Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - September 2017 - Lioco Chardonnay Sonoma County 2015.

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    23
  • Poll closed .

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
lioco abc chardonnay.jpg

Testar månadens vin med extremt tuff konkurrens:
2011 Au Bon Climat Chardonnay Nuits-Blanches au Bouge: stod sig väldigt bra på en BYOB för rätt länge sedan. I riktiga vinglas bekräftas den bilden. Doft av övermogen aprikos, honung, vanilj och salt fisk. Smak av mogen ananas och mogna äpplen, mandelmassa (eller aprikoskärnor same-o-same-o) och en uns vanilj, gräddigt, lite som att at dricka en semla, men sen kommer sardell-sältan och syran som fortfarande är hög. Hårt fatat, men det gör ingenting, för frukten klarar faten galant. Skitgott 93+p
2015 Lioco Chardonnay: Initialt efter första sipp: Är det Chardonnay eller Sauvignon Blanc? (Väldigt grönt å Syrligt!) Efter dekantering: Doft av honungsmelon, krusbär, mango och nässlor. Det första intrycket som slår en är den skyhöga syran, i smaken återfinns honungsmelonen, krusbären och mangon, tillsammans med en rejäl dos grapefrukt, ananas och lime. Absolut inga fat, ger en mjölkig känsla på tungan. Snyggt och elegant, fräscht, förlorar nog inte på några år i källaren. Kommer inte i närheten av Nuits-Blanches au Bouge, men om man ogillar ek så kan det här vara ett alternativ: 90p
 
IMG_0076.JPG


Efter att barnens kompisar dragit hem och de sista spåren av en definitivt lyckad taco-kväll är undanplockade är det dags för månadens vin. Matchat mot en ny bekantskap. Två nya världen chards, båda från 2015. Vad kan gå fel?
Lioco har jag druckit några årgångar av. Älskar verkligen John Rayteks viner. Hans Ceritas Porter Bass (från hustruns familjs vingårdar) är ett av de bästa chardonnayvin jag någonsin druckit. Lambert är en ny bekantskap som jag läste om hos @JC:s Vintankar och tänkte prova.

Vinerna är närmast identiska till färgen, ljust gyllengula, men Liocon är betydligt klarare, Lambert är minst ett par nyanser dimmigare (ofiltrerad).

Lioco sonoma county 2015 Chardonnay är väldigt mycket chablis på nosen med en hårt knuten (ståltankschardonnay!) näve av granny Smith äppelklyftor och rivet limeskal. Ingen ek. Men i munnen känns den (oväntat nog) mer kalifornisk, med en mjukt fruktig kropp utan att det på något sätt känns otympligt - mer mogen frukt -samtidigt som den helt ok syran är lite svag i mittenpartiet. Mjukt slut. Härlig och klunkbar, men inte gjord för kraftigare mat eller långlagring. Som bäst väl kyld. För 25 buckaroos i USA är detta grymt bra, men i prisklassen runt SEK 300 i Sverige finns det flera chablis 1er cru som ger en bra match till detta skulle jag våga påstå. Samtidigt, jag är svag för just den här typen av kali-burgundiska hybrider och all Chardonnay måste inte klara krabba eller tryfferad kyckling. Inget jag köper mer av (denna årgång nota bene) men absolut 89 poäng.

Lambert yarra Valley 2015 Chardonnay har en minst lika fin näsa som Lioco, men kanske mer av grillad citron och både gröna och röda äpplen. Mycket elegant och försiktig fathantering som verkligen lyfter vinet. Kroppen känns lättare än för Lioco, men syran är också påtagligt mer markant så svårt att avgöra: ungefär samma alkoholhalt enligt etiketterna. Efter ett par timmar finns det helt plötsligt en härlig komplexitet i näsan med rostade hasselnötter som lyfter detta vin ett par steg förbi Lioco. Den litet kalkbeska finishen mjukas upp något efter hand men den fina syran retar fortfarande salivkörtlarna på ett oemotståndligt sätt. 92 poäng.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Min tur....
Vad är det här? Chablis säger frugan och jag är benägen att hålla med? Tunn doft som inte sticker ut någon stans. Kan inte sätta fingret på någonting konkret. Oekat? Ståltank? Även lite tunn smak, mjukt men hög syra? Mja? Vill jag har oekad chardonnay satsar jag på Maconnais! Chablis kan ge bättre QPR? Inte direkt övertygad men inget dåligt vin alls. Passade till "pillade rejer" 86p
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg


Äppleskal och päron med lite apelsin samt inslag av vitpeppar, lakrits och smör samt ett uns gulgrön halm och krut. Antydan till nötiga fat, men det är säkert lite malo eller gamla fat som förvillar. Märkbar alkohol och hög viskositet. Ganska fylligt med ok längd och intensitet. Ett riktigt bra vin, men ändå lite tråkigt och enkelt för sitt pris. Lägger mig i mittfåran och (87p).
 
Trådskapare
Kostjan

Kostjan

Mot bättre vetande
Drucken på landet med en hemmagjord skagenmacka.


Första intrycket är
ungt, nästan för ungt! Knivskarp smak ostron/kalk med lite gurka. Ståltankslagringen gör sitt för att inte hjälpa till, blint hade jag garanterat varit i Chablis. Låter tempen stiga lite så börjar man skönja lite gul tropisk frukt, men fortfarande i bakgrunden.
Är man Chablis-fan (vilket jag inte är) så kommer man absolut uppskatta stramheten och syran. Välgjort, korrekt men saknar kanske lite solsken. Låter resterande ligga 2-3 år vilket jag tror kommer göra gott.
89 poäng enligt FW skalan.
 
Trådskapare
Kostjan

Kostjan

Mot bättre vetande
Kostjan, nu hjälpte jag dig att editera inlägget så att det inte spoilas öppet. Önskar du hjälp med att lära dig lägga till spoilers?
Tack för hjälpen! Visst, du får gärna förklara.
Lyckades inte klura ut hur man gjorde men tänkte att det inte spelade någon roll att det inte blev dold text?!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Tack för hjälpen! Visst, du får gärna förklara.
Lyckades inte klura ut hur man gjorde men tänkte att det inte spelade någon roll att det inte blev dold text?!

Jag bifogar en bild!
Jag vet inte helt och hållet vad som gäller, men jag tror att det vanligaste är att smaknoterna i "Dela en pava" skrivs som en spoiler, så att alla får skriva om vinet innan man läser någon annans smaknoter om vinet.

Spoiler FW.png
 

Beo

Medlem
Dracks vid en middag parallellt med Krug GC som fanns kvar i glaset.
Här var det gröna äpplen och lime. Långt och rejält syrligt slut. Uppfattades som lite tråkigt. Vi gav det 86 utan att ta hänsyn till priset. Inget som hamnar på någon inköpslista.
 

mnor

Medlem
Doft: Nässlor, krusbär
Smak: Nässlor, krusbär, grapefrukt, lime och när vinet fått lite värme så finns det toner lakritsal i eftersmaken.

Även om jag dricker sparsmakat med vitt vin så hade jag inte om jag fått det blint gissat på en chardonnay. Tycker inte vinet sticker ut in någon riktning varken positivt eller negativt. Kvalitetsmässigt bra hantverk, så jag ger det 84+ poäng, med utrymme för förbättring med lagring.
 

Segol

Medlem
Brother in arms!
Mannen som gav Heidsieck Bdm ett ansikte!
Norra Stockholms största Rousseau expert!
Piamontes stora försvarare!
Och så klart en trevlig och snygg prick!
@Segol Välkommen in i värmen!
Trevlig och snygg stämmer såklart men i den övriga delen av presentationen hanterar @Kostjan sanningen med lika stor respekt som Juholt brukar/brukade göra...

Jag ska göra ett tappert försök!
Jag har varit med och provat vid ett par tillfällen men det är väldigt länge sen nu, jag har mao dålig koll på vad som testats och vad det kan vara dags för. Ett vin från regionen Piamonte kanske, det är det nog inte många som testat ;).
Återkommer.
 
Toppen