Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - juli 2017 - Man O'War Valhalla Chardonnay 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Ekdahl

Medlem
Tackar @gece för äran att välja vin och eloge för framförhållningen med tanke på kommande semesterperiod då det ger möjlighet att hinna beställa och få leverans i tid. Lite klurigt att välja månadens vin med tanke på bara en ”små partier” i början av juni och nästa den 7 juli är lite sent då många kanske har börjat semestern då. Kvar blir beställningssortimentet då jag trots ett tappert försök inte hittade något i ordinarie sortiment.

Månaden vinval är Man O'War Valhalla Chardonnay 2014, nr 75400 för 269 kr. Tankarna gick ganska snabbt till att hitta någon intressant Chardonnay som gått under radarn och helst inte omnämnts tidigare på Finewines. Gärna med lite fathantering, fyllighet och kraft. Samt att jag själv inte provat det.

Tyckte också att det känns mer relevant att gå utanför de mest upptrampade stigarna och att välja Nya Zeeland kändes extra relevant för mig. Dels för att jag vet att NZ gör bra Chardonnayviner (som hamnar lite i skuggan av deras mer kända Pinot Noir och Sauvignon Blanc) och dels för att det är ett land som ligger mig extra varmt om hjärtat och där på flera sätt mitt vinintresse började på allvar.

Två gånger jag rest runt på Nya Zeeland, 2000 och 2003. Ett fantastiskt land på alla sätt, men ett sant nöje att besöka de väldigt gästvänliga och öppna vingårdarna. Väldigt familjära och liten internkonkurrens. Mycket typ ”gillade du detta vin, då skall du besöka denna producent då de gör ännu bättre i den stilen än oss”. Intressant så här 17/14 år senare är att jag endast kommer ihåg ett par Chardonnayer vi prövade, Pinoterna och SBarna har fallit i glömska.

Man O'War ligger på den mycket vackra ön Waiheke Island utanför Auckland (och således längre norrut än de mest berömda distrikten i NZ).

Från importören Wicked Wines webbplats:

”Man O’ War grundades 1980 på den plats där Captain James Cook ankrade upp år 1769. Han upptäckte de Kauri-träd på ön som skulle utgöra material till fartygsmaster. Därigenom kopplingen till Man O´Wars viner som får namn efter historiska krigsskepp. Waiheke Island ligger utanför Auckland, men har 2 grader varmare genomsnittsklimat. Detta tillsammans med friska havsvindar, branta höga vingårdar och vulkanisk jordmån ger unika odlingsvillkor, fylliga vita och eleganta smakrika röda viner. Vinmakare är Duncan McTravish.

Druvorna kommer från vingårdarna Bitch, Root Rake, Gorse, Lane Way, Red Dump, Lil Beast, Sheila´s, Pohutakawa som är branta väldränerade och svalare vingårdar, med inslag av vulkan.

Handskörd, en del av druvorna fottrampas, resten pressas utan avstjälkning direkt till ekfaten (20% nya) där en naturlig jäsning tar vid. Faten är delvis Franska, delvis av Acacia. Vinet vilar på jästfällningen 6-8 månader.

Fyllig, lätt krämig med inslag av tropisk frukt, stenfrukt, hasselnöt, rostad ek och vitpeppar. Vinet har en elegant syra och lång eftersmak. Passar till smakrika rätter av fisk och skaldjur, fågel, gärna anka, med krämiga tillbehör eller svamp.”


Jag har pratat med importören Wicked Wine och de har ca 70 flaskor i lager så det bör räcka för oss (och kanske påfyllning efteråt :))

Hoppas det smakar.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Kul val, bra framförhållning och välskriven text!
Jag drack Man o' War syrah hemma hos @Bearman 2015. Då gav vi den 87p, eller iaf jag. Men kommer ändå ihåg producenten som en bra producent.

Kan mycket väl bli så att jag klickar hem en flaska, även om jag egentligen tror mig inte uppskatta fatlagrad chardonnayer. Vi får se :) Känns på något sätt alltid lättare att motivera köpet när man stött på producenten förut.
 

Larseman

Medlem
Årgång 2013 släpptes i småparti på SB i december 2015, då till priset 179kr. Köpte en flaska då som dracks hösten 2016, noterade ingenting men minns att den gillades av både mig och framförallt min fru. Blir nog tvungen att vara med även om priset är högre den här gången...
 
Trådskapare
Ekdahl

Ekdahl

Medlem
Årgång 2013 släpptes i småparti på SB i december 2015, då till priset 179kr. Köpte en flaska då som dracks hösten 2016, noterade ingenting men minns att den gillades av både mig och framförallt min fru. Blir nog tvungen att vara med även om priset är högre den här gången...
Såg det också, men de verkar ha höjt priserna generellt, inte bara i Sverige. Kan alltid hoppas kvaliten också har det, eller så har de insett att de låg för lågt från början?
 
Verkar vara slut enligt bolagets hemsida. Osis. När det för en gångs skull vankas nya världen-Chardonnay (16 % av min samlade vitvinskonsumtion genom tiderna enligt CT) som månadens pava. Vi får hoppas att det bara är en logistisk hick-up. Kollar igen om någon vecka.

Samtidigt litet tursamt när jag efter en dag i den 43-gradiga solen i ren abstinens fick flow och samtidigt med Valhalla beställde ett gäng andra fin-viner - till en betydligt högre genomsnittlig prisnivå än min vanliga - och det visade sig att samtliga förutom en australisk fin-chard var utgående och ej kunde beställas. Där sparade man många tusenlappar på icke köpt Bordeaux från 2006 och viner från Mullineux, Farr, Vasse Felix m fl.
#kanbjudabarnenpåglassimorgonockså.
 
Trådskapare
Ekdahl

Ekdahl

Medlem
Ajaj. Mailat Wicked Wine som tidigare sa att de hade ca 100 fl (minus ca 25 då det låg en större beställning) och de sa att det borde räcka kommande månad.

Hur många har redan lagt en beställning (och fått den bekräftad)? Har också ett backupvin som finns i webbsaldo och en del butiker.
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
Ajaj. Mailat Wicked Wine som tidigare sa att de hade ca 100 fl (minus ca 25 då det låg en större beställning) och de sa att det borde räcka kommande månad.

Hur många har redan lagt en beställning (och fått den bekräftad)? Har också ett backupvin som finns i webbsaldo och en del butiker.
Min ligger och väntar på det lokala bolaget.
 
Trådskapare
Ekdahl

Ekdahl

Medlem
Bra nyheter. Vinet finns tillgängligt från imorgon igen!
Passa på att beställa ganska snart om ni vill vara med, det har varit mycket åtgång senaste veckorna och de var tvungna att reallokera resten av flaskorna, totalt 48 st.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Verkar blir jag som blir först ut? Vad passar till en hemgjord räkor & mangosallad?
Detta! Gillar vad jag ser - gröngul, fet och glycerinstinn. Doft av mogna Williamspäron och trä (varnish?) I munnen smörig med smak av nektariner och hasselnötter. Bra, aningen för hög syra. Den klarar nog att ligga till ngt år? Aningen lite för mycket ek kanske men jag gillar det. Till en början lite alkoholhetta och grapefruktbeska men det försvann ganska fort. Frugan bruka gilla sånt här men hon var avvaktande?? Jag är desto mer positiv. Gillar! 89p
 
Toppen