Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - september 2016 - 2013 Domaine Cauhapé, Sevé d'Automne

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Daniel A

Administratör
Så fint att få den här hedersvärda stafettpinnen. Tack @Omar Khayyam !

Valet gav mig bara kortvarig beslutsångest. Det är nog uppenbart för de flesta att valet av mig skulle resultera i ett vitt vin, och där gör jag ingen besviken. :D Men det blir varken sött eller oxiderat (även om vit Lopez de Heredia var en stark kandidat)! Istället rör vi oss söderut i Frankrike, ner till den inte helt vanlig AOCn Jurançon. Den här producenten betyder rätt mycket för mig. Det var 2001 Quintessence du Petit Manseng som på riktigt öppnade mina ögon för dessertvin. Men nu blir det torrt och vitt istället, något jag har väldigt begränsad erfarenhet av från regionen. Jag misstänker att få andra här har haft stor kontakt med Jurançon, så septembers månads vin blir:

2013 Domaine Cauhapé, Sevé d'Automne - Jurançon sec
(art.nr. 99572. OBS! släpps 2a september! Jag påminner er när tiden är mogen. Det ska komma in 2400 flaskor, så jag tvivlar på att de tar slut omedelbart. :) )

Gjort på 70 % Gros Manseng, 30 % Petit Manseng. Alkoholen ligger på 14,5 %.

Övrig info från deras webbsida:
YIELD: 4500L per hectare
VINIFICATION: Destemming followed by skin contact for 12 hours. Pneumatic pressing with juice sélection. Fermentation in 3 to 4 year old barrels and aging on gross lees for 11 months with stirring.

3iWSIoJ.jpg


Hoppas det smakar!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Den ser inte helt anonym ut när den ligger sådär. Är din bättre hälft, som inte läser här, utelåst?
Kyler det på toaletten. Hon fick tydliga instruktioner att inte gå in utan att säga till. Sippar på det just nu och lyssnar på frun med stora öron. Hon är inte ens i närheten hittills. Om jag skall vara ärlig så tror jag inte ens att hon känner till regionen, men hennes beskrivning är högst relevant. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
På snabbkylning i handfatet...snart blir det åka av!

Visa bifogad bild 8067
Först ut, är det någon som är förvånad?

Kul vinval. Har knappt druckit något från regionen innan. Det har varit sött de gånger jag har provat. Mycket konserverad ananas över upplevelsen spontant men visst har frukten även lite gula plommon, kanderad citron och sultanrussin insprängt i smeten. Smutsig honung, krut och härskna smörade popcorn bidrar med en "mineralliknande" karaktär. Tydlig alkoholhetta och fyllig kropp med lite klumpig balans, trots hygglig syra. Påtaglig skal- och/eller alkoholbeska i avslutet. Ett väldigt intressant och kul vin som är ganska gott med skön komplexitet, men inte mer än så. Mycket vin för en liten peng.

Hur gick det för frun? Hon gillade det inte alls. Hon landade i chenin blanc från nya världen i sin gissning på grund av den smutsiga honungstonen. För varmt för att vara vitt och för mycket alkohol. Dessutom så smakade det för mycket "tivoli", vilket för henne handlar om spunnet socker och smöriga popcorn
 

Åskar

Medlem
Näste man till rakning ;)
Ren doft, med ett djup i. Ull och nyslungad honung -- Hoho vad har vi här?
Jag dricker ur stor Bordeauxkupa
En slags tropisk frukt
En ljuv sötma
Ett korn vanilj?
Syra som en citronvatten på solmogen nypressad citron
Skalbeska

Det känns aningen outvecklat och ungt, lite stickigt och knutet, det här skulle jag vilja sätta tänderna i 2025. Eller det kanske ska vara så här? Syran är skön och får munnen att vattnas, men jag vill ha mer av det där intressanta djupet som jag fick inledningsvis. Ett intressant vin, som i personligt, som för tankarna till en häxbrygd på Marsanne, Riesling och torr Madeira.
88 p
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Snabbt på pucken. Var förbi bolis på väg hem från jobbet för att köpa annat (alkoholfri must) och så flertalet flaskor av månadens vin i vagnen för lilla släppet. Kände där och då att det skulle passa perfekt till kvällen!

Doften bjuder upp till massa söt tropisk frukt, rårörda hjortron och lite smöriga toner (lite som våfflor med sylt tillsammans) och till en början en sötaktig animalisk komponent, lite som lågtempad grissida eller paté tillsammans med honung saffran. Denna ton försvann (tyvärr) efter en liten stund efter öppnandet. Kul doft. Har ingen aning om hur det ska placeras eller bedömas.
Smaken skickar iväg en syraattack som sen övergår i en beska som blandas mellan grapefrukt och gul paprika. Överlag smakar det "gult" och lite skitigt. Jag gillar det, på något sätt! Vet inte om man ska säga att det är ett stort/härligt/fantastiskt vin men det är roligt/spännande och intressant. En smak jag inte kommit i kontakt med innan. Bara det gör köpet helt berättigat!
Hur sätter man poäng på det här? Jag tycker att beskan kanske drar på för mycket och delar därför ut 83p. Ett klart uppskattat vin för en rimlig peng!
Kul vin @Daniel A
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Domaine Cauhape dangles La Clape.jpg

Vad ska man ta som referens till månadens vin den här gången? Det fick bli flaskan som stog bredvid på hyllan på systembolaget.
Château d'Anglès Grand Vin Blanc 2014, Kaprifol, jasmin, vita blommor, en hel j-a trädgård i doften. smaken är också blommig och parfymerad med en bra frukt, såpa, ganska hårt fatat, men i harmoni med resten av vinet. Hade det inte varit för den svaga syran hade det här varit ett fantastiskt vin. 87p (sambon ser det här som ett perfekt balkongvin för riktigt soliga dagar.)
Sève d'Automne Domaine Cauhapé 2013: Doften påminner om en skogspromenad i ösregn med en stor påse marsinpangrisar. Till skillnad från d'Anglès har det här vinet ett skönt bett i syran, Här finns också mandel, hasselnötter, torkade aprikoser, terpentin tillsammans med citrustoner från lime och calamansi. Det finns och också en skön kryddighet med grön- och vitpeppar. Drack det här vinet med en tonfisktartar med soja, sesam, wasabimayo och pommes och det funkade perfekt - tror att det är väldigt matvänligt, skulle gärna testa det med några riktigt feta korvar. Årets största positiva överrasking bland månadens viner: 89+p
Köpte bara en flaska men det blir nog fler.
 
Last edited:
Jahop, då var det min tur att haka på månadens vin och försöka deltaga så aktivt det går framöver :).

Relativt kort luftning < 1 timme. Jag känner därefter en ren doft med svaga frukttoner. Första sippen ger lite tropiska frukter och lätta citrustoner. Blöta stenar samt en växande krutighet uppträder. Vinet tar snabbt fart och blandas upp med beskhet från något som påminner om apelsinskal, utan att för den sakens skull smaka apelsin. Brännande alkoholstyrka tar vid och ligger kvar i en ganska lång avslutning. Helt ok, men ingen superfavorit för mig. Ger det 84P, på gränsen till 85
 

Ekdahl

Medlem
IMG_2384.JPG

Kul vinval, dags för mig att göra premiär av månadens vin kände jag.

Hade dessutom ett lämpligt referensvin hemma - La Gascogne av Alain Brumont gjort på 50% Gros manseng och 50% Sauvignon blanc. Rimligen ett enklare vin då det kostar 85 kr på systemet och inköpt av mig för 49 kr (!) på Stena Line. Då jag druckit det tidigare vet jag dock att det är ett superfynd för dessa pengar.

Smaknoter La Gascogne: På doften tydliga citrus och grapetoner. En frisk och fräsch doft på gränsen till syrligt. Smaken är förvånansvärt välbalanserad trots hög fin syra. Lätt frukt (äpple, päron, krusbärs- och ananasmix), men ändå fylligt rund. Medellång eftersmak. Ett lättdrucket vin. Tydligt att detta vin domineras av Sauvignon blanc i karaktären där Gros manseng hjälper till i bakgrunden att ge vinet lite mer struktur och komplex smakbild. Ger det 82-83 p.

Då är detta ett helt annat vin. Väldigt lovande i doften – bra, tät och komplex. Acaciahonung, ananas och aprikos. Doftar sött, lite åt dessertvinhållet.

I munnen så hittas dofterna i smaken igen men även antydan till tobak, lite sherrytoner och viss skalbeska. Medellång eftersmak där även grape och marsipantoner kommer fram. Syran känns balanserad.

Till vinet hade vi grillade burgare vilket kanske inte var en perfekt matchning, men detta är helt klart ett potent matvin. Skulle vilja prova det med fet fisk eller hummersoppa nästa gång. Däremot så fick vi en finfin matchning med ostar efter maten – hade Manchego och Comté.

Ett vin jag verkligen gillar och levererar kvalitetsmässigt ungefär motsvarande sitt pris tycker jag. Ger det 88 poäng.
 

mnor

Medlem
Doft: Domineras av torkad aprikos och honung
Smak: Aprikos, honung, melon, citrus, bokna äpplen, sherrytoner.

Tycker som sagt var att nästan all vitt vin som jag testar har smak eller toner av aprikos och även detta vin har doft och smak av aprikos(!). Nästan lite efterrättsvins varning!
Doften domineras av torkad frukt och honung. Smaken är något annorlunda än doften och visst finns det smak av aprikos och honung men också melon (nätmelon), citrus och bokna äpplen.

Första intrycket av vinet i munnen är att det finns en hel del syra, först toner av aprikos och nätmelon, som snabbt övergår till att domineras av honung och citrus i mellanregistret, för att tyvärr övergå till en besk eftersmak med övermogen citrus, bokna äpplen och sherrytoner.

Eftersmaken tycker jag förstör en hel del, annars ett bra trevligt vin. 84 poäng.
 
Last edited:
Trådskapare
Daniel A

Daniel A

Administratör
Jaha, hur blev det här valet då?

Akut honungsdränkt tropik. Ananas och aprikos, huvudsakligen. Finns något ganska "tungt" utöver honung här också, som drar åt cheninylle. Någonting skaver lite, men jag vet inte vad. På tungan är det mer av samma, plus lite citron(skal). Inledningsvis en markerad syra, men övergår snabbt till en något klumpig och alkoholvarm vätska. Går definitivt inte hela vägen, och lovar mer än det levererar. Smaken är lång, men inte odelat positivt. En distinkt beska finns i eftersmaken, och den dröjer sig kvar. Synd! Ett intressant vin som inte klarar sig hela vägen till mållinjen. Dag tre måste jag dock erkänna att beskan i eftersmaken var tämligen frånvarande, medan de positiva aspektarna fortfarande fanns där. Jag tar det som ett tecken på att några års lagring nog kan göra gott ändå.

Det får bli 86p. Det är verkligen inte dåligt, och det är trots allt ett vin i en lägre prisklass. Hade hoppats på mer, men känner mig ändå nöjd med valet. Potentialen för en Manseng-blend av bättre kvalité finns ju definitivt!
 
Toppen