Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet -- maj 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    7

merlotsmile

Medlem
Här kommer min tasting note!
Coravinade först ut ett glas och lät det stå i ca 1,5 timme. Jämförde därefter detta med ett andra glas som jag testade direkt efter att jag hällt upp det.
Utseende:
A clear and bright, deep ruby red wine.
Doft:
medium+ intensity som efter 1,5 timme har sjunkit till medium - . Jag hittar mörka mogna körsbär, lite plommon, stall, läder, sötlakrits (lite som RIFF-tuggummit om någon kommer ihåg det), lite sötkryddighet och mörk choklad. Det mesta av komplexiteten har försvunnit i det glas som stått framme längre, där finns mest bara en träig doft kvar och mörk choklad.
Smak:
Syran och alkoholen bär upp vinet på ett bra sätt och sticker inte ut/är integrerade. Medium fyllighet. Tanninerna är medium i mängd och lite torra. Intensiteten i smaken är medium, dvs lägre än doften. Den mörkröda frukten hänger med från doften, likaså sötlakritsen och sötkryddigheten. I glaset som stått framme längre har dock intensiteten mattats av betydligt och det träder fram en lite besk träighet. Finishen är ganska kort (medium-).
Konklusion:
Vinet sitter långt fram i munnen och ger en ganska kort finish med strävhet och lite bitterhet i eftersmaken. Initialt finns en komplexitet men frukten försvinner efter en tid i glaset och lämnar kvar en träig doft/smak. För mig blev vinet ganska intetsägande för 159 pix.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vi kör ett grupparbete i Umeå om lite drygt en vecka.
Alla som vill är välkomna.
Kanske på Biblioteket?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vi kör ett grupparbete i Umeå om lite drygt en vecka.
Alla som vill är välkomna.
Kanske på Biblioteket?
Wow, är du tillbaka redan nästa vecka. Jag vill gärna träffas igen och är beredd att åka till Umeå, men nästa vecka får jag fundera på trots allt. Tack för erbjudandet i vilket fall som helst. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Wow, är du tillbaka redan nästa vecka. Jag vill gärna träffas igen och är beredd att åka till Umeå, men nästa vecka får jag fundera på trots allt. Tack för erbjudandet i vilket fall som helst. :)
Det blir evt en RIKTIG provning i juni i Umeå, men alldeles definitivt i augusti. Datum meddelas i egna trådar vad det lider.
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Sent omsider provade jag månadens vin, Rasciatano Rosso 2009. Slumpen gav att vinet fick bekänna färg i kamp med Reyneke Reserve Red (se annan tråd, Idag provar vi…) och utsattes också för den yttersta kvalitetskontrollen, min egenlagade penne med pomodorini confit e pancetta.

U: Körsbär, medelkoncentrerat.
D: Dammig ek, svarta körsbär, julkryddor, tobak. Ganska parfymerad och intensiv bouquet, lite grön men inte utan charm.
S: Medel till fyllig, öppnar med en syraladdad attack med kärnig frukt, körsbär, körsbärstomat. Avslutar ganska strävt med tobak och teblad.
S: Långt ifrån ett dåligt vin men jag blir ofta ganska less på italienare som bara passar till sin egen regions mat. Detta vin funkar utmärkt till smakrika rustika rätter men jag vet inte om jag vill betala 159 kr för något som man dricker till tisdagsmiddagen. Som andra har varit inne på så "dog" det lite grann efter första timmen och blev mer alldagligt. Tyvärr är italienska viner överreklamerade i Svedala och Monopolet släpper mycket dussinvaror till lite väl tilltagna priser.
85p
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Var för långsam förra månaden och flaskorna tog slut, men nu hann jag med:
Utseende: Rött, inga drag varken åt mörkt eller ljust, brunt eller blått
Doft: Tunn, mest alkohol, lite körsbär i bakgrunden, öppnade flaskan rätt kall och dekanterade inte, men efter en timme i glaset har det inte blivit mycket bättre.
Smak: Lite för kallt till att börja med, men initialt har det en torr kryddighet som är rätt angenäm, förväntningarna stiger, det här kan bli något när temperaturen stiger... Tyvärr kom förväntningarna på skam, med ökande temperatur ökar också syran och döljer resten av smakerna.
Slutsats: Ett rätt tråkigt vin, får intryck av att det är ett seriöst försök, men att materialet kanske har varit lite undermåligt. Definitivt ingen publikfriare.

Har en halv flaska kvar och i morgon blir det en ny test: väl luftat, väl kylt.
 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Idag blev det äntligen dags!

Lyckades börja med vinet lite kallt och doften är ganska dov. Hittar en del skitiga stalliga toner, men också mycket torkad frukt. Den något svala temperaturen tar också fram lite oväntade stjälkiga gröntoner. Med temperaturen kommer det lite sötfruktigare dofter, plommon, körsbär och lakrits.

I munnen är vinet på sin höjd medelfylligt, med en inte mycket mer än ok koncentration. Syran och tanninerna är fullt närvarande. Tydlig beska och alkoholvärme i avslutet, nästa åt likörhållet.

Tyvärr måste jag säga att jag inte var helt nöjd med mitt val. Doftmässigt så tycker jag vinet klarade sig bra och visade upp en hyfsad komplexitet. I munnen är det dock på tok för spretig, och jag vill verkligen inte att alkoholen skall kännas så tydligt i vin.

83 poäng
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ombesiktning idag, halvfull flaska i kylskåp över natten tas fram runt en timme före konsumtion:

Utseende: har det mörknat? Knappast, men det der så ut
Doft: Gårdagens tunna alkohol har förändrats till örter och stall - mer doft från flaskan idag än från glaset igår
Smak: Nu har frukten kommit fram och det finns en angenäm sötma, den överdrivna syran har dämpas och vinets mognad och verkliga smak kommer fram. Det här är gott!
Slutsats: Det här vinet behöver luft, mycket luft. Dag 1 och dag 2 var helt olika viner, Idag var det en bra respresentant för sin prisklass.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Grupparbete i Umeå, @Mats och undertecknad som också drygade ut aftonen litet. Och vi nådde svensk konsensus utan varken slagsmål eller ens minsta lilla hot om våld.

2009 Rasciatano Rosso (83p.)
Det som når en i näsan är en otvetydig doft av hårt arbetande, oljig och infettad bilmekaniker, nybrutna vårkvistar, kålrabbi och en liten whiff av bergamott.
På tungan väger detta rätt lätt med ok intensitet och ok struktur. Grova, stjälkiga, torra tanniner M++ och M+ syror. Känsla av sötma i det rätt korta slutet. Smaken pratar körsbär och örlgräjj.
Ingen av oss kommer köpa någon fler flaska och vi är väl rätt glada åt att vi kunde dela kostn... jag menar upplevelsen.

2007 Château de Fonbel, St Emilion (85p.)
Ungefär samma prisklass, ungefär samma kvalitetsnivå. Bättre tack vare viss mognad och en mer integrerad upplevelse.
Doften är PRECIS som då man kommer in i en urinoar där folk alldeles nyligen uträttat det man gör på sådana ställen. Den lilla mintiga komponenten gör den evokativa bilden komplett...
I munnen förekommer dock inga sådana vidunderligheter. Här finner vi också rejäla mängder körsbär och "farmors saft" som skvallrar om den höga halten Merlot i detta vin. Intensiteten är helt ok, men mittgommen är något tunn samtidigt som slutet är kort.

...och för att inte aftonen skall kännas helt bortkastad, så klämmer vi fram några droppar 2001 Château La Tour Blanche (93p) i varsitt glas och förlorar oss i en fantastisk återupplevelse från förra månaden.
En gyllengul, våt dröm.
Näsan är underbar och kretsar kring en botrytiskaraktär som i min näsa blivit 'brun' men som i @Mats näsa var helt perfekt. (Här nåddes dock ingen 100%-ig consensus.) Hjortronsylten dominerar nosen på ett fullkomligt makalöst sätt! Vi hittar också generöst med torkade aprikoser, bussig saffran och ... botrytis.
Ett sött och rikt vin sköljer in under gomtaket och vi njuter av det i ymniga drag. Men, syran är för låg för att njutningen skall kunna bli lika stor som doftbilden gör reklam för.
Detta vin har utvecklats väl i flaskan sedan det att vi öppnade och drack det mesta av flaskan förra månaden. Men den låga syran är ett problem för oss båda och vi berör som hastigast ett återinförande av spöstraff, besinnar oss och glädjer oss istället åt dem där ute som går i spinn av underbara söta viner med låg syra. Grattis till er! Här finns det njutning att hämta, för detta vin har inte klättrat något särskilt i prislistorna och är nu nära sin tidiga platå!
Vem behöver Coravin?
...då man har sött vin!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Grupparbete i Umeå, @Mats och undertecknad som också drygade ut aftonen litet. Och vi nådde svensk konsensus utan varken slagsmål eller ens minsta lilla hot om våld.

2009 Rasciatano Rosso (83p.)
Det som når en i näsan är en otvetydig doft av hårt arbetande, oljig och infettad bilmekaniker, nybrutna vårkvistar, kålrabbi och en liten whiff av bergamott.
På tungan väger detta rätt lätt med ok intensitet och ok struktur. Grova, stjälkiga, torra tanniner M++ och M+ syror. Känsla av sötma i det rätt korta slutet. Smaken pratar körsbär och örlgräjj.
Ingen av oss kommer köpa någon fler flaska och vi är väl rätt glada åt att vi kunde dela kostn... jag menar upplevelsen.

2007 Château de Fonbel, St Emilion (85p.)
Ungefär samma prisklass, ungefär samma kvalitetsnivå. Bättre tack vare viss mognad och en mer integrerad upplevelse.
Doften är PRECIS som då man kommer in i en urinoar där folk alldeles nyligen uträttat det man gör på sådana ställen. Den lilla mintiga komponenten gör den evokativa bilden komplett...
I munnen förekommer dock inga sådana vidunderligheter. Här finner vi också rejäla mängder körsbär och "farmors saft" som skvallrar om den höga halten Merlot i detta vin. Intensiteten är helt ok, men mittgommen är något tunn samtidigt som slutet är kort.

...och för att inte aftonen skall kännas helt bortkastad, så klämmer vi fram några droppar 2001 Château La Tour Blanche (93p) i varsitt glas och förlorar oss i en fantastisk återupplevelse från förra månaden.
En gyllengul, våt dröm.
Näsan är underbar och kretsar kring en botrytiskaraktär som i min näsa blivit 'brun' men som i @Mats näsa var helt perfekt. (Här nåddes dock ingen 100%-ig consensus.) Hjortronsylten dominerar nosen på ett fullkomligt makalöst sätt! Vi hittar också generöst med torkade aprikoser, bussig saffran och ... botrytis.
Ett sött och rikt vin sköljer in under gomtaket och vi njuter av det i ymniga drag. Men, syran är för låg för att njutningen skall kunna bli lika stor som doftbilden gör reklam för.
Detta vin har utvecklats väl i flaskan sedan det att vi öppnade och drack det mesta av flaskan förra månaden. Men den låga syran är ett problem för oss båda och vi berör som hastigast ett återinförande av spöstraff, besinnar oss och glädjer oss istället åt dem där ute som går i spinn av underbara söta viner med låg syra. Grattis till er! Här finns det njutning att hämta, för detta vin har inte klättrat något särskilt i prislistorna och är nu nära sin tidiga platå!
Vem behöver Coravin?
...då man har sött vin!
För en annan som är klar med gruppövningen sen länge så börjar det bli dags att titta på vinet för nästa månad. Om jag inte minns fel så hamnade den äran hos dig, @StefanAkiko, bara så du vet. ;)

Det var kul att ha dig med. Med allt grupparbete du utför nuförtiden så kommer du snart bli sosse...:eek:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det verkar kunna komma en riktigt spännande Riesling i släppet. Men, jag vill inte nämna mer förrän jag haft utrymme att meditera lite.
 
Toppen