Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet -- april 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    5

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hur vet du att det är "sugigt", jag håller förvisso med till viss del (inget för mig men korrekt), men flera här har gillat det och du har inte testat - vad är din källa? ;)
Ägnar mig åt hejvilda förutfattade meningar...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det mesta "billig" Bdx ramlar vid sidan av mina smaklökar. Men, kanske jag bara är lite småbitter över att jag inte klarade av att finna åt mig en putell i Tokyo/Yokohama. Var ju helt bensäker på att det skulle gå bra. Hittade dessutom ett gäng nya affärer under mina vandringar och inser så här i retrospect att jag missat några, bla Vinos Yamazakis flaggskeppsbutik i Yurakucho och ett flertal varuhus...

Ya ya. Det går fler tåg. Och jag lovar grupparbeta mig genom så många som möjligt.
 

merlotsmile

Medlem
Systemet tappade bort pallen med min flaska men nu har den levererats :D. Är väl förmodligen sist med min analys men här kommer den :):
Färgen är medelintensiv och rubinröd.
Doften är medel+intensiv med primära aromer av mörka körsbär och bigaråer, sekundära aromer av ceder, rostat kaffe och ek samt vissa mognadsaromer (tertiära) av läder, lakrits och stallbacke.

Smakens struktur är inte riktigt i balans. Syran (som är medel+) samt tanninerna, (som är medel i mängd och lite torra och sträva) sticker ut. Alkoholen är integrerad (medel nivå). Smakintensiteten är medium (den doftade mer än den smakar) och aromerna från doften återkommer i smaken: syrliga mörka körsbär, ek och cedertoner. Tycker det fanns mer mognadstoner i doften. Finishen är medel och domineras av syrlighet och strävhet.
Konklusion: Jag tror att vinet kommer att utvecklas och bli bättre om det får ligga några år. Tycker det finns mer potential för mognadstoner i smaken. Frågan är om frukten bär (hahah :-D) Men det kommer ju aldrig att bli något verkligt höjdarvin – den komplexiteten finns inte där.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Systemet tappade bort pallen med min flaska men nu har den levererats :D. Är väl förmodligen sist med min analys men här kommer den :):
Färgen är medelintensiv och rubinröd.
Doften är medel+intensiv med primära aromer av mörka körsbär och bigaråer, sekundära aromer av ceder, rostat kaffe och ek samt vissa mognadsaromer (tertiära) av läder, lakrits och stallbacke.

Smakens struktur är inte riktigt i balans. Syran (som är medel+) samt tanninerna, (som är medel i mängd och lite torra och sträva) sticker ut. Alkoholen är integrerad (medel nivå). Smakintensiteten är medium (den doftade mer än den smakar) och aromerna från doften återkommer i smaken: syrliga mörka körsbär, ek och cedertoner. Tycker det fanns mer mognadstoner i doften. Finishen är medel och domineras av syrlighet och strävhet.
Konklusion: Jag tror att vinet kommer att utvecklas och bli bättre om det får ligga några år. Tycker det finns mer potential för mognadstoner i smaken. Frågan är om frukten bär (hahah :-D) Men det kommer ju aldrig att bli något verkligt höjdarvin – den komplexiteten finns inte där.
Ping @Matlen PRECIS vad jag inbillar mig att jag tycker om detta vin. Tack @merlotsmile för dina bra ord.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Systemet tappade bort pallen med min flaska men nu har den levererats :D. Är väl förmodligen sist med min analys men här kommer den :):
Färgen är medelintensiv och rubinröd.
Doften är medel+intensiv med primära aromer av mörka körsbär och bigaråer, sekundära aromer av ceder, rostat kaffe och ek samt vissa mognadsaromer (tertiära) av läder, lakrits och stallbacke.

Smakens struktur är inte riktigt i balans. Syran (som är medel+) samt tanninerna, (som är medel i mängd och lite torra och sträva) sticker ut. Alkoholen är integrerad (medel nivå). Smakintensiteten är medium (den doftade mer än den smakar) och aromerna från doften återkommer i smaken: syrliga mörka körsbär, ek och cedertoner. Tycker det fanns mer mognadstoner i doften. Finishen är medel och domineras av syrlighet och strävhet.
Konklusion: Jag tror att vinet kommer att utvecklas och bli bättre om det får ligga några år. Tycker det finns mer potential för mognadstoner i smaken. Frågan är om frukten bär (hahah :-D) Men det kommer ju aldrig att bli något verkligt höjdarvin – den komplexiteten finns inte där.
Det var en fint strukturerad smaknotering med heltäckande analys. Snyggt jobbat och en bra slutsats. Men vad tycker du om det, är det ett vin du gärna dricker igen även om det inte är ett höjdarvin?
 

ChristianB

DipWSET
Ett tips till tentan :p ... du får noll poäng om du skriver "medium to deep". Du måste välja EN och endast EN av beskrivningarna :rolleyes:. Slut på tips :)
Tack, jag såg det på ett exempel vi fick, men jag kunde inte riktigt bestämma mig den här gången så det var mer engelskan jag försökte få in i mina noteringar. ;) Tack för tipset icke desto mindre, det mottages tacksamt!
 

merlotsmile

Medlem
Det var en fint strukturerad smaknotering med heltäckande analys. Snyggt jobbat och en bra slutsats. Men vad tycker du om det, är det ett vin du gärna dricker igen även om det inte är ett höjdarvin?
Vad jag själv tycker om vinet är sekundärt för mig så därför glömde jag bort den detaljen :p. Men för att svara på din fråga så kommer jag inte att köpa mer av vinet och heller inte rekommendera det till någon. Coravinade ut två glas när jag provade och tänkte spara resten i studiesyfte och se vad som händer över tid :). Jag är mest fokuserad på att objektivt försöka beskriva vinet på bästa sätt just nu. (Helst skall man kunna plocka vinet/typ av vin mha beskrivningen - lite rolig övning :)).
 
Last edited:

kayaker

Cyklist
Jag skrev visst aldrig vad jag tyckte...
Jag provade vinet första gången på Fête de Mille Pâtes på Château Fourcas-Hosten kvällen innan jag sprang Marathon du Médoc första gången. Då var Château Fourcas-Hosten 2003 och 2005 riktigt trevliga bekantskaper och två av kvällens tre bästa viner så jag kanske hade lite höga förväntningar. :rolleyes:
Nu körde vi pop'n'pour - funkade ju utmärkt sist! - och drack vinet över tre dagar. Detaljnoterna har jag tyvärr tappat bort men jag kommer ihåg att det var lite tamt och tunt inledningsvis, habilt andra dagen och slutligen tunt och lite spretigt tredje dagen.
Det bästa är nog att dekantera ett par timmar och sedan dricka upp det för det verkar som sagt inte bli bättre av att sparas någon längre tid.
 

Mats

Gone todash....
Tur man varken har hatt eller är solidarisk!

Köpte vinet när det valdes av @Vino fino i april 2014 till månadens dela-en-pava-vin men innan jag han dricka det sa alla att det var för ungt och otillgängligt så jag snålade ur och lät det ligga kvar i källaren. Var det första vinet i den här trevliga vindrickartraditionen och bara det gör det ju till en klassiker!

Har nu en fantastisk bdx-doft som domineras av härlig läder och något lite körsbärsliknande. Smaken tyvärr lite vattnig i början men eftersmaken otroligt god och lång. Smakar stalligt läder, ceder, körsbärskärnor mm i minst en minut.

Suttit och läst igenom alla 6 sidor med inlägg för det här vinet och dels är det nostalgiskt skoj för att det var det första riktiga dela-en-pava-vinet men även för att så här med retroskopets hjälp skulle man nästan kunnat ana hur det skulle bli nu. Bland de TNar som passar bäst är den av @Magnus L som bl.a. sa: ”Trevlig doft, klassisk Bordeaux. Stall, läder, lite tobak, lite ceder, lätt, dov frukt och med viss mognad som jag tyckte gick lite åt körsbärshållet. Stram i munnen, med tydlig syra och på sin höjd medelfyllig…..”.

Stämmer fortfarande som flera säger att doften är bättre än smaken men den stora skillnaden verkar vara eftersmaken som nu är mycket lång men som många sa var alldeles för kort för 3 år sedan. Sätter idag 90 p så högre än alla när det begav sig.

Hade jag fått den blint hade jag självsäker sagt att är det här inte en Musar 2003 ska jag käka upp min hatt!
 
Toppen