Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - april 2016 - Wannborga Regent (30969)

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.
debut för mig att delta i denna hedervärda forum-aktivitet, och ett mycket spännande val till Valborg - eftersom jag körde bil så valde jag mycket passande att inte ta med min allra finaste vinare till broderns nybyggda hus och stor familjemiddag (brodern fick i och för sig en Brunello från 2010 och ett löfte att hjälpa till bygga vinkällare för att den skulle ha någonstans att vila närmaste åren) utan i stället månadens vin! Alla i familjen fick gissa blint och det närmaste någon kom var Belgien.

Direkt vid öppnande pyser det ut en massa grova pappersmassa-estrar av vanillin och marsansås. Är vinet ens drickbart är min första fråga?

Det lägger sig emellertid rätt snabbt och sen är det faktiskt inte så pjåkigt det som man kan sniffa i glaset. En massa aromatiska bär: det känns som ett riktigt vin. Jag börjar fundera på poäng i skalan 80 eller till och med någon pinne till. Wow! Har klimatomställningar gått så här snabbt? Varför minns jag inte den fyra månader långa tryckande värmeböljan från mitt barndoms Öland? Dags att köpa sommarstuga! På grund av diverse sociala aktiviteter får vinet sen stå ett tag med korken tillbakatryckt i flaskan, temperaturen under kontroll hela vägen.

I munnen: söt frukt, verkar ok, jamen detta är ju inte så dåligt! Svenskt vin! Hinner jag tänka, men sen kommer en kraftig metallisk eftersmak, en obalanserad alkoholspetsighet och rätt hårda tanniner. Helheten känns inte längre så kul och min begynnande eufori kommer av sig. Det stannar mest som en kuriosa. I valet mellan det allra billigaste plonk från yellow tail skulle jag nog välja detta och kanske inte bara av ren och skär nationalism, men jag kommer nog aldrig att köpa igen. Det stannar på 78, flera steg över den flaska Mollydooker the violinist som jag drack härom veckan. Ändå ett riktigt rödtjut från Svea rike.

Stort tack för att jag fick vara med och leka och tack till @Gurto för att du fick oss att ta svenskt vin på allvar.
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
...Och skrev om det för någon månad sedan när jag blev totalt bortkollrad efter att ha fått "Under Ölands Sol" serverat blint.
Under Ölands Sol är nämligen vinifierat på Wannborga av samma vinmakare men gjort på druvmaterial från några andra plättar runt om på Öland.
Ölänningar är ju som alla vet lite speciella och uppenbarligen så nu även deras viner och jag kan inte anat än instämma med vad som skrivits här ovan gällande vinet och landade också någonstans runt 80p kanske för denna minst sagt udda upplevelse.
Viljan att göra kvalitetsvin på Wannborga är nog stor men om de ska lyckas med sina röda viner krävs nog mer än bara hårt arbete i vingården och då syftar jag dessvärre på klimatförändringar.
Kul vinval hur som helst, hade varit ännu mer intressant att se hur deras vita viner står sig, får se om jag ska plocka en flaska om jag råkar svänga förbi "Den stora Satan" i Borgholm eller Färjestaden gång.
 
Toppen