Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet -- april 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    5

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har hittat flera årgångar av detta vin igår och idag, men ännu ingen 2005:a av Fourcas Hosten. Den kommer väl, eller så kniper jag nösta månads grupparbete istället.
Men, en 2005 Fourcas Dupré stod på en hylla och flirtade. Dock var jag ståndaktig mot dess sirénsång. För nästan är ju ändå inte riktigt rätt...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Så, nu är vinet både dekanterat, nedkylt till 15C och upphällt. Med andra ord blir jag nog först ut med en recension på Chateau Forcas-Hosten -05...någon som blev förvånad? :D

Svårt vin att recensera...

Komplex och påtagligt utvecklad arom med stallighet, jord(nöt), läder och stråk av brett. Svartavinbärsblad (kattkiss), bittermandel, kaffesump och murket trä möter upp och bildar tillsammans med ceder och cement vinets fundament. Frukten utmärker sig inte, men drar mer åt det röda än mörka hållet, nästan åt lingon. I munnen känns det slankt med finstämda tanniner. Lätt till medelfylligt, med en hög och behaglig syra.

Mitt slutomdöme är att vinet är korrekt, men har samtidigt svårt att känna glädje och entusiasm. Lite väl lätt enligt min smak. Komplexitet finns, men intensiteten är aningen låg. Den fina syran räddar dock upp det en aning. Frukt, vitalitet och "nerv" saknas. Mellanregistret känns aning tunt. Hyfsat gott, men inte tillräckligt för att tillfredställa fullt ut. Inget jag kommer köpa mer av.
 
Last edited:

Livermore

Medlem
Nu är vinet beställt. Kommer förmodligen nästa vecka. Tar sin tid att få upp vin till Umeå tydligen. Ska bli spännande, förhoppningsvis klarar jag av att hålla mig från att läsa recensionerna här innan jag dricker det.
 

Mats

Gone todash....
Nu är vinet beställt. Kommer förmodligen nästa vecka. Tar sin tid att få upp vin till Umeå tydligen. Ska bli spännande, förhoppningsvis klarar jag av att hålla mig från att läsa recensionerna här innan jag dricker det.
Butiken på Wasaplan är en T5-butik och dom har fortfarande kvar 13 st så du behöver inte vänta utan kan gå dit och köpa den direkt och prova den ikväll! :)
 

Livermore

Medlem
Butiken på Wasaplan är en T5-butik och dom har fortfarande kvar 13 st så du behöver inte vänta utan kan gå dit och köpa den direkt och prova den ikväll! :)
Jaha, det var ju positivt :). Jag kollade tydligen otroligt dåligt när jag letade på sidan.
Då borde rimligen en beställning till Ersboda gå på typ 20 minuter egentligen, men de skickar säkert från centrallagret eller liknande.

Får se om jag åker förbi och plockar upp en idag, Det lutar dock åt nästa vecka ändå, den som väntar på något gott blabla... ;)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Hade vinet på en kurs som jag höll i och trots att den fick ett lite märkligt sammanhang (mycket sugande på citron, slickande på socker och vita viner färgade röda) så var den ganska uppskattad. Men här är mina tankar, spoilertaggade och allt!

Tumme upp!

Trevlig doft, klassisk Bordeaux. Stall, läder, lite tobak, lite ceder, lätt, dov frukt och med viss mognad som jag tyckte gick lite åt körsbärshållet. Stram i munnen, med tydlig syra och på sin höjd medelfyllig. Dock tycker jag till skillnad från @Matlen att den hade en ganska bra koncentration. Problemet blir kanske att smakerna, och koncentrationen, i vinet var väldigt "torra". :)

Sen tog det ett bra tag innan vinet visade upp sig ordentligt, dekanterade det ca 1,5 timme innan jag provade det, men tyckte inte hade riktigt kommit till sin rätt förrän i slutet av provningen, alltså ungefär efter 6 timmars luftning. Vinet tjänade också en hel del på att bli lite varmare, kändes väldigt klen när jag började på typ 15-16 grader.

Vet inte om den blir så mycket bättre med lagring, men köpte ändå en flaska till källaren :D
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Hade vinet på en kurs som jag höll i och trots att den fick ett lite märkligt sammanhang (mycket sugande på citron, slickande på socker och vita viner färgade röda) så var den ganska uppskattad. Men här är mina tankar, spoilertaggade och allt!

Tumme upp!

Trevlig doft, klassisk Bordeaux. Stall, läder, lite tobak, lite ceder, lätt, dov frukt och med viss mognad som jag tyckte gick lite åt körsbärshållet. Stram i munnen, med tydlig syra och på sin höjd medelfyllig. Dock tycker jag till skillnad från @Matlen att den hade en ganska bra koncentration. Problemet blir kanske att smakerna, och koncentrationen, i vinet var väldigt "torra". :)

Sen tog det ett bra tag innan vinet visade upp sig ordentligt, dekanterade det ca 1,5 timme innan jag provade det, men tyckte inte hade riktigt kommit till sin rätt förrän i slutet av provningen, alltså ungefär efter 6 timmars luftning. Vinet tjänade också en hel del på att bli lite varmare, kändes väldigt klen när jag började på typ 15-16 grader.

Vet inte om den blir så mycket bättre med lagring, men köpte ändå en flaska till källaren :D

Och det är "Fourcas", vet inte varför det smög sig in ett T på slutet...
 

Larseman

Medlem
Då var det dags!
Hällde upp och lät det luftas i glaset en stund. Förvånasvärt ljust i färgen, nästan lite känsla av Nebbiolo.
Första sniffen, massor med stall. Därefter en del rosor, viol, lite mörka bär. Så småningom också bittermandel, lakrits och möjligen lite kaffe.
I munnen, ganska stram med torra tanniner. Bra syror men kanske lite kort. Gillade doften bättre än smaken. Inget sällskapsvin, men funkade ganska bra till Gnocchi med ragu på lammfärs och skogschampinjoner.
 

Segol

Medlem
Doft
Jord, ljusare frukt än jag väntat mig, trä och viss sötma. Inte mycket av den skitighet jag gillar med Bordeaux men rätt trevlig.

Smaken tycker jag var sämre.
Inte mycket till frukt, syrlighet/beska, kort eftersmak och ganska intetsägande. Lättdrucken...

Jag köper inte fler
 
Toppen