Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - januari 2017 - Marchand-Tawse, S-l-B 1er, 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

lukastollig

Pudelfantast
Ok. Min första insats i månadens vin. Bourgogne är ett favoritdistrikt och alltid kul att prova nya producenter.
Doften är relativt tillbakadragen med salvia, lagerblad, stjälk och lera. Den frukt som finns är av det ljusröda slaget men ändå lite klumpig, inte riktigt definierad. Hittar lingon, lite klarbär, kanske en hint hallon. Också en lätt anstrykning av vanilj. I munnen tyvärr fortsatt rätt vek frukt men en rätt trevlig kryddighet med nejlika och peppar. Ok mineralitet åt det kalkiga, leriga hållet. Sen kommer dock väl mycket ek som tar överhanden och ger en hårdhet och bitterhet till vinet som inte är särskilt angenäm. Avslutet är både bittert och surt med nästan obefintlig frukt. Bitterheten dröjer sig kvar och förstör även nästa sipp om man inte tuggar på något mellan klunkarna.

Nä, det här var för vekt för sin ekkostym. Ett vin från 2014 bör ha ungfrukten kvar men frukten här är rätt svag och med den generösa fathanteringen försvinner den nästan. Tror inte lagring kommer att hjälpa heller. Frukten kommer att ha falnat helt innan eken mjuknar. Doften och de första sekunderna i munnen är ändå rätt ok. 83 poäng.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag ska fatta mig kort då jag inte plitade ner några seriösa noteringar. Vinet dracks under en middag och jag med samtliga andra runt bordet tyckte det var ett ok Bourgogne men att det saknade frukt. I övrigt satt allt där de skulle. Ok längd, lagom bitiga tanniner. Intresset svalnade dock snabbt och jag fann mig själv undvika det sista i glaset och drack istället annat gott. Så med det sagt kan jag inte sätta mer än 83 pinnar. Det är ett bra vin men saknar dels frukt men även själ.
 
Trådskapare
Silenos

Silenos

Medlem
Månadens vin-trådarna är kul och fascinerande - på ett nedslående sätt. När man läser igenom dem så kan man börja fundera på om det överhuvudtaget finns någon mening med att diskutera vin (förutom tips av typen "vinhandlare x har vin y för z kr, om någon är sugen"). Ibland kan man vara överens om stilen, och uttrycka preferens för eller emot, men ofta så låter det som om olika viner prövats.
 

sunqan

Vinös
Månadens vin-trådarna är kul och fascinerande - på ett nedslående sätt. När man läser igenom dem så kan man börja fundera på om det överhuvudtaget finns någon mening med att diskutera vin (förutom tips av typen "vinhandlare x har vin y för z kr, om någon är sugen"). Ibland kan man vara överens om stilen, och uttrycka preferens för eller emot, men ofta så låter det som om olika viner prövats.

Jag trodde att det var hela poängen.
Det vore riktigt illa om alla tyckte lika om alla viner, jag ser forumet som dels en inspirationskälla, dels som ett ställe där jag kan diskutera min passion (vin). Precis som att det är inspirerande att hänga på byggahus.se eller minhembio.se... (eller sweclockers eller avsforum)

Och ingenstans finns det koncensus kring något tyckande annat än att man ska tycka :)
 
Trådskapare
Silenos

Silenos

Medlem
Jag trodde att det var hela poängen.
Det vore riktigt illa om alla tyckte lika om alla viner, jag ser forumet som dels en inspirationskälla, dels som ett ställe där jag kan diskutera min passion (vin). Precis som att det är inspirerande att hänga på byggahus.se eller minhembio.se... (eller sweclockers eller avsforum)

Och ingenstans finns det koncensus kring något tyckande annat än att man ska tycka :)

Fast ska någonting diskuteras hjälper det ju om man pratar samma språk, annars blir det ju bara parallella monologer. Om jag på ett bilforum frågade om tips på var jag kan köpa en blå jeep och som svar fick länkar till gula husbilar, så bleve jag nog konfunderad.

Men det är klart... hela vitsen med månadens vin-trådarna är väl först och främst att olika smakkluster kan bildas, däri medlemmarna vet vad den andre menar när han säger, "en blå jeep". Och det lyckas de nog med någorlunda. Men det är fortfarande förbryllande hur olika smaker kan uppfattas, även när det kommer till mer objektiva kriterium som t.ex. alkoholsmak.
 

lukastollig

Pudelfantast
Månadens vin-trådarna är kul och fascinerande - på ett nedslående sätt. När man läser igenom dem så kan man börja fundera på om det överhuvudtaget finns någon mening med att diskutera vin (förutom tips av typen "vinhandlare x har vin y för z kr, om någon är sugen"). Ibland kan man vara överens om stilen, och uttrycka preferens för eller emot, men ofta så låter det som om olika viner prövats.

Läste precis igenom samtliga beskrivningar av månadens vin i den här tråden, med anledning av ditt inlägg. Utan att faktiskt räknat efter tycker jag ändå man hittar många gemensamma nämnare. Nästa alla nämner rödfrukt, hallon eller jordgubbar, hög syra och kryddighet. Rätt många skriver något om beska alt. grapefrukt. Känns inte alls orimligt att de beskrivit samma vin. Att sedan åsikten om hur bra vinet är går isär är en annan sak.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Läste precis igenom samtliga beskrivningar av månadens vin i den här tråden, med anledning av ditt inlägg. Utan att faktiskt räknat efter tycker jag ändå man hittar många gemensamma nämnare. Nästa alla nämner rödfrukt, hallon eller jordgubbar, hög syra och kryddighet. Rätt många skriver något om beska alt. grapefrukt. Känns inte alls orimligt att de beskrivit samma vin. Att sedan åsikten om hur bra vinet är går isär är en annan sak.
Gjorde exakt samma sak, fast slängde in samtliga aromer och smakbeskrivningarna i ett excel-ark.

De aromer/dofter som förekommer fler än 3 gånger är följande.
Hallon (7), röda bär (7), fatkaraktär (7), jord (5), löv/skog (5), Kryddighet (5), pinot noir (3), Lingon (3).
ceder2
Kakao/choklad2
vinbär2
jordgubbar2
Nougat2
lakrits2
plommon2
blommor2
stjälkig2
grapefrukt1
gräs1
sjögräs1
barrträd1
viol1
Fikon1
apelsin1
grönt äpple1
gräddkola1
blåbär1
björnbär1
svamp1
salvia1
lera1
klarbär1
vanilj1

Smakbeskrivningarna ser ut så här:
XHögMedelLåg
Syra1100
Fyllighet023
Strävhet024
Int. /längd231
Beska510

Läser man det låter det ungefär som en Bgg pinot doftar och smakar.

Hmmm, borde verkligen hitta något vettigare att göra med min arbetstid! :)
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
även när det kommer till mer objektiva kriterium som t.ex. alkoholsmak
Om vi hade haft samma mätintrument (smaklökar på tungan) och samma aromreferenser så hade vi nog närmat oss varann ganska mycket. Våra fysiska förutsättningar är dock svåra att ändra på men när det gäller aromreferenser så är det mycket träning som gäller.

Lukta och smaka på allt i sin omgivning är en bra början. Delta i aktiviteter som denna en annan. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Gjorde exakt samma sak, fast slängde in samtliga aromer och smakbeskrivningarna i ett excel-ark.

De aromer/dofter som förekommer mer än 3 gånger är följande.
Hallon (7), röda bär (7), fatkaraktär (7), jord (5), löv/skog (5), Kryddighet (5), pinot noir (3), Lingon (3).

Smakbeskrivningarna ser ut så här:
XHögMedelLåg
Syra1100
Fyllighet023
Strävhet024
Int. /längd231
Beska510

Läser man det låter det ungefär som en Bgg pinot doftar och smakar.

Hmmm, borde verkligen hitta något vettigare att göra med min arbetstid! :)
Mycket bra sammanställt!
 
Trådskapare
Silenos

Silenos

Medlem
Skön sammanställning! Men med problemet att det egentligen finns en fjärde omätbar kategori utöver "låg", nämligen "ingen"; det är ju ingen som sitter och skriver upp vad man inte tycker ett vin smakar.
 

lukastollig

Pudelfantast
Gjorde exakt samma sak, fast slängde in samtliga aromer och smakbeskrivningarna i ett excel-ark.

De aromer/dofter som förekommer fler än 3 gånger är följande.
Hallon (7), röda bär (7), fatkaraktär (7), jord (5), löv/skog (5), Kryddighet (5), pinot noir (3), Lingon (3).
ceder2
Kakao/choklad2
vinbär2
jordgubbar2
Nougat2
lakrits2
plommon2
blommor2
stjälkig2
grapefrukt1
gräs1
sjögräs1
barrträd1
viol1
Fikon1
apelsin1
grönt äpple1
gräddkola1
blåbär1
björnbär1
svamp1
salvia1
lera1
klarbär1
vanilj1

Smakbeskrivningarna ser ut så här:
XHögMedelLåg
Syra1100
Fyllighet023
Strävhet024
Int. /längd231
Beska510

Läser man det låter det ungefär som en Bgg pinot doftar och smakar.

Hmmm, borde verkligen hitta något vettigare att göra med min arbetstid! :)

Intressant. Många av de olika deskriptorerna beskriver säkert samma sak men med olika ord. Till exempel beska = grapefrukt mfl.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Gjorde exakt samma sak, fast slängde in samtliga aromer och smakbeskrivningarna i ett excel-ark.

De aromer/dofter som förekommer fler än 3 gånger är följande.
Hallon (7), röda bär (7), fatkaraktär (7), jord (5), löv/skog (5), Kryddighet (5), pinot noir (3), Lingon (3).
ceder2
Kakao/choklad2
vinbär2
jordgubbar2
Nougat2
lakrits2
plommon2
blommor2
stjälkig2
grapefrukt1
gräs1
sjögräs1
barrträd1
viol1
Fikon1
apelsin1
grönt äpple1
gräddkola1
blåbär1
björnbär1
svamp1
salvia1
lera1
klarbär1
vanilj1

Smakbeskrivningarna ser ut så här:
XHögMedelLåg
Syra1100
Fyllighet023
Strävhet024
Int. /längd231
Beska510

Läser man det låter det ungefär som en Bgg pinot doftar och smakar.

Hmmm, borde verkligen hitta något vettigare att göra med min arbetstid! :)

Mycket roligt :)
Jag hade tänkt att göra samma sak när jag kom hem! Men job well done ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tänk hur spridda noterna hade sett ut om vi hade provat blint! Den som söker finner. Har man då en bestämd uppfattning kring hur ett vin borde dofta och smaka så brukar det lätt bli en självuppfyllande profetia som dominerar i anteckningsblocket. Viner som provas blint är sällan lika typiska som de som provas öppet. ;)
 

lukastollig

Pudelfantast
Tänk hur spridda noterna hade sett ut om vi hade provat blint! Den som söker finner. Har man då en bestämd uppfattning kring hur ett vin borde dofta och smaka så brukar det lätt bli en självuppfyllande profetia som dominerar i anteckningsblocket. Viner som provas blint är sällan lika typiska som de som provas öppet. ;)

Mycket lättare att hitta pinotkryddorna när man vet att det är pinot
 

sunqan

Vinös
Skulle det inte vara väldigt, väldigt omständigt?
Inte nödvändigtvis...

Om någon beskriver ett vin som borde ha medelhög syra med hallon i doften och smaken, då är det rimligt med en beskrivning av typen "vad har hänt här - jag hittar inga hallon alls och det finns ingen syra öht. "
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Om vi hade haft samma mätintrument (smaklökar på tungan) och samma aromreferenser så hade vi nog närmat oss varann ganska mycket. Våra fysiska förutsättningar är dock svåra att ändra på men när det gäller aromreferenser så är det mycket träning som gäller.

Lukta och smaka på allt i sin omgivning är en bra början. Delta i aktiviteter som denna en annan. :)

Det här är en mycket intressant diskussion. Fra för mig som är extremt erfaren av att dricka vin men en total newbie i att analysera vin. Jag vet vad jag gillar och jag vet vad som ska vara bra? För mig blir det en uppdelning i :
Gillar, Neutral, Ogillar
Möjligen kan Neutral delas upp i Neutral+ och Neutral- vilket innebär fyra nivåer. Om jag hade testat denna månadens vin kan jag bara gissa att jag hade hamnat i Neutral och då min smakpalett oftast inte överensstämmer med PN så antagligen i Neutral-? Möjligen kan även jag identifiera syra, jordighet, ek, lång -kort eftersmak etc men att hitta jordgubbar eller hallon övergår mina smaklökar. Jag kan hitta "bröd" i champagne men jag kan definitivt inte dissekera ner det till "brioche" (möjligen till surdeg). Vad tusan är "vita frukter"? Hur jag än tänker kan jag inte hitta en enda vit frukt än mindre hur den doftar el smakar? Hur många av oss har en "Nez du vin" hemma att sniffa på?Det finns många skolade / professionella / halvprofessionella vingommar på det här forumet men, antagligen, desto mer noviser? Att rätt analysera och betygsätta ett vin utefter dess egentliga kvalitet kräver lång tids övning och fra mycket erfarenhet (referenser) av just den typen av vin. Jag försöker lära mig hela tiden. När @Mattias S plockar fram stall och lavendel i ett vin han gillar (då är jag nästan säker på att jag gillar det vinet också :p) Då försöker jag också hitta detta. Hmm stall inga problem men lavendel??? (och då har jag ändå en stor lavendelhäck framför huset). Aha kanske det där? Kanske??
Så om jag nu är en oskolad vinnörd (som vet vad han gillar) är jag då diskvalificerad till månadens vin för att jag inte opartiskt kan analysera vinet jag dricker? Hoppas inte det för jag hade sett fram mot en Amarone i februari trots att jag inte druckit en sådan på minst sex månader så referensen/markörerna är bortglömda sen länge!
 

gece

Man vänjer sig.
Månadens vin-trådarna är kul och fascinerande - på ett nedslående sätt. När man läser igenom dem så kan man börja fundera på om det överhuvudtaget finns någon mening med att diskutera vin (förutom tips av typen "vinhandlare x har vin y för z kr, om någon är sugen"). Ibland kan man vara överens om stilen, och uttrycka preferens för eller emot, men ofta så låter det som om olika viner prövats.
Vi hade ju härommånaden en BYOB där en tvåflaskorsflight hade två flaskor av samma vin, vi såg förstås likheter mellan dem men ingen verkade tänka att det vara samma sak i glasen och de placerades i lite olika distrikt. Mycket lärorikt :)
 
Toppen