Låt oss dela en pava över nätet - oktober 2015 - Roxanich Malvazijica 2010

Diskussion i 'Vin' startad av gece, 29 september 2015.

?

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

1. 95-100 Klassiskt, ett stort vin

2. 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

3. 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

4. 80-84 Bra, ett välgjort vin

5. 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

6. 50-74 Kan inte rekommenderas

7. Deltar inte men vill se omröstningen!

Resultat är endast synlig efter lagd röst.
  1. gece

gece Man vänjer sig.

Vi pratar ibland här på forumet om att vidga våra vyer och så slutar det ändå med att man sitter med en fransos eller italienare, så jag tänkte ta mitt ansvar denna månad och släpa iväg forumet till Balkan!
    Producenten heter alltså Roxanich, och druvan heter Malvazijica Istra. Vi känner igen den från viner såsom Madeira, men här har vi en, öh, lite annan stil. Ni som vill prova helt blint, beställ och drick, ni som vill veta mer och testa än mindre blint, glana den bifogade PDFen. (Jag har verifierat med importören att det finns nog att beställa.)

Živeli!

Bifogade filer:

Aqua Vitae, magnum, thunberg och 3 andra gillar detta.
  2. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Utmärkt tråd med korrekt omröstning och allt. Skönt att inte behövas, dessutom intressant vin. :)

gece gillar detta.
  3. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Beställt! Kul val!

gece gillar detta.
  4. Patrik Sellin

Patrik Sellin fd Innertällmo Bryggeri Provningsskribent

Beställt här också - bra val:)

gece gillar detta.
  5. Sveprod

Sveprod Medlem

Denna gången ska jag minsann vara med och skriva här i tråden också.. Har provar de flesta månadsvin men eftersom jag inte kunnat hålla mig och löst andras recensioner så har jag "självdiskat" mig från att skriva något om dem. Men ju j#%^*

chambertin, Tomas Lindblom, gece och 1 annan gillar detta.
  6. Göran

Göran Medlem

Beställt, kommer bli mycket intressant.

gece gillar detta.
  7. Elvis

Elvis Medlem

Beställt. Blir ett nytt vinland till CT-statistiken också (uppe i 15 länder under 2015 hittills).

Krisman och gece gillar detta.
  8. chambertin

chambertin Medlem

Beställt !

gece gillar detta.
  9. thunberg

thunberg Flaskfantast Administratör

Ligger snäppet efter med 14.
    Italy
    France
    Germany
    Portugal
    USA
    Chile
    Austria
    Spain
    New Zealand
    Czech Republic
    Australia
    Greece
    Malta
    South Africa

10. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

24! :)

kayaker, gece, Larseman och 3 andra gillar detta.
  11. thunberg

thunberg Flaskfantast Administratör

@Magnus L 24 :eek:. Vilka länder har du hunnit med i år?

12. Aqua Vitae

Aqua Vitae Medlem

En riktigt intressant producent. Har provat viner från de senaste åren - vissa viner är världsklass andra når inte hela vägen fram -just detta vin tänkte jag prova med ytterligare några andra. Min känsla är att de gått från fantastiskt till mycket bra, men med vissa viner som inte alls hållit måttet. Man har också gått från en mycket lite produktion till en lite större, om än inte mycket stor. Ska bli intressant att se vad jag själv tycker men också era åsikter.

Magnus

gece gillar detta.
  13. Mats

Mats Gone todash....

Man känner ju ett visst ansvar när ens arvtagare väljer ett vitt vin från KROATIEN (sic!) så det blir till att vara tidigt ute:
    Måste börja med att säga att jag så gott som aldrig dricker vita viner om de inte är dieselfulla reislingar, söta eller fulla av olorosotoner (hoppas det blev rätt i diskussionen om smak av oxidation/sherry?) så ta min åsikt men ett par kilo salt.

Dekanterades och dracks under 3 timmar.
    Doft: När flaskan är nyöppnad och odekanterad finns en god lite söt fruktighet av något som liknar päronsplitt eller pigellin men det försvinner sedan och allt som finns kvar är en ganska tunn doft av äppelvin gjort på turbojäst.
    Smak: Lite besk och salt smak, inte speciellt mycket frukt och kort och lite spritig med ännu mer turbojästvin.

Jag stödjer helt sättet att välja månadsvin, ska inte bara vara att gå i gamla fåror och välja säkra +90-poängare från kända områden utan bra att utmana och gå utanför säkerhetsramen för att få oss att prova något nytt ibland, men för mig var det här ett stolpskott. Inget direkt fel på det men många skönhetsfel, 77p?

14. Larseman

Larseman Medlem

Shit, här går det undan. Jag har inte ens hunnit beställa :confused:

Edit: Nu har jag det :)

Last edited: 3 oktober 2015
    Tomas Lindblom och gece gillar detta.
  15. Gurto

Gurto Medlem

Doft: Äppelmos, aprikos, lätt oxidation, smöriga kex, mandel och kolaremmar.
    Smak: Lätt oxiderade mjöliga äpplen. Fylligt, fet och vaxig textur. Låg syra.

Spännande doft som, med sin autolysa karaktär, påminner lite om en mogen BdB-Champagne. Sämre i munnen. Jag kan tyvärr inte förlåta den totala bristen på syra som gör det platt. Det är inte dåligt men inte heller imponerande. Kul erfarenhet dock då jag väldigt sällan dricker denna typ av viner annars.

Doft och bra koncentration gör att vinet ändå får 83p.

Patrik Sellin och gece gillar detta.
  16. Sveprod

Sveprod Medlem

Då ska vi se.. Öppnar flaskan eftersom det vankas kolja som tillagas i ugn i folie tillsammans med citron, tomat, lök och kryddor. Ganska neutral husmanskost som inte borde stöta sig med vinet, tänkte jag.. Visar sig att detta vinet stöter sig med det mesta. Doftar svagt och ganska entonigt av övermogna gula äpplen. Har en mörk gul och tilltalande färg. Men smaken känns väldigt "daff" och kort. Vem har stulit syran?! Smörig och tilltalande i konsistens, men i övrigt var detta inget bra vin alls. Dricker sedan vinet efteråt utan mat och smaken känns något mer fruktig, och en aning tropiskt, men återigen - var är syran och eftersmaken?! Inget återköp för mig, och jag gillar visserligen inte att sätta poäng men 80p får den av mig.

Patrik Sellin, Tomas Lindblom och gece gillar detta.
  17. Patrik Sellin

Patrik Sellin fd Innertällmo Bryggeri Provningsskribent

Dag att prova månadens vin - för att få en "bra" referens så väljer vi 2008 Paraschos Π-NOT: naturvin mot naturvin:
    2008 Paraschos Π-NOT Pinot Grigio: ok, förväntningarna var låga, men det här underträffar allt, tror till och med castillo de gredos överträffar det här vinet med hästlängder, men jag har ingen lust att jämföra. Det finns lite syra, men annars är det bara äckel, 14p på den 100-gradiga skalan. Det enda bra med det här vinet är "NOT" på etiketten.
    Roxanich Malvazijica: helt klart en annan dimension än Π-NOT Pinot Grigio, men det säger kanske inte så mycket? Doften är lite blomming, lite oxiderad med lite drag av barrträd, men ganska tunn. I smaken finns honung, granskott, lite jasmin, men den är ganska tunn och frukten saknas. Generellt är vinet väldigt tunt - det känns som ett stort hål där något väsentligt saknas. Personligen gillar jag stilen, men tyvärr kändes det här vinet alltför utspätt 79p
    kroat + pi-not.jpg kroat + pi-not II.jpg

Tomas Lindblom, gece och Mats gillar detta.
  18. ChristianB

ChristianB Medlem

Har helt missat tråden för oktober men nu har jag beställt! :D Förra månaden föll bort för mig för jag fick aldrig vinet men den här gången hoppas jag på bättre resultat!

Valet av vin är det "bästa" hittills, tycker jag, om man bara ska basera det på originalitet. ;) Huruvida innehållet i flaskan är det återstår att se!

Tomas Lindblom och gece gillar detta.
  19. Tomas Lindblom

Tomas Lindblom fd Deppodi Moderator

Hur lyckas du missa något som är återkommande varje månad? ;):D

ChristianB och Larseman gillar detta.

Dela sidan