Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - november 2016 - 2009 Pierre Brigandat Dentelles & Crinolines

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.
Fredagsbubbel intaget. Näsan gjorde mig upprymd, fin doft med påtagligt brödighet, röda äpplen och nougat. Smaken var lite av en besvikelse då den påtagliga bitterheten inte vägdes upp av övriga smaker. Även moussen var enligt mig för grov och bubblorna för flyktiga. Dock en ganska trevlig eftersmak efter att bitterheten lagt sig något. 88 p.
 
Trådskapare
MartinE

MartinE

Medlem
Min flaska var defekt. Synd. Smakade och luktade bara rutten ek... Inte så ofta det händer med champagne tycker jag, men ibland blir det så här...
Tråkigt, men det händer ju tyvärr ibland! Bara att lämna tillbaka flaskan då och beställa en ny!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Initialt lite knuten och trist, men med lite luft och värme kommer det fram en väldigt fin gul-äpplig frukt samt lite tropiska frukt, tänk bananer och guava. Hittar även lite gummi, blöt kofta, krossad sten och rostat bröd på det. Något är dock lite och inte helt hundra på att jag hade satt detta blint som champagne. Torrt med bra, pigg syra samt en lätt beska (men inget som stör mig). Faller en aning på intensiteten och avslutet känns lite vattnigt. En OK champagne med roligare doft än smak men inget jag kommer köpa igen.
85-86CP (Champagnepoäng)
 

Åskar

Medlem
Månadens vin och som av en händelse samma referens som @Innertällmo Bryggeri
Jag och fru Jessie (hädanefter kallad junior) som bedömer

2002 Napoléon Millésime Brut:
Friska bubblor, initialt lovande doft av citrus och grädde.
Smakar lite syntetisk toffeekola, vit blomma, gräddig och fet försmaken, not bad... eller?
Något besk och lite tunn i eftersmaken -- men va fan är det här? syntetisk och spritig finkel, jävlar i mig...
Riktig besvikelse, rentutav ruggig, är den här riktigt ok? -- nej inte ok, bland det jävligaste jag druckit!
Junior säger: "Lite som att någon köpt ett vin-kit och ska göra egen "champagne" -- hembränt med champagne-essens. Man mår illa av smaken för den smakar som när man druckit för mycket aquavavit på midsommar"
70p/Junior 75 p.
Reklamerad

Doftar friskt och med en härlig syrlighet
Brioche, källarfranska men en dov jästighet. Vit krita.

Smakar friskt och syrligt. Väldigt mycket svenska småäpplen där skalet är både rött och grönt.
Kvitten, mineral; som i fuktigt grus.
Vatten och sten... som ett musselskal. Hav

En torr champagne, men ändå en balanserad, lagom, sötma i eftersmaken.

Bubbelgum -- rosa hubbabubba. Jordgubbe? Påminner kanske lite om en roséchampagne.
Lite kylig, som mynta.
Återigen, väldigt mycket äpple. Ja jävlar i mig vad äppligt det är -- Karboxylsyra hej å hå.
Vi tycker att den är schysst och rätt balanserad, men kanske lite för ung och "lugn".
Osäker på om den här skulle bli bättre med lagring d.v.s redan lite "trött" för att vara en 09.
Etersmaken faller lite lite platt.
Slogan:
- God, tillfredställande till vardags och fest. Men inte det bästa skåpet har att erbjuda

87 p (jag) och 88 p (junior)
 

Elvis

Medlem
Jag sparade drygt halva flaskan i kylen och provade ikväll igen. Den fräna delen av doften var borta och istället framträdde en mer tydlig och trevlig gummiton. Men i munnen var den tunnare än igår och den korta eftersmaken var så gott som obefintlig.

Jag står fast vid mitt betyg 79. Minst imponerad av alla, som det verkar.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det första jag noterar när jag häller upp i ett glas är att det inte är direkt livligt. Visst finns det bubblor men det är mindre än jag är van vid, i alla fall på en så pass ungdom. Doftmässigt är det en hel del röda vinteräpplen (typ ingrid marie), päronlag och artificiell banan (skumbanan). Citrus av okänt ursprung. Skön syra men kort i smaken (som är ganska anonym) och avslutas något beskt. Si så där tycker jag.

Provade till en förrätt bestående av räkor, avokado, rågbröd, majo/creme fraiche blandning, citron och det funkade ganska bra.
Sitter senare på kvällen och inser att jag nog inte får i mig mer, det besksyrliga tar över helt i gommen vilket gör att jag tröttnar.

Ett hel ok vin men inte riktigt min stil. Ger det 83 pinnar.
 
Trådskapare
MartinE

MartinE

Medlem
Degorgerad i juli 2015. Flaskan dracks över två dagar. Doften är komplex och brödig med inslag av jäst, gummi, citron, nätmelon och mineral (sten). Efter viss tids luftning uppstår rostade toner med inslag av rostat bröd, gula päron och nougat. Ännu senare dyker det upp tydliga inslag av mango. Smaken är frisk, torr, eldig och något bitter; fortfarande ung. Första dagen känner jag primärt gröna äpplen, citron, päron och grapefrukt. Den är något tunn. Påtaglig syra. Medellång och tydligt torr eftersmak.

Dagen efter har dofterna av jäst och gummi ersatts av en tydligare fruktighet. Samtidigt är den något fylligare och det finns en tydlig smak av nätmelon.

Det här är en mycket bra champagne som tveklöst kommer att vinna på några års lagring. Första dagen är den lite vresig, men den visar upp en behagligare sida dagen efter. (85 p)
 
Trådskapare
MartinE

MartinE

Medlem
Jag sparade drygt halva flaskan i kylen och provade ikväll igen. Den fräna delen av doften var borta och istället framträdde en mer tydlig och trevlig gummiton. Men i munnen var den tunnare än igår och den korta eftersmaken var så gott som obefintlig.

Jag står fast vid mitt betyg 79. Minst imponerad av alla, som det verkar.
Det låter nästan som din flaska kan ha varit defekt. Jag tänker primärt på den fräna doften och att smaken snarare blir tunnare än fylligare dag två.
 

Elvis

Medlem
Det låter nästan som din flaska kan ha varit defekt. Jag tänker primärt på den fräna doften och att smaken snarare blir tunnare än fylligare dag två.

Nej, jag tror faktiskt inte det. Det var nog mest att vinet inte föll mig i smaken. Min fru, som är väldigt känslig för defekta viner, var betydligt mer imponerad än jag och hade säkert gett 87-88 poäng (om hon satte poäng).
 

buteljen

Medlem
Nej, jag tror faktiskt inte det. Det var nog mest att vinet inte föll mig i smaken. Min fru, som är väldigt känslig för defekta viner, var betydligt mer imponerad än jag och hade säkert gett 87-88 poäng (om hon satte poäng).

Både du och Martin är ju väldigt erfarna champagnekännare och att ni inte är ense om den grundläggande frågan om ett vin är välgjort eller ej (oberoende om det föll dig i smaken) är intressant :) .
 
Last edited:
Trådskapare
MartinE

MartinE

Medlem
Spoiler: Kommentar till MartinE:s kommentar
Spoiler: Reflektion

Möjligen overkill med en spoiler här, men det börjar bli en kul tradition så jag fortsätter! :)

Vi brukar vara väldigt överens, Elvis och jag - Egly-Ouriet och DP 2003 är de enda undantag jag kan komma på - därav min misstanke/fråga angående defekt! Och då tänkte jag snarare på att flaskan skulle kunna ha varit utsatt för värme än att den skulle vara korkskadad. Det förra är inte alltid så lätt att uppmärksamma om man inte har en korrekt flaska att jämföra med! Men jag litar på ditt omdöme, @Elvis, även om din fru verkar ha bättre smak i just det här fallet! ;)
 
Last edited:
Förra söndagen intog vi månadens pava till en fiskgratäng på rödtunga och räkor.
I den friska doften hittar jag gula/röda äpplen, lite citrus, en del bröd och tydliga kalkiga mineraler som drar åt musselskal.
Även i munnen finns en bra friskhet med en tilltalande syra. Ganska så drickklart nu. Från doften återkommer lite syrliga röda äpplen, aningens citrus och gula stenfrukter. I eftersmaken någon liten tropisk frukt, aningens honung och även ett inslag av blommor (jasmin?)
I avslutet känns de kalkiga mineralerna tämligen tydligt och det finns även en viss sälta samt en liten bitter ton av något obestämbart.
Ingen stor champagne, men det förväntar man ju sig inte för 329 kr. En duglig dryck för sina slantar.
 

Larseman

Medlem
Frugan protesterade inte när jag sa att vi var tvungna att dricka champagne idag för att kunna bidra till månadens vin innan det var försent. Måste hålla med om att det var den knepigaste korken på en champagne-flaska som jag någonsin har stött på, satt som berget men den gav med sig till slut.
Direkt när korken släpper så möter en doft av surdeg. Jag vet hur surdeg doftar eftersom frugan precis har gått kurs hos Mamma Brunkan och fått med sig en laddning som ska ha mat ett par gånger i veckan :p
Upphällt i glaset så är det däremot ganska stumt. Ingen frukt men kanske en del mineral av typen stendamm. Om men ska hitta någon frukt så är det möjligen gråpäron som tittar fram. I munnen är det grov mousse, syra utan frukt, helt tomt i mitten och en ganska störande beska i slutet. Raka motsatsen till elegant. Tyvärr inte alls vad som hoppades och med tid i glaset blir det bara värre. Första gången som jag nästan funderar på att vaska champagne :neej:
Det får 80p bara för att det är champagne... Tänkte nästan sätta 79 bara för att hamna på medioker...
 

Micael J

Vinintresserad ölnörd
_DSC5852.jpg

Jag vill påtala att champagne inte är min starka sida och jag dricker väldigt lite champagne vilket ger mig ganska få referenser.

Första glaset avnjöts i ett varmt bad och som badchampagne var det inget fel på den alls! I doften fanns brioche, äpplen, grillad citron och lite våt sten. På läppen är det första som slår mig att den är klart sötare än jag väntat mig. En enorm skillnad mot den 2008 Veuve Clicquot som jag drack veckan innan. Smakmässigt hittar jag röda äpplen, kakor och lite småsöt citrusfrukt.
Skön munkänsla!

Andra glaset dracks tills tacos och även om det fungerade helt okej så var det ingen klockren kombination.

Känns svårt och lite jobbigt att betygsätta champagne än så länge men jag bedömer det som vilket mousserande vitt vin som helst helt enkelt. Jag gillar det verkligen och kan absolut tänka mig att dricka det igen men kommer nog snarare att prova annat för att bredda min erfarenhet. Landar på 86-87.
 

Göran

Medlem
Problem 1 få korkuslingen att röra på sig. Den satt som berget medan jag pustade och stånkade. Min bättre hälft tog över och hon hade inga som helst problem att få upp korken. Måste varit min sista ansträngning innan jag lämnade över flaskan som var lösningen.

Väl i glaset hade vi en ganska anonym champagne med väl sluten doft. Så sluten att vi lämnade den ifred 30 minuter medan vi ägnade oss åt matlagningen. Då blev den första doften ananas enligt damen och när det väl var sagt hittade jag det också. I munnen hittades förväntade äpplen och bröd men i lite väl slank och ogenerös form för att riktigt imponera. Dessvärre tyckte jag inte att det hände så värst mycket mer under kvällen. Korrekt men ganska ointressant, skulle jag förfalla till att sätta poäng så hamnar jag precis över 80-strecket
 

Elvis

Medlem
Direkt när korken släpper så möter en doft av surdeg. Jag vet hur surdeg doftar eftersom frugan precis har gått kurs hos Mamma Brunkan och fått med sig en laddning som ska ha mat ett par gånger i veckan :p
Upphällt i glaset så är det däremot ganska stumt. Ingen frukt men kanske en del mineral av typen stendamm. Om men ska hitta någon frukt så är det möjligen gråpäron som tittar fram. I munnen är det grov mousse, syra utan frukt, helt tomt i mitten och en ganska störande beska i slutet. Raka motsatsen till elegant. Tyvärr inte alls vad som hoppades och med tid i glaset blir det bara värre. Första gången som jag nästan funderar på att vaska champagne :neej:
Det får 80p bara för att det är champagne... Tänkte nästan sätta 79 bara för att hamna på medioker...

Det låter som om vi är helt överens men du skulle ha gjort mig sällskap där precis under 80-strecket.
 
Trådskapare
MartinE

MartinE

Medlem
Huh vad tiden går - snart dags för ny månad och nytt vin att glädjas eller eventuellt förfäras över!

@KockJohan vill du välja cham... förlåt vin i december?

Med tanke på nedanstående kommentar ser jag fram emot ett kreativt val! :D

Måste ni va så trångsynta o begränsa er till monopolet?


Men först av allt måste du ju redovisa dina tankar kring den här månadens vin!
Ssshkumpa! kul jag är på !
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Huh vad tiden går - snart dags för ny månad och nytt vin att glädjas eller eventuellt förfäras över!

@KockJohan vill du välja cham... förlåt vin i december?

Med tanke på nedanstående kommentar ser jag fram emot ett kreativt val! :D

Ja det är vell just det .. jag har full förståelse för att kunna köra ett månadens forumsvin ska alla kunna fåtag på vinet, och den stora boven i dramat är ju att man är så otroligt begränsad ur bolagets sortiment då.
Hade jag fått välja månadens vin hade det blivit något mer spännande som tex Savart l'Accomplie.
Jag vet att många här inne köpt vinet i fråga men jo de blir ju svårt då för andra medlemmar som tex alltid handlar på bolaget. så jag vet inte om det nästan är bättre att låta stafettpinnen gå vidare till nån som är mer engagerad i o hitta 'spännande vin från monopolet'
 
Toppen