Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - september 2016 - 2013 Domaine Cauhapé, Sevé d'Automne

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Silex

Medlem
Ett tag sedan jag deltog i den här aktiviteten, men nu poppades månadens flaska!
Gulgrön färg med ganska hög intensitet. Rund och lite oljig/tät doft med drag åt ananas, mango, melon, mogna päron och en viss smörighet. Fruktig och komplex doft, men på gränsen till lite godisvarning med all den söta gula frukten. Munkänslan följer doften med en nästan fet struktur, delvis pga av en relativt hög (och lite störande) alkohol. Frisk syra som känns först efter en liten stund i munnen. Trots att kroppen är fyllig direkt så klingar det av ganska snabbt och övergår i en besk eftersmak med lite kvardröjande syra som kittlar spottkörtlarna. I smaken drar vinet mer åt citrushållet även om den gula frukten också finns närvarande. Äpple dyker också upp i smaken och eftersmaken. Vinet känns lite spretigt med frukten, syran, alkoholen och beskan som separata beståndsdelar som inte integrerats så bra. Kanske kan detta bli bättre med lite tid? Blint skulle jag varit ute och irrat – det var länge sedan jag drack ett torrt vin från distriktet. Kul att testa även om det inte blir fler flaskor inköpta för min del. Jag landar på 85p.
 

Elvis

Medlem
Min tur ikväll.

Jag tycker att det är lite knepigt att sätta ord på associationer för ett vin som är så annorlunda mot vad jag normalt dricker. Mina associationer går till tokaj (minus sötman), polkagris, blommor, jordighet, blodapelsin, stendamm, vinterpäron. Det låter hur spretigt som helst men jag tycker ändå att vinet håller ihop och tycker att det är riktigt bra. 90 poäng.

Min fru var inte särskilt imponerad alls. :)
 

gece

Man vänjer sig.
Stor men något ogenomtränglig doft, sluten? En viss parfymerad blommighet, jordnötssmör, någon slags gulgrön frukt i stil med mogna päron. Ek? Något eldig alkohol och lite låg syra gör att detta inte riktigt får igång mig. Helt ok men vi nöjer oss med 84p. Undrar hur detta är om några år.
 
Last edited:

Mats

Gone todash....
Dricker sällan vitt torrt men efter juli månads chablis var man ju peppad att prova ett till. Parade ihop vinet med ett referensvin i samma prisklass från närliggande område gjort på snarlik druvblandning men som är några år äldre, Château Montus 2008 (gjort av Alain Brumont som även gjort referensvinet som @Ekdahl valde).
Sept.JPG


Båda vinerna förvånansvärt lika i smak och stil, hade inte blivit förvånad om det var samma vin men i olika årgångar. Montusen mörkt gyllengul jämfört med Cauhapesens unga ljusgula färg. Båda med tydliga äppeltoner som mer påminner om calvados eller hemmagjord cider än färska äpplen och båda med rejäl syra. Månadsvinet hade en lite mer uttalad söt ton på det hela som drog lite åt honungshållet och hade en på tok för framträdande alkoholstickighet. Båda med ”mineralkaraktär” men månadsvinet med en inte helt angenäm beska i slutet. Inget av vinerna fick igång mig, ger Montus 86 p och Cauhape 80 p, men då jag druckit Montusen tidigare och då gav den 91 p finns det ju risk för att det kanske var min dagsform som hade en dipp den här gången snaras än vinerna som var under par.
 
kalvfile och trattkantareller i grädde till middag. Tryffelchips till förrätt. Lugn fredagkväll efter händelserik vecka. Först ut är månadens vin, följt av en Brunello Il poggione 2006.

Näsan är parfymerad, som om man stigit in i ett egyptiskt spa för tretusen år sedan, med en intensiv liljekonvaljdoft, mot en fond av honungs- och äppelvatten. I munnen är det som en symfoni av mogna äpplen. Kroppen är rätt välbyggd, detta är inget litet vin. Men syran finns där och tränger igenom, som en inte alltför sockrad rabarberpaj. Lång eftersmak. Rätt balanserad även om det finns en liten nässlig fränhet på slutet. Det är gott men nästan litet överväldigande.
 

Mattias Schyberg

Administratör
För att fortsätta lämna över stafettflaskan i god tid kastar jag över den till @Åskar ! En vinös själ som dyker upp lite här och var på forumet med trevliga noter (dessutom först ut efter @Mattias S den här månaden!). Känner du dig pepp?
Det verkar som att det är lika bra att du väljer någon annan än @Åskar. Han är tyvärr inne lite för sällan på forumet, vilket är synd med tanke på hur trevligt det är att läsa hans inlägg. :(

Oktober närmar sig med stormsteg! :eek:
 

Sveprod

Medlem
Spännande val och något nytt för min del. Vid öppning möts jag av en något anonym doft men det som kommer är angenämt. Lite exotisk touch, men i övrigt går dofterna ihop. Smaken - och nu händer det grejer - är en symfoni av exotiska frukter som mango och papaya. Här finns också en viss krutighet och lite honung/bivax. När innehållet i glaset blir lite varmare blir smaken något besk, men kylt är detta helt i min smak! Inte så säker på att andra kommer att uppskatta detta vin lika mycket som jag då jag misstänker att det kanske är lite för "publikfriande" men själv köper jag gärna detta på nytt. Drack vinet till fisksoppa första dagen och ugnsbakad lax med citron och soja samt potatismos andra dagen, där soppan med fänkål, morötter och grädde passade bäst till vinet. Undrar vad andra sätter för betyg, men mitt blir högt eftersom det passar min personliga smak.
 

Åskar

Medlem
För att fortsätta lämna över stafettflaskan i god tid kastar jag över den till @Åskar ! En vinös själ som dyker upp lite här och var på forumet med trevliga noter (dessutom först ut efter @Mattias S den här månaden!). Känner du dig pepp?
Oj, haft mycket att göra...
Jag är absolut pepp att välja månadens vin, det är väl två dagar till oktober?! :D
 
Flaskan blev inhandlad i slutet på september, men den blev liggandes i kylskåpet. I början på november drog jag korken och därmed ett rekord? sent omdöme.
Doften är spännande och hyfsad komplex med gula frukter (päron, plommon, aprikoser), lite lätta örter, honung och någon söt ton. Den senare kan jag inte konkretisera mer än att det är en söt ton.
I munnen känns det fruktigt, friskt och torrt så klart. Här finns också en fet känsla över smakerna: äpplen, citrus, tropisk frukt, honung och lite örter. Syran är bra, även om den inte är alltför idog. Eftersmaken har en touch av lite bokna äpplen, saffran och nötter. Alldeles på sluttampen en liten fin besk ton som drar mot omogen grapefrukt. En liten alkoholhetta kan noteras.
Ett spännande vin. Lite utanför det gamla vanliga och därmed utanför bekvämlighetszonen. Det är ju det här som är så kul med "Låt oss dela en pava över nätet".
Betyg 4-
 
Toppen