Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - september 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    22
Trådskapare
A
Så har även jag provat vinet

God doft, spretig smak, syrligt. Ingen smak direkt i munnen men sedan syraattack. Lite besk, Mycket pepprig och ganska kort eftersmak. Det var min första reaktion på vinet. Gav vinet lite tid och provade efter en timma och lite värme. Mycket bärig pepprig doft fortsätter dominera, vinbär och lite syrlig doft. Smaken har lugnat sig lite även om syran finns kvar. Blir lite förvånad över att utveckling är så pass tydlig.

Provar även vinet några dagar senare då det serverades på Eriks vinbar. Flaska som varit öppen längre. Det goda intrycket hänger kvar. Tycker att det här är ett gott om än o-komplext vin som ger ganska mycket mersmak. Skulle gärna prova lite mer av den här druvan. Ska inte lägga allt för mycket på priset men med tanke på vad den kostar, kommentarer från andra som provade samtidigt så ger jag vinet godkänt. Mer än jag förväntade.
 
Trådskapare
A
Blev en dag senare än ursprungligen tänkt.
Hann prova några andra viner från Weingut Gernot Heinrich på måndag kväll så förväntningarna var inte så högt ställda.
Färg: mörkt blålila
Doft: unken skurtrasa, stickig alkohol
Smak: överkokta plommon, total avsaknad av både syra och tanniner, alkoholen dominerar smaken också. Lite som salig Jo druvjuice blandat med brännvin special. Till maten blir det ännu sämre, den lilla frukten försvinner och alkoholen dominerar totalt.
Flickvännen och jag var helt överens om att det här var årets sämsta vin. Det som var kvar i karaffen fick åka tillbaka i flaskan för att bli sås längre fram. <65p (någonstans mellan uselt och vedervärdigt).

2011 Blaufränkisch “Alter Berg” var också dåligt, men inte så uselt som det här.

Efter att själv ha provat vinet så undrar jag om @Innertällmo Bryggeri flaska verkligen var korrekt eller (baserat på det andra vinet) druvan helt enkelt inte faller dig i smaken. Frågor, frågor men så få svar :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Efter att själv ha provat vinet så undrar jag om @Innertällmo Bryggeri flaska verkligen var korrekt eller (baserat på det andra vinet) druvan helt enkelt inte faller dig i smaken. Frågor, frågor men så få svar :)

Bra fråga, flaskan var i alla fall inte korkskadad, men det är kanske inte omöjligt att det finns flaskvariation? Flickvännen och jag var i alla rörande överens om vinets brist på kvalitet - dagen efter var det också minst lika dåligt. Har testat några moraviska frakovkor i Tjeckien och jag kan inte säga att jag är särskilt imponerad av druvan.

"Bonusutlåtandet" här överensstämmer dock ganska bra med vår bedömning:
Dracks igår tillsammans med lite andra godsaker.

Doft ung och kryddig med fat och krusbär men även något lite unket i bakgrunden. Smak med ganska hög syra, ren och inte speciellt komplex, slankt, en hel del frukt där krusbären dominerar. Inget vin i min smak, för slankt och lenfruktigt och saftlikt på det där rena och tråkiga bourgognelika sättet. Kvallitetsmässigt kanske 87p men i min bok ca 80p.

Sen ett litet bonusutlåtande. Min 19-årige son fick smaka vinet grimaserade och sa "Det var det absolut äckligaste vin du någonsin bjudit på! Smakar buljong med smör och lite vodka i. Tycker ni det här är gott har jag ingen respekt för någon av er!". Så tänk på det ni som hyllar vinet här på forumet!
 

Mats

Gone todash....
Bra fråga, flaskan var i alla fall inte korkskadad, men det är kanske inte omöjligt att det finns flaskvariation? Flickvännen och jag var i alla rörande överens om vinets brist på kvalitet - dagen efter var det också minst lika dåligt. Har testat några moraviska frakovkor i Tjeckien och jag kan inte säga att jag är särskilt imponerad av druvan.

"Bonusutlåtandet" här överensstämmer dock ganska bra med vår bedömning:
Min flaska tappade allt och var totalt odrickbar dagen efter. Hade sparat ca 2 dl som stått korkad i rumstemp och då smakade den som du och min son beskriver den.
 
Trådskapare
A
Röstningen är nu offentligt. Tror att det här vinet skapat mer synpunkter än många andra. Olika syn på druvan, flaskvariation eller? Personligen blev jag positivt överraskad men blev lika överraskad av exempelvis @Innertällmo Bryggeri kommentarer om disktrasa. För mig pekar det på något som är dåligt rengjort, glas eller flaska. Har haft den effekten av andra viner och då har det varit glasen men det kan naturligtvis komma från flaska också.

Drack två olika flaskor och även om den första krävde lite tid så är det för mig ett, om än lättdrucket vin, ett vin som jag inte skulle skämmas att bjuda på. Inget vin för den exklusiva provningen men väl ett vin för den "stora" festen eller den lite "enklare" vardagen.
 

Segol

Medlem
Har @Mats missat att lägga sin röst?

Edit.
Nu ser jag att han visst röstat och att vinet faktiskt fick 80p i hans TN
Hade fått ett annat intryck av inläggen men det kanske mest var sonens åsikter
 
Last edited:
Ett underbart vin för nöt och ost. Kan bara rekommendera att köpa så länge det finns tillgängligt, och för detta pris är det ett fynd utan dess like!!
 
Toppen