Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet -- maj 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    7

Magnus L

urydhtfilgukj
Hade väldigt gärna hittat något trevligt vitt vin (något vi dricker alldeles för lite av) men hittade inget klockrent i nyhetssläppen. Satt länge och fundera på Etna Rosson, men då jag är säker på att de flesta kommer köpa och dricka den ändå föll valet efter mycket påsköl och gravad lax till slut på följande vin:

Rasciatano Rosso 2009 (90546) 159kr

Och nästa månads vinväljare: @StefanAkiko
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Hade väldigt gärna hittat något trevligt vitt vin (något vi dricker alldeles för lite av) men hittade inget klockrent i nyhetssläppen. Satt länge och fundera på Etna Rosson, men då jag är säker på att de flesta kommer köpa och dricka den ändå föll valet efter mycket påsköl och gravad lax till slut på följande vin:

Rasciatano Rosso 2009 (90546) 159kr

Och nästa månads vinväljare: @StefanAkiko
Mycket intressant val, vet inget om det, inte ens om det kommer från Sicilien, Basilicata eller Kampanien. Kanske är det ett helt annat svart hål i Italien. :eek:

Kul...tror jag. ;)
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Släpps i maj? Skall dessa provningar alltid vara ur nyhetssläppen?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Släpps i maj? Skall dessa provningar alltid vara ur nyhetssläppen?
Nej då, inga sådana regler, mest bara mer intressant då nyhetssläppet innebär nyheter där majoriteten inte redan har provat det vin som blir utvalt. Tycker själv det är helt upp till den som väljer att avgöra.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hade väldigt gärna hittat något trevligt vitt vin (något vi dricker alldeles för lite av) men hittade inget klockrent i nyhetssläppen. Satt länge och fundera på Etna Rosson, men då jag är säker på att de flesta kommer köpa och dricka den ändå föll valet efter mycket påsköl och gravad lax till slut på följande vin:

Rasciatano Rosso 2009 (90546) 159kr

Och nästa månads vinväljare: @StefanAkiko
Skall absolut försöka välja ngt som vi alla kan glädjas åt och dessutom hitta åt.
Är i Swe så att jag rent teoretiskt kan köpa o dricka det här under maj. Vi kanske kan ha en liten umeotisk gettogether och hänge oss ohämmat. Och (naturligtvis) ansvarsfullt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag ska försöka vara game. :)
När ska det provas samt skrivas ned åsikter? Hur går det till?
Du provar så fort du får tag i vinet eller när du känner för det. Plita därefter ner dina smaknoter samt ditt omdöme direkt här i tråden. För att undvika att de som ännu inte druckit vinet skall läsa av misstag så brukar vi "spoilertagga" inlägget.

Du spoilertaggar genom att markera den aktuella texten, välj därefter "spoiler" i verktygsfältet och ge taggen ett namn, typ "omdöme" eller något annat du tycker verkar trevligt, typ "Matlen rockar". o_O
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Så nu är det dags, först ut som vanligt...:rolleyes:
image.jpg


2009 Rasciatano Rosso

Vinet öppnar upp med drag av plast, rök och ngt spillolja. Frukten drar åt mörka plommon, kokta jordgubbar och ett uns svarta vinbär som övergår i lite rotfrukt och kål. Utöver detta finns lite svarta oliver, en rejäl dos av ceder och lite blandade kryddor (kryddskåp).

I munnen är syran i förarsätet (medel+). Mjukt och lent med hyfsad längd. Intensiteten är något låg, men acceptabel med tanke på stil. Medelfylligt och varmt utan att vara eldigt.

Vinet imponerar inte men är intressant, blint hade jag gissat på en sydafrikan. Friskheten i syran räddar det en aning, samt att det trots allt har en stor komplexitet. Det kommer och går saker hela tiden vid varje klunk. För sitt pris inte fel trots allt. 83p

Svårt vin där det nog kommer att vara spridda skurar bland åsikterna. :)
 
Last edited:
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Svårt sugen! Men blir nog inte förrän i nästa vecka för min del...
 

Livermore

Medlem
Du klarade av att vara först ändå :) Själv kan jag inte dricka det förrän mitten på maj tror ja, såvida jag inte hittar det i Spanien förstås.
 

mnor

Medlem
Har nu nästan delat en flaska med min fru, så här kommer omdömena

Mitt omdöme:

Doft av körsbärslikör. Smak av Svarta vinbär och körsbär. Ok syra vilket gör att vinet passade bra till den väl reducerade tomatpastan med oxfile och hemgjord pasta som vi åt till middag. Vinet passade mina smaklökar, gott men inget speciellt. Skulle kunna tänka mig att ha vinet som buffévin/grillvin i sommar.

Min bättre hälfts omdöme:

Gott! Light ripasso. Smak av torkad frukt (russin?).
 
Last edited:
Toppen