Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - november 2016 - 2009 Pierre Brigandat Dentelles & Crinolines

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Mattias Schyberg

Administratör
Ja det är vell just det .. jag har full förståelse för att kunna köra ett månadens forumsvin ska alla kunna fåtag på vinet, och den stora boven i dramat är ju att man är så otroligt begränsad ur bolagets sortiment då.
Hade jag fått välja månadens vin hade det blivit något mer spännande som tex Savart l'Accomplie.
Jag vet att många här inne köpt vinet i fråga men jo de blir ju svårt då för andra medlemmar som tex alltid handlar på bolaget. så jag vet inte om det nästan är bättre att låta stafettpinnen gå vidare till nån som är mer engagerad i o hitta 'spännande vin från monopolet'
Kör från någon distanshandlare vet ja? Vi är nog mogna nog för att beställa på nätet om det krävs. :)
 
Hade jag fått välja månadens vin hade det blivit något mer spännande som tex Savart l'Accomplie.
Jag vet att många här inne köpt vinet i fråga men jo de blir ju svårt då för andra medlemmar som tex alltid handlar på bolaget. '
Problemet med exempelvinet skulle jag säga att det kräver att det redan är inhandlat, och dessutom då av folk som ändå är intresserade/insatta i vinet ifråga.

Det hade varit samma problem att välja nått ur systembolagets släpp i maj i år då de hade varit praktiskt taget omöjligt att få tag på.

Näthandel i allmänhet är väl inget problem?
 

kayaker

Cyklist
Winefinder kanske? De levererar ju snabbt och har ett ganska stort utbud. Dessutom kan man nog kolla lagersaldon med Magnus E?
 
Trådskapare
MartinE

MartinE

Medlem
Ja det är vell just det .. jag har full förståelse för att kunna köra ett månadens forumsvin ska alla kunna fåtag på vinet, och den stora boven i dramat är ju att man är så otroligt begränsad ur bolagets sortiment då.
Hade jag fått välja månadens vin hade det blivit något mer spännande som tex Savart l'Accomplie.
Jag vet att många här inne köpt vinet i fråga men jo de blir ju svårt då för andra medlemmar som tex alltid handlar på bolaget. så jag vet inte om det nästan är bättre att låta stafettpinnen gå vidare till nån som är mer engagerad i o hitta 'spännande vin från monopolet'
Nu får väl ändå Admin sätta ner foten - det kan ju inte vara OK att tacka nej till ett hedersuppdrag som det här! ;)

Skämt åsido, du får givetvis avstå om du verkligen vill. Men varför inte se det som en möjlighet, att:

1. Utmana dig själv att hitta något spännande på SB! Beställningssortimentet innehåller trots allt en del gömda pärlor! Och det kommer dessutom många bra nyheter på fredag! Eller

2. Som några redan påpekat finns det ju en hel del enkla kanaler att handla via och varför inte utmana alla "som alltid handlar på bolaget" att prova på något nytt!

Problemet med exempelvinet skulle jag säga att det kräver att det redan är inhandlat, och dessutom då av folk som ändå är intresserade/insatta i vinet ifråga.
Jag håller med. Fast problemet med Savart l'Accomplie är nog snarare att "alla" på forumet redan druckit den än att det skulle vara svårt att få tag i. Men det är absolut en väldigt bra champagne!
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Nu får väl ändå Admin sätta ner foten - det kan ju inte vara OK att tacka nej till ett hedersuppdrag som det här! ;)

Skämt åsido, du får givetvis avstå om du verkligen vill. Men varför inte se det som en möjlighet, att:

1. Utmana dig själv att hitta något spännande på SB! Beställningssortimentet innehåller trots allt en del gömda pärlor! Och det kommer dessutom många bra nyheter på fredag! Eller

2. Som några redan påpekat finns det ju en hel del enkla kanaler att handla via och varför inte utmana alla "som alltid handlar på bolaget" att prova på något nytt!


Jag håller med. Fast problemet med Savart l'Accomplie är nog snarare att "alla" på forumet redan druckit den än att det skulle vara svårt att få tag i. Men det är absolut en väldigt bra champagne!
Om jag ska sätta ner foten i egenskap av admin så blir det nog genom att föreslå att välja någon annan som brinner lite mer för uppgiften och är beredd att hålla liv i aktiviteten. Tycker själv att det hade varit roligt om @KockJohan tog tag i stafettpinnen, men det finns ju fler att ge den till och december närmar sig med stormsteg. :)
 

Sjödin

Joråsåatt...
Jaha ja.. jag klickade också hem det här vinet och drog ur korken i fredags. Detta samtidigt som jag hade gäster, högljudda barn och dubbel matlagning på spisen. Så nej, förutsättningar och former var inte de bästa för en rättvis bedömning. Men jag kastade i mig ett glas i alla fall... och slogs av en rätt oangenäm beska som störde mig. Efter en stund i glaset kändes det bättre, men nja... Inget jag köper igen.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Dags att krypa till korset gällande månadens vin och fy fasen vad kass jag är...
Vinet inköptes i god tid men ligger fortfarande oöppnat och hånskrattar hemma i vinkylen tillsammans med ett par andra "månadens vin" som också förblivit odruckna.
Med en gravid fru vid matbordet och mycket annan dryck som måste drickas blev det inte av att jag hann poppa månadens bubbel innan jag var tvungen att ge mig ut på havet igen.

Det enda jag kan yttra mig om är således etiketten och ser den inte väldigt mycket ut som om det borde varit en rosé?
-Till och med hen som lämnade ut flaskan när jag hämtade den på SB kommenterade något i stil med, åh, en roséchampagne, trevligt... Så det kan ju inte bara varit jag..?
 

Skaggs

Medlem
OK @KockJohan jag tolkar din tystnad som att du avstår! Då får vi låta stafettpinnen gå vidare till...

@Skaggs! Hoppas du inte känner dig som en plan B nu bara! :) Men har du lust att välja månadens vin i december?

Vad trevligt, @MartinE, men jag hade hellre sett nåt spännande från A-planen! Om det inte dyker upp så lägger jag upp en tråd imorgonkväll (om någon admin hjälper mig med att skapa omröstningen).
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ja det är vell just det .. jag har full förståelse för att kunna köra ett månadens forumsvin ska alla kunna fåtag på vinet, och den stora boven i dramat är ju att man är så otroligt begränsad ur bolagets sortiment då.
Hade jag fått välja månadens vin hade det blivit något mer spännande som tex Savart l'Accomplie.
Jag vet att många här inne köpt vinet i fråga men jo de blir ju svårt då för andra medlemmar som tex alltid handlar på bolaget. så jag vet inte om det nästan är bättre att låta stafettpinnen gå vidare till nån som är mer engagerad i o hitta 'spännande vin från monopolet'
Släpps ju en del som jag gissar är drickbart på fredag i småpartier...
 
Trådskapare
MartinE

MartinE

Medlem
Dags att krypa till korset gällande månadens vin och fy fasen vad kass jag är...
Vinet inköptes i god tid men ligger fortfarande oöppnat och hånskrattar hemma i vinkylen tillsammans med ett par andra "månadens vin" som också förblivit odruckna.
Med en gravid fru vid matbordet och mycket annan dryck som måste drickas blev det inte av att jag hann poppa månadens bubbel innan jag var tvungen att ge mig ut på havet igen.

Det enda jag kan yttra mig om är således etiketten och ser den inte väldigt mycket ut som om det borde varit en rosé?
-Till och med hen som lämnade ut flaskan när jag hämtade den på SB kommenterade något i stil med, åh, en roséchampagne, trevligt... Så det kan ju inte bara varit jag..?
Äsch - drick och posta dina tankar när du kommer hem! Bättre sent än aldrig! :)
 

kayaker

Cyklist
Jag glömde visst att skriva mitt omdöme från sabreringen för ett par veckor sedan.
Röda äpplen och lite päron i doften. Dessutom en gnutta rostad ton (ekfat?). Smakmässigt så har den ganska bra syra, äpplen och grape med lite beska i slutet. Vinet är väl kort i smaken för att sporra till fler köp, men är helt OK annars. 86p
 

mnor

Medlem
Drack månadens vin för cirka 3 veckor sedan och insåg nu att jag inte skrivit något eller tagit några anteckningar, så får ta allt direkt från minnet. Vi tog denna flaska direkt efter vi hade druckit en flaska NV Krug, så med det i åtanke så hade jag inga högre förväntningar på att Pierre Brigandat... skulle kunna matcha NV Krug, och det kunde det inte heller. Tycker det fanns smak av bokna äpplen, lättare oloroso toner, citrus. En förvånansvärt "mogen" champagne för att vara från 2009. Inte helt tokigt, även om jag inte kommer att springa och köpa denna champagne igen. 85 Poäng.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Först trodde jag fått fel då jag fick en roséflaska i handen tills jag läste ordentligt...

Första sniffen lite nötighet, val eller hasselnöt. Känns direkt att det är mer en än vanlig hus-NV. Ovanpå det lite Appelmos med en lite sötare eftersmak av aprikos. Låg syra och varm i stilen, härligt tillgänglig nu men knappast lagringsobjekt. (Har misstagit 09 med 03 bmint)

Hade inga större förväntningar men blev glatt överraskad. Finns kvalitativa egenskaper i denna för mig okända odlare. Klart värt att prova och kan gå så långt som 90 p.

Skulle vara kul att testa 08an som jämförelse!
 

gece

Man vänjer sig.
Lite sen men...
Doft: Brödig, oregano, söt gul frukt, modellera.
Min: Bra syra, beska som av en grapefrukt, dynga, ceder. Av någon anledning, en liten rödvinskänsla.

Något kort, men trevlig så långt det varar. 88p
 
. Som sista flaska på julaftonsnatten öppnade vi november månads vin. Det var en väldigt öppen näsa med en massa tropisk frukt, som fanns där i munnen också. Moussen var rätt energisk, och det kändes inte som en låg-dosage champagne. Men det fanns en blodapelsin/grapefrukt nyans där som gav litet karaktär och räddade upp det hela. Inget jag köper igen och det minst goda av alla julens viner hittills. 86 p.

Edit: vi hade samma problem med korken som andra berättat om ovan.
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Okej, fick äntligen chansen att dra korken på förr förra månadens vin.
Efter att hört rykten om omöjliga korkar hade jag för dagen utrustat mig med ett klädsamt svärd men precis när jag skulle hugga halsen av flaskan ut genom balkongdörren blev det totalstopp från familjens säkerhetsrepressenatant tillika fru och högste chef.
Uppenbarligen hade HSE-avdelningen gjort ett undermåligt jobb med riskanalysen och alla svärd-genom-balkongdörren-operationer blev därav avlysta på obestämd framtid varvid jag fick prova att dra korken för hand vilket gick utmärkt.

Själva bubblet då?
Ja, ett utmärkt träningsbubbel om man är ovan med att sabrera, annars satte det inga större spår.
Hyfsad näsa med päron och tropiska toner men trist i smaken med tråkig längd. Hittar grape och cest i men inget som hänför mig på något vis.
En korrekt Champagne men igen jag skulle köpa igen, finns så himla mycket bättre grejer i den prisklassen.

88P får den väl trots allt.
 
Toppen