Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet -- juni 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    6

merlotsmile

Medlem
Nej, inte i någon tunnel, bara att den sannolikt kan bli ändå bättre med fler år på rygg.
Hmm ... vad är det för skillnad på "sannolikt i tunnel" vs "sannolikt kan bli bättre med fler år på rygg"?? När det gäller ett vin med så pass mycket mognadstoner ..
 
Last edited:

Rexel

Medlem
Då var uppkorkat och testat:)
Färg guldgul, gyllenbrun
Doft. Citrustoner, petroleum, jag hittar toner av gammalt gräs som har suttit kvar under gräsklipparen
Smak. Citrus och en liten beska i eftersmaken och syrligheten är lång, gräs, smörig fethet, lite unket.
Sammanfattning. Jag dricker inte många riesling per år och är ingen inbiten riesling drickare, men väldigt trevligt att testa en mogen vilket jag inte gjort tidigare. Kommer att ta med resten till mina nära och kära imorgon, kul och se vad dom tycker.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hmm ... vad är det för skillnad på "sannolikt i tunnel" vs "sannolikt kan bli bättre med fler år på rygg"?? När det gäller ett vin med så pass mycket mognadstoner ..
Nyanser.
I tunnel = stumt.
Mognad: bra -> bättre.

Smaksak: älskar viner som är "advanced".
 

mnor

Medlem
Misstänker att jag är sist ut. Jag såg fram mot att bli överbevisad runt stilla vitt vin då jag vanligtvis inte dricker vitt om det inte är champagne. De få gånger jag har druckit vitt är när det ingår i vinpaket eller att jag blir bjuden på det på en middag. Såg verkligen fram mot ett moget stilla vitt vin något som jag inte direkt provat (bortsett från efterrättsviner).

Så här uppfattade jag vinet:

Tydligt doft av Passionsfrukt och toner av aprikos. Smak av passionsfrukt, aprikos, persika och citrus. Eftersmak av småbesk citrus. Ju varmare vinet blir i glaset desto mindre beska i eftersmaken.

Efter detta vin så kommer jag vidhålla min strategi att inte dricka vitt i onödan. Satt och funderade på om det skulle bli bättre om jag använde en sodastreamer så att jag skulle få lite bubblor i glaset.

Kommer väl dock att fortsätta att dricka stilla vita viner och försöka övertyga mig själv om stilla vita viners storhet när de dyker upp som månadens vin under "Låt oss dela en pava över nätet" :)
 
Misstänker att jag är sist ut.
Tydligen inte riktigt sist :)
Dag 1:
Serverad med kräftsjuden piggvar med havskräftor, lättkokt gulbeta, blomkål, broccoli, fänkål, morot och brynt smör. Recept från Henrik Norströms(Lux) kokbok Mitt nära kök.
image.jpg

Väldigt mörk gyllene färg för att vara en Riesling.
Doften är tydlig rieslingkaraktär med lite petroleum. Men jag känner även en svag ananasarom och andra frukter som jag dock har svårt att placera.
Smakmässigt så försvinner det mesta jämfört med doften och jag känner mestadels bitterhet(grapefrukt?), lite petroleum, hög syra och en del hetta från alkoholen. Inte alls balanserat.

Dag 2:
Jag gör ett försök att anpassa maten efter vinet. Och det bli en vegetarisk wok med nudlar, broccoli, blomkål, ostronsås, chili m.m.
Bitterheten försöker jag balansera med sälta från ostronsås, fisksås och lite soja. Mot den höga syran så blir det risvinäger(dock så behövdes det ytterligare mer efter att ha smakat vinet igen).
Smaken är nu helt förändrad och jag kan känna persika och lite aprikos. Bitterheten är borta och syran känns balanserad. Dock så känns tyvärr fortfarande lite för mycket hetta, men jämfört med dagen innan så är smaken mycket bättre.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tydligen inte riktigt sist :)
Dag 1:
Serverad med kräftsjuden piggvar med havskräftor, lättkokt gulbeta, blomkål, broccoli, fänkål, morot och brynt smör. Recept från Henrik Norströms(Lux) kokbok Mitt nära kök.
Visa bifogad bild 1489

Väldigt mörk gyllene färg för att vara en Riesling.
Doften är tydlig rieslingkaraktär med lite petroleum. Men jag känner även en svag ananasarom och andra frukter som jag dock har svårt att placera.
Smakmässigt så försvinner det mesta jämfört med doften och jag känner mestadels bitterhet(grapefrukt?), lite petroleum, hög syra och en del hetta från alkoholen. Inte alls balanserat.

Dag 2:
Jag gör ett försök att anpassa maten efter vinet. Och det bli en vegetarisk wok med nudlar, broccoli, blomkål, ostronsås, chili m.m.
Bitterheten försöker jag balansera med sälta från ostronsås, fisksås och lite soja. Mot den höga syran så blir det risvinäger(dock så behövdes det ytterligare mer efter att ha smakat vinet igen).
Smaken är nu helt förändrad och jag kan känna persika och lite aprikos. Bitterheten är borta och syran känns balanserad. Dock så känns tyvärr fortfarande lite för mycket hetta, men jämfört med dagen innan så är smaken mycket bättre.
Välkommen till forumet! Du går rakt in i hetluften dessutom. Kul!
 
Välkommen till forumet! Du går rakt in i hetluften dessutom. Kul!
Tackar så mycket! Ja, jag tyckte att nätprovningen lät som en riktigt kul idé som en relativ nybörjarprovare som mig kan lära sig en hel del av. Om det inte hade dykt upp massa saker i slutet av förra månaden hade jag nog varit med redan då istället.

Jag ser fram emot ditt vinval för nästa månad och ska försöka hinna prova det lite tidigare än sista veckan i månaden.. Men det kommer inte bli en tjuvstart för mig som det tydligen blev för vissa andra :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tackar så mycket! Ja, jag tyckte att nätprovningen lät som en riktigt kul idé som en relativ nybörjarprovare som mig kan lära sig en hel del av. Om det inte hade dykt upp massa saker i slutet av förra månaden hade jag nog varit med redan då istället.

Jag ser fram emot ditt vinval för nästa månad och ska försöka hinna prova det lite tidigare än sista veckan i månaden.. Men det kommer inte bli en tjuvstart för mig som det tydligen blev för vissa andra :)
Perfekt, the more the merrier!
 
Toppen