Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet – augusti 2016 – 2012 Ledges Los Topos Garnacha (70638)

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.
Smicker... Kommer man långt med! Hedersamt att få detta uppdrag - och litet riskabelt att lämna över ansvaret till en rookie på forumet! Inspirerad av @Mattias S kalifornienresa blir mitt förslag följande vin som kan beställas via BS: https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/ledge-7063801

image.jpeg


Borde kunna provas på egen hand, ackompanjera sommarlovets sista grillkväll, eller, om man vill vara riktigt ambitiös, ställa mot systervinet Los Topos Syrah som har spegelvänd druvmix av Syrah och grenache mm, typ.

I och med att det är helg har jag inte kollat med Divine hur mycket de har på lager, detta släpptes i februari på BS, gissar att det är ok, de har säkert tagit in mer av detta än av Ledges prestigetappningar James berry och Adams. Jag slår en pling till dem på måndag och säkerställer flasksaldo.
 
Last edited by a moderator:

Mattias Schyberg

Administratör
Smicker... Kommer man långt med! Hedersamt att få detta uppdrag - och litet riskabelt att lämna över ansvaret till en rookie på forumet! Inspirerad av @Mattias S kalifornienresa blir mitt förslag följande vin som kan beställa via BS: https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/ledge-7063801

Borde kunna provas på egen hand, ackompanjera sommarlovets sista grillkväll, eller, om man vill vara riktigt ambitiös, ställa mot systervinet Los Topos Syrah som har spegelvänd druvmix av Syrah och grenache mm, typ.

I och med att det är helg har jag inte kollat med Divine hur mycket de har på lager, detta släpptes i februari på BS, gissar att det är ok, de har säkert tagit in mer av detta än av Ledges prestigetappningar James berry och Adams. Jag slår en pling till dem på måndag och säkerställer flasksaldo.
Ny tråd skapad (jag tog mig även friheten att redigera in en bild på den underbara etiketten). Omröstning med mera får lösas senare. Sitter med mobil i solen just nu. Kan redan nu konstatera att det verkar svårt att hitta vinet här i LA så jag får prova det när jag kommer hem. :)

Edit: Omröstning tillagd!
 
Last edited:
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Uppdatering - glada hälsningar från Gunnar med team på Divine som blev mycket glada för månadens vin på finewines.se och bekräftade att inga problem med antal flaskor. Således kvarstår mitt förslag till vin från spännande nya producenten Ledge att avsluta sommaren med! Om inte någon misstycker såklart.
Paso Robles! Ping @StefanAkiko @Mattias S
Vilket ansikte kommer månadens vin att visa upp? Soldränkt kalifornisk frukt vilket 15% alkohol antyder, eller mer av vinmakarens svala och strukturerade avtryck vilket verkligen kännetecknar t ex Adams Ranch Syrah?
 

Daniel A

Administratör
Beställt! Min garnacha-tand har ju blivit blodad av spanjorerna, så det här kan bli skoj som jämförelse.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
los topos Le cedre.jpg

Dax för månadens vin - är jag först ut? Det märks att @Mattias S är på semester ;).
Trodde på något kraftfullt som referensvin och då blev en en nyinköpt Cahors den roligaste kandidaten, priset var i alla fall detsamma:
1999 Château du Cèdre Cahors Le Cèdre: doft av granskog tillsammans med tjära och salmiak, men samtidigt finns det också parfym och sommaräng. I smaken dominerar koncentrerade plommon, Här finns det frukt i massor som snyggt balanseras av en rejäl syra och bett i tanninerna - lång eftersmak. Ett snyggt kraftpaket, har för mig att 2000 var ännu mer imponerade, men det här är fortfarande riktigt bra 90p
2012 Ledge Garnacha Los Topos: Är det här ett rosévin? Förvånansvärt blekt. Schysst insmickarde doft av mandelkubb, kanel, kardemumma och hallonbåtar. Snygg frukt med körsbärssaft, plommon och hallon, tillsammans med julkryddor och mandel. Syran är tyvärr lite tunn, vilket gör att vinet får en hel del alkoholsötma. Vinet är helt klart moget och vinner varken på luft eller värme. Sammanfattningsvis är det dock ett ganska kul och charmigt vin, som tyvärr saknar lite elegans och ligger en ungefär hundring för högt i pris. 87p
En helt annan typ av vin än referensvinet, går egentligen inte att jämföra.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Uppdatering - glada hälsningar från Gunnar med team på Divine som blev mycket glada för månadens vin på finewines.se och bekräftade att inga problem med antal flaskor. Således kvarstår mitt förslag till vin från spännande nya producenten Ledge att avsluta sommaren med! Om inte någon misstycker såklart.
Paso Robles! Ping @StefanAkiko @Mattias S
Vilket ansikte kommer månadens vin att visa upp? Soldränkt kalifornisk frukt vilket 15% alkohol antyder, eller mer av vinmakarens svala och strukturerade avtryck vilket verkligen kännetecknar t ex Adams Ranch Syrah?

Har letat detta vin, men kan tyvärr icket finna :-(

Men, Liwet behöver ju inte ta slut, bara för det ;-)

Har avnjutit italiensk mumsepizza med god saké i afton. Kvällen var underbar! Inte för att dessa entiteter gifte sig lyckligt, (jag skyller på pizzan) men för att det kostade mig hela 80kr att dricka så mycket vin, öl, whiskey, vin, gin tonic och bläubbel som jag mäktade med under två timmar. Och maten (gott som phaen och MER än jag orkade äta) gick loss på hela 135kr). Krypavstånd från Yokohama Pacifico och 桜木町駅、Sakuragicho Station、 i Yokohama.

Har precis återuppstigit en gnutta från de döda... Gubbgått på toan och skall snart återsjunka till den ljuwliga sömnens rike. Är väl mer som en zombie än som den återuppvaknade Jesusgestalten, iaf i den form som evangelisterna yves över.

Hoppsan!
En flaska 2010 Chateau Fombrague (St Emilion GC) råkade öppna sig och visa sina hemligheter i i allsköns vällust. Plupp! ...och 92p.
Mmmm :)

Här blir det kanske inte så mycket sovet längre på ett tag, men desto mer av älskogsliknande njutning!

Ibland kan Liwet faktiskt vara vackert, även om man inte råkar befinna sig i Umeå, London eller New York...

Men, då älskogen håller en vaken, så är det ju oförskämt att somna...
 

Mats

Gone todash....
Hade egentligen tänkt att ta den här i morgon till hudvudrätten och ta förra månadens vin till förrätten, men när vi igår hade BBQ:at ribbs i 4 timmar kändes det som en grenache skulle passa bra. Ren druvtypisk grenache kan vara riktigt god till grillat så det fanns vissa förväntningar.
Ooops! Redan på färgen började jag undra om det här var rätt vinval, vattnig rödfärg som såg mer ut som PN än grenache. Dekanterade det och drack det över ca 4 timmar men märkte inte av någon direkt utveckling under den tiden. Doft av blåbär och järn och sedan blåbär även i smaken tillsammans med lite kryddor men framförallt körsbär och alkohol som fick en att tänka på någon typ av körsbärslikör eller portvin. Lite bitter och en liten sötma. Skulle aldrig ha gissat grenache blint på varken färg, lukt eller smak. Blir tyvärr ganska ljumma 83 p från mig.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
När man hällde upp vinet undrar man vad det är för rödvin, sällan man ser ett rödvin som är så blekt i färgen. Nästan som en PN :)

Doften är ganska trevlig med röda bär (körsbär, röda vinbär), men smaken upplever jag som frisk och lätt, lite syra och bärig med samma bär som i doften men också lite plommon och blåbär.

Det smakar dock grenache... men det smakar dock lite som en enklare ung Cdr kring hundralappen... Lite bättre kanske, men så här vill jag inte att ett vin med grenache skall smaka. I varje fall inte för det man fick betala. Jag är snäll och ger det 86p. Har en flaska kvar, tror knappast att den kommer bli bättre med lagring... men ibland så blir man överraskad
 

Sveprod

Medlem
Öppnar månadens vin och blir förvånad över den ljusröda färgen. Ser ut som utspädd saft. Doften bjuder på alkohol och kryddor, men är ändå på något märkligt vis ganska tilltalande. Men smaken! Tam, med en påtaglig syra med hög alkohol som närmast påminner om vinbärsvin med lite hallonsaft i (även om jag aldrig smakat just det...) Känslan i gommen är kryddig alkohol som nästan går åt glögghållet. Inte mycket som tilltalar mig här och sambon bad om att få något annat i glaset. Nu är ju kanske inte Granache min bakgård, men detta var ändå en besvikelse. Anstränger mig för att bedöma vinet och inte bara druvan/stilen, men kommer ändå bara så vitt över 80 p... Och då är det mest tack vare doften på vinet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu är det dags även för mig att rapportera månadens vin. Plockade även fram en "referens" som blev en mourvedre då jag för tillfället saknar några druvrena grenacheviner i min garderob. Måste även erkänna att jag har tagit del av tidigare recensioner då min nyfikenhet helt enkelt hindrar mig från att hålla tassarna borta, vilket är den främsta anledningen till varför jag vanligtvis försöker vara först ut. :oops:

Referensen blev 2010 La Bastide Blanche som jag har kokat i rumstemperatur i ca 3 år. De senare årgångarna av detta vin har varit bra för sitt pris, men -09 och -10 är riktiga toppårgångar i Bandol och riktiga kap. Har därför blivit lite besviken de senare åren. Nu kändes det i alla fall dags att öppna den sista flaskan av 10:an även om det säkerligen hade behövt några år till.

image.jpeg


3 år i rumstemperatur har verkligen gjort susen med bandolen. Stram som in i bänken fortfarande. Lite alkoholbett och värme, men inte så det stör. Kryddigt, stalligt och köttigt. Som en sval syrah på sterioider men med klart större kropp. Kåda, svartpeppar, björnbär, rått kött, rålakrits och lite skönt järn i bakgrunden. För sin peng, ett superfynd! 90p

Månadens vin från Paso Robles är något helt annat stilmässigt...

...men inte så pjåkigt som vissa tidigare bedömare har antytt. Det lider av vissa problem – alkoholen är för hög för den taniga kroppen vilket skapar en obalans som jag har svårt för. Problem nummer två är att det saknar lite komplexitet. Det blir lite väl sötfruktigt i sin profil med en påtaglig alkoholsötma som övergår i viss bitterhet. Samtidigt är det charmigt med förvånansvärt bra intensitet, längd och lite brunellotanniner i avslutet (inte riktigt, men nästan). Arommässigt så domineras det av romrussin, smörkola (initialt, men vädras bort en aning efterhand), plommon och spritindränkta körsbär. Faten känns amerikanska och bjuder på rostad kokos och vanilj. Det är riktigt gott, men visst är priset någon hundralapp för högt. 88p
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
jahajaja. Då var det dags att pröva mitt eget val av månadens vin.

Själv har jag det senaste året varit ute på grenache-jakt. Och från Kalifornien har jag druckit några riktigt riktigt bra grenacheviner från bland annat Ojai, Two Shepherds, A tribute to Grace, Jolie-Laide, Broc Cellars.

Jag hade provat en flaska Syrah från Ledge - 2012 Adams Ranch - och blev riktigt förvånad, kanske det mest rhonelika Syrahvin utanför Rhone jag någonsin druckit. Således, kändes värt att prova de litet enklare buteljeringarna som Divine fint nog tagit in till Sverige. Here we go.

Vad tycker jag då om 2012 Los Topos Garnacha?
Färgen är som alla beskrivit, blekt ljusröd, litet som vampyrläppar i en kostymfilm som utspelar sig i förrförra århundradet. Direkt fattar man att detta är en garnacha som har mer likheter med Jimenez-Landis strama kallklimatsviner. Doften känns ung, tight, lingon, kylskåpskalla hallon, litet tranbär. Lovar väl! I munnen är det mer av bärigheten, saknar litet komplexitet men har fin syra och fräschhet, helt okej. Sen kommer ett hårt slag över käften: alkohol och bensin. Det hela blir obalanserat på slutet, som om man inte kunnat bestämma sig för att omfamna ett fenoliskt moget, alkoholrikt och sötfruktigt uttryck eller något mer stramt och elegant baserat på tidigt plockade bär med mycket syra. Det är rätt enkelt men samtidigt intellektuellt och litet knepigt. Inget enkelt njutningsvin, men förmodligen inget som blir bättre med åren heller. Litet för dyrt för vad det ger, som fler före mig påpekat (kunde inte motstå frestelsen att tjuvkika). 84p.

Edit: såg referensen till Ferraribilar och kom att tänka på hallon-lakritsskallar.
 
Last edited:
Toppen