Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet -- april 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    5

Grip

Medlem
Detta blir mitt första inlägg här på forumet efter lång tid i skuggorna. Är relativt oerfaren, men väldigt entusiastisk, i vinkretsar så ta mitt omdöme med en skopa salt. Vill passa på att säga att jag tycker det är ett väldigt kul koncept det här, och otroligt lärorikt och intressant för en novis som mig!

I doften hittar jag lakrits, viol, stall, en lätt sötma åt körsbärshållet. Även en träig doft av körsbärskärnor likt den i körsbärsvin. Vinet känns väldigt torrt med brett, trä och körsbärstonerna men har en kort, pigg och skarp syra som lyfter det strama och torra intrycket. Ett trevligt vin men det fattas något som riktigt hugger fatt i en.
 

Vino fino

Medlem
Detta blir mitt första inlägg här på forumet efter lång tid i skuggorna. Är relativt oerfaren, men väldigt entusiastisk, i vinkretsar så ta mitt omdöme med en skopa salt. Vill passa på att säga att jag tycker det är ett väldigt kul koncept det här, och otroligt lärorikt och intressant för en novis som mig!
Herzlich willkommen bei uns!

(Bra not tycker jag också, inte tjugofemtusen smakord utan en koncis och saklig beskrivning… :))
 

chambertin

Medlem
I går vart det min tur att prova Aprilvinet och till hjälp hade jag hustrun och en annan följeslagare från 2005 för att få lite referenser mot ett vin jag provat några ggr förut. Referensen var Ch. Cantemerle -05.
photo.JPG

Både vinerna kördes Pop & pour och dom höll runt 18-19 gr i början.
Fourcas-Hosten -05 har till en början en medelstor doft som sedan mattas en aning i intensitet. Näsan vär väldigt Merlot-dominerad för mig hela kvällen med tydliga korinter och lite lakrits. Bakom fruktaromerna finns en svag kärn- och stjälkton som inte alls stör utan kompletterar på ett bra sätt. Lite stall (brettig) rullar förbi då och då men även detta på en nivå som jag är klart förtjust i. Mot slutet av kvällen finns också ett drag av kokta rotfrukter och lite gamla fat. I munnen är vinet klart knutet till en början men tanninerna och en bra syra finns där även om tanninerna ligger ett snäpp över syror och kropp i nuläget. Smaken är väldigt torr och är lite kort och inte speciellt komplex i svansen. Korrekt vin med intressantare doft än smak men inte så mycket mer. Känns dock ganska långt ifrån full mognad så det finns säkert lite mer att plocka ut med några års ytterligare lagring. Kommer följa resten av flaskan ikväll också och se hur det utvecklas.

Cantemerle -05 har en klart större doft än F-H och lite dyra rostade fat kompletterar det Merlot-dominerade intrycket. Fattonen dämpas dock av med lite luft och i en fas finns en underbar parfymerad rosenliknande doft där men den försvinner efter 15min. Hela intrycket är dock mycket mer moget än kollegan från Listrac med lite förmultnat hö i bakgrunden och lite flyktiga drag (målarlåda/terpener/linolja). I munnen är den ganska mjuk och rund och inte alls så kärv i tanninerna som F-H men också ett snäpp fylligare, komplexare och längre. Det mesta känns minst ett nummer större. Lite varning för mognaden dock men vill man dricka nu så är det perfekt.
 

Larseman

Medlem
Chateau Fourcas Hosten - dag 2
Tycker faktiskt bättre om vinet idag. Halv flaska i kylen sedan igår. Mycket mindre stall och mer fruktig doft. Kaffe och kryddor (spiskummin?). Inte alls lika torr i munnen, fyller ut bättre i mitten och avslutar snyggt. Blir några poäng till idag :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Chateau Fourcas Hosten - dag 2
Tycker faktiskt bättre om vinet idag. Halv flaska i kylen sedan igår. Mycket mindre stall och mer fruktig doft. Kaffe och kryddor (spiskummin?). Inte alls lika torr i munnen, fyller ut bättre i mitten och avslutar snyggt. Blir några poäng till idag :)
För mig blev det aldrig en dag 2, vinet tog slut lagom till min recension var färdigskriven...:oops:

Så girig var jag...
 

Larseman

Medlem
Frugan är inte särskilt förtjust i Bdx och nu har hon dragit till Frankrike (meddelade på telefon att hon satt vid en pool i 22 graders värme och drack champagne :neej:) så det fanns lite kvar från igår. Nackdelen är kanske då att man inte gärna kan ge sig på något annat spännande, som sydafrikanska rhone-blends t.ex.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Frugan är inte särskilt förtjust i Bdx och nu har hon dragit till Frankrike (meddelade på telefon att hon satt vid en pool i 22 graders värme och drack champagne :neej:) så det fanns lite kvar från igår. Nackdelen är kanske då att man inte gärna kan ge sig på något annat spännande, som sydafrikanska rhone-blends t.ex.
Så sant, men gräsänklingskvällar kan vara riktigt mysiga också. Passa på att njuta, och nästa gång, se till att ha lite Badenhorst att trösta dig med. ;)
 
3 h dekantering. Börjar med slutet. Ett gott vin som jag kan dricka mer av. Moget och bra prissatt. Varken mer eller mindre. Kräver dekantering för avrundning dock inte så länge som jag. Jag vill ha mer syra och bett så det hade räckt med en timme typ. Doft. Jag får en doft av grönmögelost och lite skolkrita. God. Färgen är lite lätt tegelröd vilket indikerar mogenhet. Smaken är torr, angenäm och tillrättalagd. Lättdrucket ihop med fläskfile, bea och ugnsrostad potatis. Saknar syran men det kanske är mitt eget fel:)
 

chambertin

Medlem
Fourcas-Hosten har tyvärr inte utvecklats speciellt bra på näsan varken dag 2 eller 3. Doften tappar mycket och är nästan obefintlig dag 3. Smakmässigt håller det ihop ungefär som i fredags men känns kanske ngt rundare och mer följsamt i munnen.

Cantemerle däremot tuffar på bra och har utvecklats en del sedan i fredags och känns på topp dag 3 (söndag). Finns lite mer ceder-tomner än i fredags och den flyktiga målarlådan är inte kvar.

Summeringen för min del av F-H -05 blir korrekt men lite uddlöst och inget vin jag kanske skulle rekommendera för 200:-
Dock mycket långt kvar till LG:s sågning.
 

Livermore

Medlem
Det börjar trilla in lite recensioner, ska bli kul att jämföra med mina egna tankar kring vinet. Ska hämta ut mitt idag är tanken, men har dock inte bestämt mig för när det ska drickas. Tänkte till helgen men det är nog för långt dit :) För att irritera de som tror att vardagsdrickande är vägen till folkhälsans förfall kanske jag dricker det på en tisdag.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fourcas-Hosten har tyvärr inte utvecklats speciellt bra på näsan varken dag 2 eller 3. Doften tappar mycket och är nästan obefintlig dag 3. Smakmässigt håller det ihop ungefär som i fredags men känns kanske ngt rundare och mer följsamt i munnen.

Cantemerle däremot tuffar på bra och har utvecklats en del sedan i fredags och känns på topp dag 3 (söndag). Finns lite mer ceder-tomner än i fredags och den flyktiga målarlådan är inte kvar.

Summeringen för min del av F-H -05 blir korrekt men lite uddlöst och inget vin jag kanske skulle rekommendera för 200:-
Dock mycket långt kvar till LG:s sågning.
Bra sammanfattning över tid. Din slutsats ställer jag mig helt bakom.
 

Vino fino

Medlem
Köpte min pava Fourcas Hosten '05 idag. Trots en inte alltför översvallande lovsång här på forumet och i pressen så verkar det vara rykande åtgång--- det börjar ta slut i Sthlms län. Slå till snart, ni som vill vara med och bor i 08.

Återkommer med synpunkter fredag afton.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Köpte min pava Fourcas Hosten '05 idag. Trots en inte alltför översvallande lovsång här på forumet och i pressen så verkar det vara rykande åtgång--- det börjar ta slut i Sthlms län. Slå till snart, ni som vill vara med och bor i 08.

Återkommer med synpunkter fredag afton.
Vi väntar tålmodigt. :)
 

Jos

Medlem
Köpte min pava Fourcas Hosten '05 idag. Trots en inte alltför översvallande lovsång här på forumet och i pressen så verkar det vara rykande åtgång--- det börjar ta slut i Sthlms län. Slå till snart, ni som vill vara med och bor i 08.

Återkommer med synpunkter fredag afton.

Fredag? Du har alltså annat att dricka i veckan? Vin varje dag, annars dör man!
http://www.aftonbladet.se/halsa/article12148970.ab
 

Mattias Schyberg

Administratör
Du har helt rätt! Mitt problem är att jag har svårt att hålla mig till 3 deciliter...

Tänkte prova Fourcas-Hosten mot två andra Bdx:er samt en Chinon och då är det lämpligt om man är ledig dagen efter...

Gillar för övrigt ditt briljanta valspråk
Du tar månadens vin på rejält allvar - me like! Två referensviner från samma region, dessutom ett referensvin från Loire. Bara att applådera. Ser framemot dina omdömen. :)
 

merlotsmile

Medlem
Fick meddelande om att min pava, som beställdes den 1 april, tydligen är ute på vift :eek:
Vi har nu spårat en försvunnen pall som skulle kommit den 3:e april. På pallen finns varor som Ni beställt. Vi kommer att meddela Er som vanligt när pallen kommer och hoppas att fördröjningen inte orsakat onödigt besvär.
 
Toppen