Låt oss dela en pava över nätet - Augusti 2018 - Craggy Range Te Muna Sauvignon Blanc 2017

Diskussion i 'Vin' startad av nickle, 31 juli 2018.

?

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

Den här omröstningen avslutas 11 september 2018 kl 07:33.
  1. 95-100 Klassiskt, ett stort vin

2. 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

3. 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

4. 80-84 Bra, ett välgjort vin

5. 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

6. 50-74 Kan inte rekommenderas

7. Deltar inte, men vill se omröstningen!

Resultat är endast synlig efter lagd röst.
  1. nickle

nickle Medlem

Jag får be att tacka för äran att välja augustivin. Men en sådan svår uppgift! Efter ett oerhört velande så fick det varma vädret ute bli avgörande - vitt och kallt som någon uppmanade i förra månadens tråd.

Månadens pava är en Nya Zeeländskt Sauvignon Blanc som kommer i släppet 3 Augusti - Craggy Range Te Muna Sauvignon Blanc 2017 (Nr. 96246) för 159 pengar. Det verkar finnas gott om flaskor och väl spridda runt i butikerna. Te Muna är som jag fattat det namnet på vingården i Martinborough. Importören skriver bland annat följande på sin sida:
    "85% av frukten är avstjälkad och resten är hela klasar. Juicen jäses i en kombination av stora franska fat, barriquer och temperaturkontrollerade ståltankar. Vinet har sedan vilat i neutrala franska barriquer under 5 månader innan det buteljeras."

Låt leken börja!

glenn_peter, Pontus, MHilv och 11 andra gillar detta.
  2. Patrik Sellin

Patrik Sellin fd Innertällmo Bryggeri Provningsskribent

here we go:
    te muna sauvignon.jpg
    2014 Domaine A. Cailbourdin Pouilly-Fumé Les Cris: rätt återhållsam doft med jäst och blöt wettextrasa. Smaken domineras helt av grapefrukt, med lite krusbär i bakgrunden. Syran är enorm, men frukten är lite blek. Fräscht, men ganska asketiskt. 87p
    2017 Craggy Range Sauvignon Blanc Single Vineyard Te Muna Road Vineyard: doft av övermogna päron och honungsmelon. I smaken finns päronsplitt, krusbär, röd grapefrukt och honungsmelon. Syran är inte i närheten äv Les Gris, men här finns istället en massiv frukt. Lite väl svultsigt direkt från flaskan, men med lite luft så lugnar det sig och blir riktigt trevligt. Publikt så det förslår, men på ett positivt sätt. Den största nackdelen med det här vinet är att det smakar exakt som man hade förväntat sig - inga överraskningar åt något håll. För priset känns det dock som ett kap. Såg att @Omar Khayyam gav 85-86 och där skulle jag nog också ha hamnat vid första sipp, men det växer med luft och värme och slutbetyget hamnar på 88-89p

3. Laigaard

Laigaard Medlem

Här var’e frukt!
    Fläder, mango, persika och krusbär på snoken samt något örtigt alt. lite gräs. Går ej att missta för något annat än en Sav B från Nya Världen då det är ungt men har massor av tropiska frukter.

Härlig struktur och balans med läcker syra.

Fin pepprig citron samt en fint integrerad bitterhet som liknar den från gula plommon. En viss mineralitet finns där.

Bra balans, längd och intensitet. Ej komplext.
    Verkligen inte ett överextraherat Sav B-vin. 87 poäng.

Bra kval per slant också. Skål!

nickle, glenn_peter, petterkalle och 4 andra gillar detta.
  4. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

61D7A7A6-7659-4743-A8F0-D858480648E0.jpeg

Passade på att prova lite ost i samband med forumvinet. Valet föll på Mont Ventoux (öst), Abondance (väst) och Serra de Estrella (norr). Klart bäst till vinet blev ”alptoppen”. Föga förvånande med tanke på att det är en krispig, färsk getost. Referensvin fick bli en sancerre jag plockade upp lite slumpmässigt enbart efter etikett och prisläge. Stor skillnad stilmässigt...

2017 Gitton Père et Fils Sancerre Les Belles Dames
    Inte alls särskilt typisk SB. Krusbär, citrus, gråpäron och lite karamelltoner från misstänkta smygfat. Aningen honung och nässlor i bakgrunden. Lågmält vin med bra syra och lite fetma. Som en blandning av chenin blanc och sauvignon blanc. Ett bra vin, men inte särskilt intressant alls. (84p)

DFD266E9-9A99-4FCA-A0C3-26E67F1955C4.jpeg

2017 Craggy Range Sauvignon Blanc Single Vineyard Te Muna Road Vineyard
    Klassisk, men också aningen överdriven, som ofta är fallet med tanke på ursprung. Ändå inte så överdrivet att det stör. Mängder av nässlor, fläder och citron, men också lite gröna äpplen, passionsfrukt och sparris. Fin balans och krispig frukt med rimlig intensitet och längd. Det bättre vinet av de två och riktigt gott, men ändå inte något jag tycker är spännande nog att köpa mer av rent vinstilsmässigt. (87p)

8A6AC885-9210-451A-9911-54F0326EBC39.jpeg

nickle, glenn_peter, Omar Khayyam och 4 andra gillar detta.
  5. petterkalle

petterkalle It´s just wine, drink it

Inmundigades på kanske sommarens sista tropiska kväll:p
    SB tillhör definitivt inte mina favoriter och fra inte från NZ som mest brukar vara överextraherat kattpiss. Följde detta i samma spår? Nä! Definitivt inte! Jag tyckte att detta vin var klart dämpad, vilket är jättebra. Näsan full av passionsfrukt och grön melon.Det gröna går igen i smaken. Lime, gräs, gröna äpplen, samma gröna melon och grön sparris som sen övergår i lite blodgrape på slutet. Inte dumt alls:) Inget återköp dock då det trots allt är en SB:confused: Denna får 88 fwp av mig

nickle, glenn_peter, Patrik Sellin och 4 andra gillar detta.

Dela sidan