Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet -- april 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    5

ChristianB

DipWSET
Sent omsider har jag äntligen slagit upp flaskan för någon timme sedan och har skrivit mina provningsnoter! :)

Utseende: Medium to deep ruby (övar för Lvl 3 WSET). Vackert djupröd, mogen färg!

Doft: Först stalliga toner, läder, brett, sur halm. Cederträ, mörkfruktigt, svarta vinbär, inga gröna toner. Fatet finns där med aningar av kaffe och sedan lite lakritsrot. Lite väl mycket brettiga nyanser; efter ett besök på Cantillon i Bryssel så har brettanomyces-karaktär blivit lättare att känna igen. :p

Smak: Fat, ceder tillsammans med tobak. Inte alls samma brettiga karaktär i smaken. Nyanserat med svarta vinbär och fina, mjuka tanniner som ger vinet struktur. Lite örtigt och gräsigt i eftersmaken, vilken ligger kvar i munnen och påminner om kaffebär.

Overall: Gott, drickmoget Bdx-vin som säkert håller ett bra tag till i källaren. Svarta vinbär och örtigt/gräsigt får mig att tänka att Cab S och Cab F spelar huvudrollen (vilket jag i skrivande stund inte kollat upp, så jag kan ha fel :p ). Perfekt vin till en blodig köttbit med rotfrukter i ugn! Edit: Nu har jag kollat upp det, 53% CabS och 47% Merlot enligt SBs hemsida. Här är man ute och cyklar... ;)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vänta inte på mig. Jag har gett upp. Det är ju dessutom ett rätt sugigt vin, så jag har inte lyckats få med hustrun på det heller.
Nästa vin är ju bra (för min egoistiska del) om det går att hitta vinet i Yapan på wine-searcher pro. Då blir det enekelt beställa eller inhandla för mig.
 

Livermore

Medlem
Det skulle vara gott (läs: gudomligt) med champagne :D Men det finns vissa som inte insett storheten i denna ädla dryck :vägg: Kanske ännu mer anledning att ha det.
 

Mats

Gone todash....
Det skulle vara gott (läs: gudomligt) med champagne :D Men det finns vissa som inte insett storheten i denna ädla dryck :vägg: Kanske ännu mer anledning att ha det.

Av just den anledningen vore det ett bra val för sådana som mig som inte sett ljuset. Eller ännu bättre, en Bourgogne! Här är ju vinvärlden uppdelad i två grupper i vilka sammanhang man än träffar vinmänniskor och jag hör till gruppen som aldrig druckit en bourgogne som jag tyckt varit intressant, god och prisvärd. Felet KAN ju vara att jag inte druckit någon som en sann bourg-lover har rekommenderat så det vore intressant att dricka en och se vad man tycker samtidigt som de frälste dricker samma och förhoppningsvis lovordar det.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Av just den anledningen vore det ett bra val för sådana som mig som inte sett ljuset. Eller ännu bättre, en Bourgogne! Här är ju vinvärlden uppdelad i två grupper i vilka sammanhang man än träffar vinmänniskor och jag hör till gruppen som aldrig druckit en bourgogne som jag tyckt varit intressant, god och prisvärd. Felet KAN ju vara att jag inte druckit någon som en sann bourg-lover har rekommenderat så det vore intressant att dricka en och se vad man tycker samtidigt som de frälste dricker samma och förhoppningsvis lovordar det.
Har gjort mitt val i en ny tråd.

Champagne är ingen dum idé, men då jag inte är någon egentlig champagne-nörd överlämnar jag det till någon senare person och månad. Vet att det finns gott om champagnefolk på forumet.

Bourgogne älskar jag förvisso. Men sällan ung, och med ålder blir det inte lätt att få tag på eller till rimliga priser.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Av just den anledningen vore det ett bra val för sådana som mig som inte sett ljuset. Eller ännu bättre, en Bourgogne! Här är ju vinvärlden uppdelad i två grupper i vilka sammanhang man än träffar vinmänniskor och jag hör till gruppen som aldrig druckit en bourgogne som jag tyckt varit intressant, god och prisvärd. Felet KAN ju vara att jag inte druckit någon som en sann bourg-lover har rekommenderat så det vore intressant att dricka en och se vad man tycker samtidigt som de frälste dricker samma och förhoppningsvis lovordar det.
Väldigt bra tanke att faktiskt välja ett mer eller mindre favoritvin som tema-vin. Värt att tänka på framöver. Vad blev din delaktighet av när det gäller Fourcas-Hosten -05?
 

Livermore

Medlem
Lyssna inte på @Livermore bara. :) Champagne under 200 pix låter inte trevligt, då får det bli bubbel, typ Ferrari eller något sydafrikanskt. ;)
Nej, under 200 kr låter inte trevligt, det kan jag hålla med om :)
Drack ett glas Jeanmaire brut på en krog i Umeå. Förvisso inte under 200 kr på SB men smakade kolsyrat citronvatten.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vänta inte på mig. Jag har gett upp. Det är ju dessutom ett rätt sugigt vin, så jag har inte lyckats få med hustrun på det heller.
Nästa vin är ju bra (för min egoistiska del) om det går att hitta vinet i Yapan på wine-searcher pro. Då blir det enekelt beställa eller inhandla för mig.
Hur vet du att det är "sugigt", jag håller förvisso med till viss del (inget för mig men korrekt), men flera här har gillat det och du har inte testat - vad är din källa? ;)
 

Mats

Gone todash....
Väldigt bra tanke att faktiskt välja ett mer eller mindre favoritvin som tema-vin. Värt att tänka på framöver. Vad blev din delaktighet av när det gäller Fourcas-Hosten -05?

F-H ligger orörd i källaren. Jag dricker sällan vin på veckorna och den här månaden har alla helger gått till jobb och en Barcelonaresa. Jag får fuska och dricka det i maj för kommande helg är det ju ett gäng göteborgare som håller mig från att dricka det!
 

Mattias Schyberg

Administratör
F-H ligger orörd i källaren. Jag dricker sällan vin på veckorna och den här månaden har alla helger gått till jobb och en Barcelonaresa. Jag får fuska och dricka det i maj för kommande helg är det ju ett gäng göteborgare som håller mig från att dricka det!
Kanske dyker det upp i 'brownbag' på lördag med andra ord...o_O
 
Toppen