Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - Augusti 2018 - Craggy Range Te Muna Sauvignon Blanc 2017

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    26
  • Poll closed .

nickle

Medlem
Jag får be att tacka för äran att välja augustivin. Men en sådan svår uppgift! Efter ett oerhört velande så fick det varma vädret ute bli avgörande - vitt och kallt som någon uppmanade i förra månadens tråd.

Månadens pava är en Nya Zeeländskt Sauvignon Blanc som kommer i släppet 3 Augusti - Craggy Range Te Muna Sauvignon Blanc 2017 (Nr. 96246) för 159 pengar. Det verkar finnas gott om flaskor och väl spridda runt i butikerna. Te Muna är som jag fattat det namnet på vingården i Martinborough. Importören skriver bland annat följande på sin sida:
"85% av frukten är avstjälkad och resten är hela klasar. Juicen jäses i en kombination av stora franska fat, barriquer och temperaturkontrollerade ståltankar. Vinet har sedan vilat i neutrala franska barriquer under 5 månader innan det buteljeras."

Låt leken börja!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
here we go:
te muna sauvignon.jpg

2014 Domaine A. Cailbourdin Pouilly-Fumé Les Cris: rätt återhållsam doft med jäst och blöt wettextrasa. Smaken domineras helt av grapefrukt, med lite krusbär i bakgrunden. Syran är enorm, men frukten är lite blek. Fräscht, men ganska asketiskt. 87p
2017 Craggy Range Sauvignon Blanc Single Vineyard Te Muna Road Vineyard: doft av övermogna päron och honungsmelon. I smaken finns päronsplitt, krusbär, röd grapefrukt och honungsmelon. Syran är inte i närheten äv Les Gris, men här finns istället en massiv frukt. Lite väl svultsigt direkt från flaskan, men med lite luft så lugnar det sig och blir riktigt trevligt. Publikt så det förslår, men på ett positivt sätt. Den största nackdelen med det här vinet är att det smakar exakt som man hade förväntat sig - inga överraskningar åt något håll. För priset känns det dock som ett kap. Såg att @Omar Khayyam gav 85-86 och där skulle jag nog också ha hamnat vid första sipp, men det växer med luft och värme och slutbetyget hamnar på 88-89p
 

Laigaard

Medlem
Här var’e frukt!
Fläder, mango, persika och krusbär på snoken samt något örtigt alt. lite gräs. Går ej att missta för något annat än en Sav B från Nya Världen då det är ungt men har massor av tropiska frukter.

Härlig struktur och balans med läcker syra.

Fin pepprig citron samt en fint integrerad bitterhet som liknar den från gula plommon. En viss mineralitet finns där.

Bra balans, längd och intensitet. Ej komplext.
Verkligen inte ett överextraherat Sav B-vin. 87 poäng.

Bra kval per slant också. Skål!
 

Mattias Schyberg

Administratör
61D7A7A6-7659-4743-A8F0-D858480648E0.jpeg


Passade på att prova lite ost i samband med forumvinet. Valet föll på Mont Ventoux (öst), Abondance (väst) och Serra de Estrella (norr). Klart bäst till vinet blev ”alptoppen”. Föga förvånande med tanke på att det är en krispig, färsk getost. Referensvin fick bli en sancerre jag plockade upp lite slumpmässigt enbart efter etikett och prisläge. Stor skillnad stilmässigt...

2017 Gitton Père et Fils Sancerre Les Belles Dames
Inte alls särskilt typisk SB. Krusbär, citrus, gråpäron och lite karamelltoner från misstänkta smygfat. Aningen honung och nässlor i bakgrunden. Lågmält vin med bra syra och lite fetma. Som en blandning av chenin blanc och sauvignon blanc. Ett bra vin, men inte särskilt intressant alls. (84p)

DFD266E9-9A99-4FCA-A0C3-26E67F1955C4.jpeg


2017 Craggy Range Sauvignon Blanc Single Vineyard Te Muna Road Vineyard
Klassisk, men också aningen överdriven, som ofta är fallet med tanke på ursprung. Ändå inte så överdrivet att det stör. Mängder av nässlor, fläder och citron, men också lite gröna äpplen, passionsfrukt och sparris. Fin balans och krispig frukt med rimlig intensitet och längd. Det bättre vinet av de två och riktigt gott, men ändå inte något jag tycker är spännande nog att köpa mer av rent vinstilsmässigt. (87p)

8A6AC885-9210-451A-9911-54F0326EBC39.jpeg
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Inmundigades på kanske sommarens sista tropiska kväll:p
SB tillhör definitivt inte mina favoriter och fra inte från NZ som mest brukar vara överextraherat kattpiss. Följde detta i samma spår? Nä! Definitivt inte! Jag tyckte att detta vin var klart dämpad, vilket är jättebra. Näsan full av passionsfrukt och grön melon.Det gröna går igen i smaken. Lime, gräs, gröna äpplen, samma gröna melon och grön sparris som sen övergår i lite blodgrape på slutet. Inte dumt alls:) Inget återköp dock då det trots allt är en SB:confused: Denna får 88 fwp av mig
 

MagnusB

Medlem
Delikat passionsfrukt, päron, lime och i den medellånga finishen dyker svartvinbär och stenig mineral upp. Med(+) syra. Relativt subtil/elegant - för att vara en NZ SB ;). 89p. I samma prisklass gillade jag Saint Clair Wairau Reserve SB 2017 ännu mer.
 
Last edited by a moderator:
39515434_10157773585357222_3805746164226064384_o.jpg

Sällskapet som vi dela vinet med ville så gärna ha med sitt favoritvin till kräftorna.
Vi kan säga att vi inte delar samma intresse gällande vin. Efter en flaska Organic gick de med att köra på Craggy Range.
Första intrycket så dofta Craggy Range väldigt mycket. Kanske för mycket för oss alla, det var svårt att avgöra vad det var för doft. Efter alla fått glasen fyllda kännde vi en väldigt stark doft av Passionsfrukt och melon. Första munnen gav en frän smak, med mycket syra. Efter en stund så växte den och alla tycket den var väldigt god. Fräna smaken försvann och den växte. Passionsfrukten avtog och den fick en mer grön melonsmak. Vi käkade kräftor och västerbottenpaj till första flaskan. Och avslutade men en kladdkaka med kokos, CR passade väldigt bra till. Vi ansluta med att testa de som var kvar i Organic flaskan för 59:-, där alla var eniga om det smaka som någon sur saft. Men när man bara dricker Organic vinet så funkar det som ett lätt sällskapsvin.

85p
 

john b

Medlem
Precis att denna hanns med i augusti för mig.
Synd bara på vädret, kanske hade det smakat bättre en ljummen sommarkväll på altanen. Ni vet en sådan där solvärmen sitter kvar i stenarna och behagligt håller barfotafötterna varma


Doft som en fruktsallad från sent nittiotal. Ananas, melon, citron. Tropiska frukter i kubik med lite hackat äpple i.

Första klunkarna tog jag utomhus medan jag kollade in grannarnas röjningsarbete på sin tomt. Vinet var kallt och det blåste snålt, min första tanke var: vafan, det smakar ju inget. Lite oljigt bara.

Efter ha gått in i värmen och kupat händerna kring glaset kom det fram grejer. Limeskal och fruktbeska. Mer omogna äpplen.
Efter ytterligare en kvart i glaset mer tropisk med tillkomst av gul melon.
Fortfarande för lite syra för min smak.

Sammantaget schysst vin, på sommaren iaf. 82 poäng.
 

Petra

Medlem
jag är ju ett stort fan av SB så det här var ju perfekt för mig. Jag hittar mycket av den där sötsyrliga frukten jag uppskattar. Passion, lime, krusbär och i slutet en del kokos. Vilket kan bero på att vi har kokosgrädde i maten
Jag kommer köpa detta igen, till det här priset ingår den framöver i min basgarderob. Perfekt ’lagamatvin’ enligt mig...
89 poäng
 

mnor

Medlem
Först en orgie i passionsfrukt som följs av melon, tropisk frukt och citrus toner. Mycket av allt! Drack vinet över några dagar och passionfruktattacken var mindre påtaglig sista dagen och vinet var mer balanserat. Tyckte också att passionsfrukten kom fram mer i eftersmaken under sista dagen som jag drack vinet. Inget jättestort fan av vita viner, men detta små bombastiska vita kan jag inte annat än att gilla, så 88 poäng.
 

gece

Man vänjer sig.
Drack detta för några veckor sedan och skrev detta på Cellartracker:

Very true to grape and origin, with gooseberries, berries and ripe yellow fruit. Balanced acidity and slightly saline on the finish. Not overly complex but quite enjoyable.

Inte superspännande men fin struktur och riktigt gott Bra pang för pengen. Hamnar någonstans i övre delen av 85-89-intervallet. Vore jag en sån som köpte lådvis med vardagsviner vore detta en given kandidat.
 
På månadens sista dag drack vi det här vinet. Inte förrän idag medgav tiden att få tankarna på pränt.
En tämligen stor och aromatisk doftkan vi omgående notera. Väldigt karaktäristisk för både druva och ursprung. Massor av fläder, nässlor och krusbär samt lite mindre av, men ändå tydliga, gröna äpplen, svarta vinbärsblad och lite citrus.
I munnen känns det väldigt friskt. Torrt så klart utan att vara knastertorrt. Mycket från doften återkommer, men i lite andra proportioner. Här finns en fin citruston, gott om steniga mineraler, inslag av fläder, krusbär, gröna äpplen, nektariner, aningens kiwi och passionsfrukt. Syran är behaglig och ger vinet den där härliga friskheten. Eftersmaken är medellång.
Tänk det fanns en tid (5-6 år sedan), då detta var ett favoritvin. Idag intar jag en liten njuggare inställning. Det är inte vinet som förändrats, för det uppträder precis som jag minns det. Det är mina smakpreferenser som vandrat iväg åt andra håll.
Betyg 3+
 
På månadens sista dag drack vi det här vinet. Inte förrän idag medgav tiden att få tankarna på pränt.
En tämligen stor och aromatisk doftkan vi omgående notera. Väldigt karaktäristisk för både druva och ursprung. Massor av fläder, nässlor och krusbär samt lite mindre av, men ändå tydliga, gröna äpplen, svarta vinbärsblad och lite citrus.
I munnen känns det väldigt friskt. Torrt så klart utan att vara knastertorrt. Mycket från doften återkommer, men i lite andra proportioner. Här finns en fin citruston, gott om steniga mineraler, inslag av fläder, krusbär, gröna äpplen, nektariner, aningens kiwi och passionsfrukt. Syran är behaglig och ger vinet den där härliga friskheten. Eftersmaken är medellång.
Tänk det fanns en tid (5-6 år sedan), då detta var ett favoritvin. Idag intar jag en liten njuggare inställning. Det är inte vinet som förändrats, för det uppträder precis som jag minns det. Det är mina smakpreferenser som vandrat iväg åt andra håll.
Betyg 3+
finstämd smaknot!
 
Toppen