Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - december 2016 - 2013 Hedges Family Estate CS

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Skaggs

Medlem
Tack för stafettpinnen, @MartinE! Martin (min namne) och jag rör ju oss ibland på samma nischade mässor och gör ibland inköp i samma kanaler på andra sidan bron, så det var inte långt ifrån att det blev ytterligare en odlarchampagne (som ju så klart hade suttit fint i december)! Men det blir inte Champagne två månader i rad, utan valet stod mellan en personlig och naturlig favorit i form av Lapierres Morgon och en i mitt tycke intressant blend från Red Mountains. Jag kände mig dock inte helt redo att ta över en ny bottenplats (det kan ju bli så ändå...) så jag landade på Red Mountains. Till saken hör att min för evigt pausade 3-betygsuppsats inom munskänkarna handlar om Washington State och ett kapitel om Red Mountains - så det här får bli en liten påminnelse om en icke avslutad uppsats.

Vinet släpps i små partier 2/12 kl. 10, 1800 flaskor varav 144 via websläppet, så det lär inte bli några problem att få tag på.
Priset är lågt, 225:-, så det finns gott om utrymme för att köpa Pierre Peters och Andre Jaqcuart för resten av julklappspengarna.

Länk: https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/hedges-family-estate-9539001

Om producenten
Familjen Hedges, eller som det senare skulle komma att heta Hedges Family Estate, började sin vinkarriär i slutet av 1980-talet i Sverige. Rättare sagt, det var via en listning på monopolet här som allt tog fart. Före den fullträffen ägnade sig Anne-Marie och Tom Hedges åt livsmedel i största allmänhet. Försäljningen i Sverige gav den ekonomiska bas de behövde för att köpa in mark på då oexploaterade Red Mountain i ”Eastern Washongton” och, så småningom, bygga ett eget vineri där. Tom kommer från närbelägna Richland och var den som hade koll på potentialen i Red Mountain.

Idag är det svårt att tro att den prunkande miniappellationen Red Mountain var ett dammigt berg för bara 25 år sedan. Nu ligger flera vackra vinerier på berget och på dess mest centrala punkt hittar vi Hedges Family Estate. Här odlas och tillverkas vad som måste betraktas som appellationens första stora vin, Hedges Family Estate (Red Mountain),

Om vinet
LAND
USA

URSPRUNG
RED MOUNTAIN

DRUVA
CABERNET SAUVIGNON (44%)
MERLOT (40%)
SYRAH (10%)
CABERNET FRANC (3%)
MALBEC (3%)

ÅRGÅNG
2013

VINIFIERING
Druvorna skördades för hand från vingårdarna Bel’ Villa, Hedges, Magdalena, Obelisco, Les Gosses och Rockwell Brown på Red Mountain mellan den 8 september och 15 oktober. Jäsningen skedde på ståltank och vinet fick vila 14 månader på ekfat (franska, amerikanska och ungerska) innan buteljering.

(Saxar från importörens hemsida: http://terrificwines.se/producers/hedges-family-estate/)

Lägger in en del från min pausade uppsats:
2001 fick Red Mountain sin AVA-status och är kanske snarare en höjd än ett berg, trots sitt namn. Området ligger i östra delen av Yakima Valley. Ungefär 700 hektar är planterade och de viktigaste och vanligaste druvsorterna är Cabernet Sauvignon, Merlot, Cabernet Franc, Syrah, Sangiovese, Malbec och Petit Verdot. Planteringarna kommer att öka i takt med att vattenrätter görs tillgängliga för att kunna konstbevattna i det torra området. Området har ett ökenklimat med en årlig nederbörd kring 130 millimeter. Dagarna är mycket varma vilket leder till god mognad och nätterna är svala som gör att druvorna behåller friskhet och god syra.

Stafettpinnen överlämnas sen till...
@Silenos - I januari hoppas jag att du väljer månadens låt oss dela en pava-vin!
 

MartinE

Medlem
Spännande val! Jag dricker alldeles för lite amerikanska viner, så jag ska definitivt försöka vara med den här månaden också!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tack för stafettpinnen, @MartinE! Martin (min namne) och jag rör ju oss ibland på samma nischade mässor och gör ibland inköp i samma kanaler på andra sidan bron, så det var inte långt ifrån att det blev ytterligare en odlarchampagne (som ju så klart hade suttit fint i december)! Men det blir inte Champagne två månader i rad, utan valet stod mellan en personlig och naturlig favorit i form av Lapierres Morgon och en i mitt tycke intressant blend från Red Mountains. Jag kände mig dock inte helt redo att ta över en ny bottenplats (det kan ju bli så ändå...) så jag landade på Red Mountains. Till saken hör att min för evigt pausade 3-betygsuppsats inom munskänkarna handlar om Washington State och ett kapitel om Red Mountains - så det här får bli en liten påminnelse om en icke avslutad uppsats.

Vinet släpps i små partier 2/12 kl. 10, 1800 flaskor varav 144 via websläppet, så det lär inte bli några problem att få tag på.
Priset är lågt, 225:-, så det finns gott om utrymme för att köpa Pierre Peters och Andre Jaqcuart för resten av julklappspengarna.

Länk: https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/hedges-family-estate-9539001

Om producenten
Familjen Hedges, eller som det senare skulle komma att heta Hedges Family Estate, började sin vinkarriär i slutet av 1980-talet i Sverige. Rättare sagt, det var via en listning på monopolet här som allt tog fart. Före den fullträffen ägnade sig Anne-Marie och Tom Hedges åt livsmedel i största allmänhet. Försäljningen i Sverige gav den ekonomiska bas de behövde för att köpa in mark på då oexploaterade Red Mountain i ”Eastern Washongton” och, så småningom, bygga ett eget vineri där. Tom kommer från närbelägna Richland och var den som hade koll på potentialen i Red Mountain.

Idag är det svårt att tro att den prunkande miniappellationen Red Mountain var ett dammigt berg för bara 25 år sedan. Nu ligger flera vackra vinerier på berget och på dess mest centrala punkt hittar vi Hedges Family Estate. Här odlas och tillverkas vad som måste betraktas som appellationens första stora vin, Hedges Family Estate (Red Mountain),

Om vinet
LAND
USA

URSPRUNG
RED MOUNTAIN

DRUVA
CABERNET SAUVIGNON (654%)
MERLOT (40%)
SYRAH (10%)
CABERNET FRANC (3%)
MALBEC (3%)

ÅRGÅNG
2013

VINIFIERING
Druvorna skördades för hand från vingårdarna Bel’ Villa, Hedges, Magdalena, Obelisco, Les Gosses och Rockwell Brown på Red Mountain mellan den 8 september och 15 oktober. Jäsningen skedde på ståltank och vinet fick vila 14 månader på ekfat (franska, amerikanska och ungerska) innan buteljering.

(Saxar från importörens hemsida: http://terrificwines.se/producers/hedges-family-estate/)

Lägger in en del från min pausade uppsats:
2001 fick Red Mountain sin AVA-status och är kanske snarare en höjd än ett berg, trots sitt namn. Området ligger i östra delen av Yakima Valley. Ungefär 700 hektar är planterade och de viktigaste och vanligaste druvsorterna är Cabernet Sauvignon, Merlot, Cabernet Franc, Syrah, Sangiovese, Malbec och Petit Verdot. Planteringarna kommer att öka i takt med att vattenrätter görs tillgängliga för att kunna konstbevattna i det torra området. Området har ett ökenklimat med en årlig nederbörd kring 130 millimeter. Dagarna är mycket varma vilket leder till god mognad och nätterna är svala som gör att druvorna behåller friskhet och god syra.

Stafettpinnen överlämnas sen till...
@Silenos - I januari hoppas jag att du väljer månadens låt oss dela en pava-vin!
Mycket trevligt startinlägg och en extra eloge för att du både lyckades få till omröstningen själv och att du dessutom utsåg nästa vinväljare direkt som nu får gott om tid på sig att filura.

En annan reflektion är att @vinifierat.se och Terrific Wines lyckats få in ännu ett vin i låt-oss-dela-en-pava. :)
 
Trådskapare
Skaggs

Skaggs

Medlem
@golfkompis - köper du egen eller ska vi prova gemensamt, för du får hänga på den här gången! Om vi mot förmodan är fler 0414-are (i så fall pm:a) så kan vi ju dela en pava...
 
Last edited:

kayaker

Cyklist
Mycket trevligt startinlägg och en extra eloge för att du både lyckades få till omröstningen själv och att du dessutom utsåg nästa vinväljare direkt som nu får gott om tid på sig att filura.

En annan reflektion är att @vinifierat.se och Terrific Wines lyckats få in ännu ett vin i låt-oss-dela-en-pava. :)
Jag tänkte också på det. Kanske egentligen inte alltför konstigt med tanke på att de har hyfsat många viner i lämpligt prisintervall och bra variation på produktportföljen. T.ex. så har ju inte Oenoforos&Carovin nischat sig lika bra. ;)
 
Trådskapare
Skaggs

Skaggs

Medlem
Jag tänkte också på det. Kanske egentligen inte alltför konstigt med tanke på att de har hyfsat många viner i lämpligt prisintervall och bra variation på produktportföljen. T.ex. så har ju inte Oenoforos&Carovin nischat sig lika bra. ;)

Har inga lojaliteter när det gäller importörer (förutom Bonden & Vinet) så det är en ren slump eller precis som @kayaker skriver bra variation i portföljen! Däremot bor jag nästan granne med Nordic Sea Winery - men det är en helt annan fråga!
 
Last edited:

Pessoa

Medlem
Lapierre är ju självklar. (För den som vill läsa lite (med betoning på lite) om Lapierre och varför Systembolaget inte vill sälja naturviner finns det en artikel i Filter #53.)
 
Mycket trevligt startinlägg och en extra eloge för att du både lyckades få till omröstningen själv och att du dessutom utsåg nästa vinväljare direkt som nu får gott om tid på sig att filura.

En annan reflektion är att @vinifierat.se och Terrific Wines lyckats få in ännu ett vin i låt-oss-dela-en-pava. :)

Trevlig att du 1. Fokuserar på Wa och Red Mountain i din trebetygare @Skaggs 2. Väljer HFE som vin i december, och ja, det blir mkt Terrific i år i "Dela en pava", det är så klart kul och jag tar det som ett tecken på att Andreas och jag lyckats bygga en hyggligt seriös och intressant portfölj som, som @kayker påpekar, har en del viner i rätt prisklass för de här övningarna.

Helt kort till den utmärkta presentationen som @Skaggs gör: Jag konsultade för Hedges 2001 - 2015 (vi har fortsatt mycket kontakt, men nu på en mer lös bas) och har varit med och rankat de "batchar" (ursprung/vingårdar) som ingår i den här upplagan av HFE, har också varit med och styrt upp sättet att arbeta med svavel, skördetillfällen och batch-rankning samt ekfatshanteringen (urval och uppföljning). Eken som används här i 2013 är långt ifrån den som användes 2001. Målet för min insats var ett mer "europafierat" (det var uppdraget) vin med mer stringens och renhet än vad som tidigare var fallet, samtidigt som, så klart, fokus låg på den amerikanska konsumenten. Intressant resa där det mesta inte fick göras 2001-2002 ("konsumenten gillar inte det där") till att så småningom helt svänga över till fokus på lägre alkohol/tidigare skörd och fler skördetillfällen (otänkbart 2001 då allt skulle dras åt andra hållet och byggas på) och bättre balans. 2013 hade vi kommit ganska långt framförallt avseende renhet, eken och balansen (på riktigt lägre alkohol, inte tillbakavattnad skörd som många annars jobbar med). På tal om omsvängningen så odlas Hedges egna vingårdar ekologiskt resp biodynamiskt numer - när jag förde saken på tal 2001 var det tvärstopp, men när barnen, Sarah och Chris, kom in i verksamheten öppnades många nya möjligheter och framförallt Chris har varit mycket drivande på den punkten (till och med fått biltokiga pappa Tom att sälja sin Porsche-värsting-SUV och köpa en något mindre miljöovänlig och aningen tristare Cadillac).

Vid tillfälle hoppas jag ni får möjlighet att prova någon/några av de "Limited Edition" Hegdes gjort mellan 2001 och 2015. Det här är producentens toppnummer i form av små, exklusiva blends, som jag fick äran att sätta ihop under de där åren. Alltid en vingård (och en druva), aldrig mer än ett par-tre fat per vin. Vilka druvor/vingårdar som blev Limited det enskilda året berodde rakt av på kvaliteten. Det blev oftast en cab + två-tre till, inte sällan en syrah och en petit verdot eller malbec eller cab franc. De tre sista, och kanske också syrah, skulle jag säga hittills är de bästa druvorna som planterats på Red Mountain (men många återstår att utforska; det finns grenache , counnoise, marsanne mm planterat, men det är för tidigt att dra några slutsatser avseende dessa - Hedges är dock på g med en vit Rhône-blend).

HFE var förr två viner, dels "Red Mountain Reserve", dels "Three Vineyards", men slogs ihop och blev Hedges Family Estate och lades då närmare den billigare Three Vineyards i pris.
 
Jag skulle t.o.m. kunna ha en vertikalprovning, har redan 2010 och 2011 i källaren :)
@Larseman @Mattias S @kayaker Rekommenderar varmt en vertikal på HFE. Till skillnad från starten på vårt samarbete, då det gällde att ha viner som konsumenten verkligen kände igen år till år, kom det så småningom, till min glädje, att handla om att uttrycka året på Hedges. De tre åren 10, 11 och 13 är väldigt olika varandra (nederbörd, värme/kyla... däremot hade vi redan 10 satt fokus på lägre alkohol och fler skördetillfällen, och det gäller sedan också för 11 och 13).
 

Elvis

Medlem
Kul med ett amerikanskt vin. Efter att jag flyttat hem till Sverige från Los Angeles har det nästan inte blivit några amerikanska viner alls för min del och det är lite tråkigt. Jag är självklart med den här månaden (också)!
 

Larseman

Medlem
Det blev ingen vertikal, blir lite mycket med tre flaskor på två :confused:
Men eftersom jag plockade två flaskor på PK-huset idag så finns det fortfarande chans till en vertikal-provning vid något senare tillfälle. Drack vinet till en lammfilé med parmesansmör och varm sallad.
Huvudintrycket är fruktigt utan att vara syltigt vilket jag gillar. Skulle väl kanske föredra lite tuggigare tanniner men det är trots allt en jänkare även om det inte är Kalifornien.
I doften är det mycket mörka bär, svarta vinbär och blåbär, en del mynta, lite gummistövel och köttbuljong också. Doften är fruktig och ganska angenäm utan att vara elegant, mer kraft än finess. En hel del fat också som kanske kan tonas ner med lite mer tid i källaren. I munnen är det mycket frukt, lite som osötad svartvinbärssaft, fina och inte alltför barska tanniner, hög syra och ganska bra längd med en liten värme i slutet (trots blygsamma 13,5%). Till lammfilén funkade det alldeles utmärkt, men i övrigt skulle jag nog föredra lite mer elegans och komplexitet. Halva flaskan blir kvar tills imorgon, får se om den har förändrats tills dess. Ett bra vin som dock inte når den magiska 90-poängsgränsen, vi enas om 88p
 
Toppen