Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet -- april 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    5

Livermore

Medlem
Nu har jag äntligen fått äran att dricka detta vin. Drack det i tisdags men hade fullt upp igår så hann inte lägga upp recensionen. Jag tror dock ingen gråter blod för det :)

Jag lät dekantera vinet i en timme. Tyckte doften var rätt angenäm med toner av röda bär och peppar. Även en svag doft av tobak.

Hur smakade då vinet? jo, det var kryddigt med tydliga tanniner och en svag smak av tjära. Tyckte eldigheten var alltför påtaglig för att kunna kalla det balanserat. Själva eldigheten tyckte jag falnade allt efter som kvällen gick, men problemet då var att det blev lite blaskigt.

Allt som allt tyckte jag det doftade bättre än det smakade. inget jag skulle köpa igen. För obalanserat och tunt helt enkelt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det är väl leverantörernas fel, som vanligt. Kanske det tagit slut pallar? Slut Pallnummer? Slut nummer på fraktsedlarna?
Hur går det för dig, har du inte hittat någon flaska ännu...i metropolen Tokyo/Yokohoma? :tystad:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hur går det för dig, har du inte hittat någon flaska ännu...i metropolen Tokyo/Yokohoma? :tystad:
Nej, tyvärr är bara en handfull vinhandlare anslutna till Wine-Searcher här i Tokyo och många har sitt utbud på nätet, men skrivet i katakana. Och jag läser så förtvivlat långsamt då det står tex: シャトーモンロス eller シャンベルチン。
Man får inte glömma att det är ett ungt vinland där det är enklare hitta särskilda sakéer eller buteljeringar av Shouchu. Snittkonsumtionen är ju hårresande en halv liter vin per person och år... Men, de kommer komma igång.
Var förbi ytterligare två vinbutiker idag, ingen av butikerna hade rätt flaska, men den sista hade dock REA på bla 2012 YTPN. Och sista flaskan blev min.
37kr.
Fynd! :cool:
 

TEGE

Medlem
Så var det dags.

Det här blev en lektion om hur olika man kan tycka. Min bättre hälft gav mig huvudbry, eller om det var vinet. Olika åsikter hade vi i alla fall. Vinet har stått 1 timma efter korkning.

Utseende: Här var vi överens, ganska tät, vinröd med dragning åt det bruna. Ljusa kanter avslöjar lite ålder.

Och nu går åsikterna isär.

Doft: Jag tycker detta känns väldigt stängt, lite mörka bär, kaffe. Öppnar upp med mer frukt efter hand, men känns väldigt enkel.

På andra sidan bordet levereras då detta som får mig att fundera på om det är samma vin. : Stor, fruktig med viss jordighet. Plommon, ett sting av alkohol. Avslutas med en mjuk vaniljton. Efter ca 30 min även en liten doft av jordgubb.

Men va fan,,,, vad har jag i glaset???!

Smak: Sluten, släpper inte alls loss. Jag gillar syra/tanninstrukturen men det saknas frukt. Vinet lämnar mig utan något som helst intryck. En besvikelse.

Och så hon på andra sidan som tydligen fått godsaker i glaset.
Rund med sammetslena tanniner. Mogna mörka bär. Kaffe/mörk choklad. Avslutas med en viss syrlighet typ körsbär.

Kanske hade jag en dålig "vindag".
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Nu kommer en hyfsat kass beskrivning, men alla är barn i början..
(jag vet inte hur man döljer anteckningen, men gissar det spelar mindre roll)
Drack månadens vin 2005 Fourcas., men fann det ganska otypsiskt. Bättre doft än smak, vilket
jag finner ganska vanligt. Bättre nos än palett (?). Ganska kort eftersmak.
Tränar vidare..;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu kommer en hyfsat kass beskrivning, men alla är barn i början..
(jag vet inte hur man döljer anteckningen, men gissar det spelar mindre roll)
Drack månadens vin 2005 Fourcas., men fann det ganska otypsiskt. Bättre doft än smak, vilket
jag finner ganska vanligt. Bättre nos än palett (?). Ganska kort eftersmak.
Tränar vidare..;)
Tur att den typ av träning vi håller på med är så berikande, detta även om den inte skulle ge resultat. :cigarr:
 

Vino fino

Medlem
I fredags provade jag månadens vin, och slumpens blinda kraft såg till att det dök upp igår på Vinbankens provning. Så det blev två provningar inom 24 timmar.
Jag tyckte det var en del variation. Min egen flaska öppnade jag 12 timmar innan konsumtion, och Röttorp öppnade enligt egen utsago lördagens flaska en halvtimma innan provningen. Ändå kändes min flaska betydligt mer stängd. I slutändan gav jag samma poäng till bägge exemplaren men det var som sagt lite variation. Kanske berodde det på att jag provade mot annan Bdx hemma medan Vinbanken hade en massa Sangiovese och andra druvor som jämförelseviner.

Nåväl… här kommer mina noter

U: Yngre medelålders Bdx, hyfsad konc., inget tegel.
D: Jord, mörka körsbär, svartvinbär, Five Spice, ek.
S: Medelfylligt, bra viskositet, lite stökigt rödfruktig, men med bra "lyft" från syran. Bra avslut med Bdx-ekon av järnfilspån och bläck.
O: Känns ännu inte helt sammansatt, delarna sitter inte riktigt ihop. Hade väntat mig mer ceder och fetare frukt från Cabben--- kommer? Eller blir det inte bättre än så här?
87p
 

Mattias Schyberg

Administratör
Verkar inte hända så mycket i denna tråd längre och @StefanAkiko har ännu inte lyckats hitta vinet i världsmetropolen Tokyo. Med andra ord, är det inte dags att lämna över stafettpinnen för nästa månads forumvin? Bollen ligger i vart fall hos @Vino fino :)

En god tanke är ju att vi startar en ny tråd med samma titel som denna men med en ny månad i titeln så försnacket kan börja. Var är @Anders Landström och @Jimmy Forsman när man behöver dem. ;)

Eller tycker ni att jag är otålig nu igen? Ni har i så fall rätt, jag är grymt tänd på att börja förbereda nästa vända (jag äter förmodligen för mycket socker... o_O

...eller så är det för mycket druvor...)
image.jpg
 
Last edited:

Gurto

Medlem
Verkar inte hända så mycket i denna tråd längre och @StefanAkiko har ännu inte lyckats hitta vinet i världsmetropolen Tokyo. Med andra ord, är det inte dags att lämna över stafettpinnen för nästa månads forumvin? Bollen ligger i vart fall hos @Vino fino :)

En god tanke är ju att vi startar en ny tråd med samma titel som denna men med en ny månad i titeln så försnacket kan börja. Var är @Anders Landström och @Jimmy Forsman när man behöver dem. ;)

Eller tycker ni att jag är otålig nu igen? Ni har i så fall rätt, jag är grymt tänd på att börja förbereda nästa vända (jag äter förmodligen för mycket socker... o_O

...eller så är det för mycket druvor...)
Visa bifogad bild 1049

Halva månaden kvar ju ;) Jag har beställt (fanns på hylla här först men tog slut innan jag fick tummen ur) och kommer dricka.

Skadar väl iofs inte att börja spåna kring nästa månads vin.
 

Vino fino

Medlem
Verkar inte hända så mycket i denna tråd längre och @StefanAkiko har ännu inte lyckats hitta vinet i världsmetropolen Tokyo. Med andra ord, är det inte dags att lämna över stafettpinnen för nästa månads forumvin? Bollen ligger i vart fall hos @Vino fino :)

En god tanke är ju att vi startar en ny tråd med samma titel som denna men med en ny månad i titeln så försnacket kan börja. Var är @Anders Landström och @Jimmy Forsman när man behöver dem. ;)

Eller tycker ni att jag är otålig nu igen? Ni har i så fall rätt, jag är grymt tänd på att börja förbereda nästa vända (jag äter förmodligen för mycket socker... o_O

...eller så är det för mycket druvor...)
Visa bifogad bild 1049
Låter väl rimligt att börja kika på nästa månads kandidat, med en ny tråd med "maj" i titeln som du säger.

Det kommer en del intressant i månadssläppet. Nu ska jag inte lägga mig i vilket vin som väljs, men som sagt, det finns lite uppslag som vi kan börja kika på redan nu.

Vem känner sig kallad?
 
Toppen