upp till den mer krävande formuleringen för 90p+ och ibland vill man inte upp dit, det kan bli lite FÖR mycket att analysera och bena ut då.
 

Poussard

Medlem
Röstar du annorlunda i omröstningen än i texten, och isåfall varför? Anledningen till min fråga är att du skrev 91 men ingen röst finns i det spannet. Tack på förhand!
Fråga till @Patrik Sellin
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Glömde bort att skriva men inte dricka så här kommer en sen not:

Rätt kraftig och mer komplex doft än jag förväntat. Körsbär, lingon, lagerblad och i bakgrunden en grön ton av lingon- och blåbärsris. Hittar även lite mörkare dofter av choklad och stekt bacon.

Första som slår en i munnen är en lätt läskande känsla men den försvinner snabbt. Mer körsbär och lingon men med rejäl eftersmak av rostade fat. Fläskig pinot med bra tryck. I mittenpartiet är den lite tunn fast det hör väl till druvstilen.

Klart över förväntan och bästa pinoten jag druckit under 500 pix. Har definitivt kvaliteter och det här är bästa stilla vinet på bra länge för den här aktiviteten. Inte min stil av vin ändå och inget jag köper igen men med tanke på vad jag satt på andra "månadens pava" får det bli 92 p.
 

Pontus

Medlem
Initialt ar det lite som att stå i en tallskog och slicka på en tvål, men den tar sig med luft. Klart bättre dag två när frukten vaknat till liv och ännu ett snäpp bättre dag tre. 90++.
 
Last edited:

Oskar M

Medlem
Sen på bollen, men det blir mitt första inlägg!
Syrlighet av rönnbär och körsbär i näsan, en intensiv medicinal pinositet. Det träder fram en fin sälta med tanninerna som biter av den skarpa syran. Tänker på salt vattenmelon. Säregen karaktär, snyggt! Gav 89p först men höjdes till 90p till slut, det växte hos mig.
 
Toppen