Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - september 2015 - Capellanía 2010

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

chambertin

Medlem
Testat Capellanian även jag över tre dagar.
Fin gul färg med djup.
Det doftar väldigt mycket fat under de första två dagarna och bakom det en del citrus och lite vita blommor. Ganska trevligt om man gillar mycket fat (100% Viura och 20 månader på nya franska fat sätter ju sina spår). Märker inte direkt ngn karaktär av flor på doften under dessa första dagar.

I smaken kan man dock ana att det här har haft med flor att göra om man letar lite grann. Den är så där lite extra stram och känns väldigt väldigt torr precis som Fino brukar göra. Syran är mkt tydlig och dominant i nuläget i det här vinet. Märker inte av ngn åldring/tapp under de tre dagar jag dricker vinet heller men dag tre känns dock eken mindre framträdande och frukten ngt mer utvecklad och en del exotisk frukt, grape och varmare känsla tittar fram. Ok längd i eftersmak men inte exceptionell på ngt sätt.

Var först inte speciellt imponerad av det här (utan att tycka att det var dåligt på ngt sätt) men på dag tre så ändrade jag mig lite och ger det trots allt tummen upp. Verkar som om det behöver lite tid i källaren eller en rejäl luftning för att skaka av sig eken och få fram frukten som finns där. Lite dämpning av syran skadar nog inte heller.
Kul vin och jag ger det 88P och köper nog några flaskor för att se vad som händer med det.
 

chambertin

Medlem
Det var väl inte denna som hade legat under flor? Hittade inget om det på deras hemsida när jag hade den på en provning tidigare i veckan.
Ooops. Nej det har du rätt i, det var ju den andra som @Mats först valde och sedan valde bort. (El Enemigo Chardonnay 2012).
Tyckte i alla fall att den hade en extremt torr ton i smaken som jag hittar i Fino men utan någon sådan karaktär i doften.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag drar mitt strå till stacken.
Tyvärr, detta var ingen höjdare. Ekigheten fick både mig och min fru att ge upp dag 1, dag 2 samma sak, dag 3 något bättre, dag 4 tappar frukten och syran, dag 5 är det kört. Trist på alla sätt, kan inte hitta något spännande med det. 79p
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Doft: Ekfat, svag, svag nyans av tropisk frukt
Smak: Ek, svag tropisk frukt, citron

Nej detta var inget som jag uppskattar. Alldeles för mycket ek, svag vattnig tropisk frukt, citron (som ökar i koncentration ju varmare vinet blir). Får bli ett vin för matlagning. 82 poäng.
Hällde resterande jag hade kvar på de stekta kycklingfiléerna vilket var en höjdare. Skönt att det kom till någon nytta.
 

gece

Man vänjer sig.
Sex år har gått och jag hittade en flaska av denna i källaren. Kan väl säga att en påtaglig förändring har skett. Faten har integrerats och frukten lugnat sig, vinet domineras av en lite oljig, fet grundstruktur kryddad med en tydligt oxidativ ton. Vet inte om det är bättre men det är klart roligare :)
 
Toppen