Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava oktober 2020 - Château Vannières - Bandol Rouge 2014 (74336)

Hur bra var månadens pava (Pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 7 17,9%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 9 23,1%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 1 2,6%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 22 56,4%

  • Total voters
    39
  • Poll closed .

The Wall

Medlem
Har ni några tips på vad för mat som skulle kunna passa till detta? :)
Utifrån initial beskrivning av vinet i tråden skulle jag para ihop vinet med samma/liknande mat som jag skulle servera till viner från södra Rhône som tex Ch9dP, Gigondas etc. Några förslag: grillad kossa kanske med örtbaserad sås, boeuf bourguignon, viltfärsbiffar.
 

Vingubben

Medlem
30C7A79F-C1B1-4893-AE13-62DA6BB4D8DB.jpeg


Dracks över två dagar (händer mig väldigt sällan;)). Doften första dagen var övervägande björnbär, plommon, blyerts, rött te och en lätt rökighet. Tankarna gick direkt till Cab, kanske från SA. I munnen rejäla tanniner och en del alkohol men ändå balanserat. Inget för den som gillar slanka viner. Lätt minerailsk och en härlig eftersmak med örter, lakrits och peppar. Dag två dök det oväntat upp skumbanan i doften, i övrigt ingen större utveckling. Kan nog bli en flaska till. 91p.
 

Mattias Schyberg

Administratör
081CACB8-A3C7-45E6-A4A3-47E9B30C0EF6.jpeg


Hyggligt stram mörk frukt i fyllig kropp med plommon och björnbär i förarsätet som känns fermenterade och järnberikade med drag åt svarta vinbärsblad. Fatkaraktär av det traditionella slaget med inslag av murken träeka, eneträ och maltig kakao. Lätta ångor av utedass, blöt höstskog full av karljohanssvamp, samt torkad salvia. Bordeaux möter rioja är nog en bra liknelse, men mogen sangiovese är inte heller långt borta.

Aningen lönnfett med hårt åtsittande frack där valkarna bitvis tittar fram, men på ett charmigt, rustikt vis. Till viss del brådmoget med tanke på årgång. Fin intensitet och bra balans, men aningen blek i mittpartiet. Det hoppar liksom över en del som först återkommer i slutet. Komplexiteten är klart godkänd. Tycker det är ett riktigt gott och kvalitativt vin som åtminstone förtjänar att hamna i den näst högsta kategorin betygsmässigt. (90p). Bra vinval! :)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag gillar Bandol och jag gillar mourvedre. Mest kanske för att jag vill ha en riktig käftsmäll i mina rödviner. Den här levererar tyvärr inte det. Först ganska knuten doft och smaken är mest eldig alkohol. Lite för obalanserat då jag tycker syran är för hög för den ingående frukten. Mellansmaken är alldeles för platt och urvattnad för att detta ska nå några högre höjder. Jag tror att det är årgången (2014) som spökar här? Efter ganska mycket luft blir det betydligt bättre med peppar och rök i doften, lite mörka bär och plommon tillsammans med provencalsk rosmarin och timjan jämte urvädrad humidor. Även en antydan till brett! Mycket bättre men tyvärr är mellanregistret fortfarande alltför vattnigt. Ganska kort, men behagligt ekig, eftersmak. Dag två ingen direkt skillnad. Så är det bra eller mycket bra? Jag skulle vilja säga att det är ett bra vin men då jag inte är helt enig med vår betygskala så hamnar den i "mycket bra" Detta är inget jag skulle köpa mer av i denna årgång men kommer den i -15 och -16 så vill jag nog testa igen
 
Trådskapare
O

Oscaro

Medlem
Chateau Vannieres 2014

Kraftig tät doft av mörka bär, alkohol, körsbär, lite balsamico.
Ganska syrlig smak, riviga tanniner och hög syra. Påminner mycket om bdx men lite lättare. Smakar syrliga körsbär, jordgubbar och järn.
Behöver flera år för att utvecklas men väldigt bra vin för pengarna. Glad att jag har mycket bandol i källaren!
90p
 
Endast några dagar kvar på oktober. Hög tid för en redogörelse om hur jag upplevde månadens vin.
I doften finns en samling mörka bär, blåa plommon, någon liten alkoholton (stör inte mig nämnvärt), finmalda örter, nyplockad karl-johan samt en försiktig ton av pinjeskog och aningens järnrost.
I gommen känns vinet inte ungt men inte heller moget, så någonstans mittemellan ungt och moget blir det då. De mörka bären från doften tar nu form av mogna björnbär, mörka körsbär, några svarta vinbär fast egentligen mer som svarta vinbärsblad, blåa plommon och en del provencalska örter. Bra syra och stadiga tanniner ger vinet en ordentlig ryggrad. I eftersmaken mera mörka bär och örter som nu får sällskap av aningens vitpeppar, pinjeträ, lakrits och unset rökta charkuterier. Visst finns det en liten ton av alkohol. Den stör inte mig utan jag tycker snarare den adderar en särskild dimension till vinet.
Absolut ett gott vin, som jag gärna dricker igen.
Betyg 4-
 

Mats

Gone todash....
Skumt, som en bdx men med Rhone-inslag.

Bdx-doft men något i frukten sticker ut som mer för tanken till norra Rhone. I smaken ceder mm men sedan blåbär och garrige-kryddor som för tanken mer till medelhavet och södra Rhone. Viss beska men sköna tanniner som känns i munnen ett par minuter efter. 88 p.

Coravinade först halva flaskan och då ganska besviken för allt kändes ganska trist och smaklöst, men nästa glas 1 vecka senare var mycket bättre och bedömningen från det.
 

The Wall

Medlem
2014 Château Vannières
Direkt från flaskan ner i Zalto Bourgogne; väldigt knuten och helt anonym. Stum. Ok, vi låter vinet vädra i karaff i två timmar. Nytt försök; nä, tyvärr fortfarande intetsägande märkligt nog. Provar i Zalto Bordeaux istället; än mer knuten och besk. Mycket märkligt. Hittar till slut lite björnbär och örter, men det var totalstiltje i glasen. Osis!

Dracks till en grillad ryggbiff med sallad och potatisgratäng. Helt ok kombination.

Sorry för dubbelspoiler, men det blev lite knasigt.

2014_vannieres.JPG
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Kompakt och återhållsam i början men ger med sig lite efter ett tag. Mörka bär, fat, mynta(?), örter. Tanninerna är märkbara men inte överdrivna. Bra balans och jag tolkar det som att det kommer få en fin utveckling de närmsta 3-5 åren.
Bra vin, velar mellan 88-90 men känner mig givmild så det slutar på den högre siffran.
 
Toppen