Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava september 2020 - The Vincent Grenache (nr 73835) – Cirillo Estate

Hur bra var månadens pava (Pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 1 2,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 1 2,0%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 9 18,4%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 7 14,3%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 31 63,3%

  • Total voters
    49
  • Poll closed .

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Dags att haka på igen. Grenache, bara en sådan sak.:D

Doftar inte mycket alls. Lite björnbär och något mörkare, typ torv eller tobak. Ska tilläggas att vinet dracks med familj och ur glas som kanske inte ens @The Wall testat. D.v.s. konformade dekorerade kristallglas med gorillatjocka ben anno 50-tal eller äldre.

Smakar primärt vinbärsbuske med sin grönstjälkighet (hela klasar?) och med lite anis i avslutet. Tunnaste grenachen jag smakat och beskådat. Mesigt värre och under förväntan.

Om man inte gillar grenache så gillar man säkert det här vinet...

84 p

Kanske några pinnar till med bättre glas...och med det menar jag inte de avgudade plaztankorna.

[\spoiler]
 
Dags att återigen vara med på månadens vin.
Färgen går i en rubinröd nyans och är helt transparens. Betydligt ljusare än vad jag förväntat mig
Doften är präglad av röda bär. Här finns också lite jord, en del örter och aningens viol. Till en början är den väldigt diskret, men blir till slut ändå ganska så tydligt utan att någonsin vara i närheten av att kännas stor.
Förvånansvärt slankt i gommen, där de de röda bären från doften (jordgubbe, tranbär, hallon) nu får sällskap av mörkare bär såsom svartavinbär och björnbär. Precis som i doften finns här en trevlig ört- och kryddsamling. Lite kort i eftersmaken, där det tillkommer violer, lakrits samt någon liten grön ton.
Inte alls så oävet. Vinet känns rätt så friskt och har snälla väl avrundade tanniner. Lättdrucket och ganska så enkelt i sin struktur.
Betyg 3++
 

john b

Medlem
Då kör vi

Doft av jordgubbar, örter. Frisk syrlig doft. Lite mentholpastiller kanske. Smaken är väldigt dominerad av röda bär, mycket syra men inte mycket kropp elller tanniner. Lite mera örtighet i eftersmaken. Faller ihop som korthus till mat bägge kvällarna. Två flaskor provade. Lättdrucket och socialt. Inte ,min typ av vin men välgjort för snabb konsumtion (i dubbel bemärkelse med avseende på eventuell lagring och klunktakt) 84 poäng (fw poängskalan är sträng alltså). Hade nog satt 88 eller 89 på CT.
 

Vingubben

Medlem
DA8CF649-BF02-43A2-B348-C05693B5102F.jpeg

Underbar doft med tallbarr, kåda, gummi, rosmarin och lingon. Bra syra, jordig, lingon, blåbär, och tallbar. Lätt rökig och lite alkoholstick. Gillar stilen, påminner om Vino Madrid, men tyvärr har vinet allt för klen kropp för att bli riktigt bra. 86p.
 
...som välkänt är finns det många sätt att berätta samma historia. Tycker du har en träffande beskrivning
Underbar doft med tallbarr, kåda, gummi, rosmarin och lingon. Bra syra, jordig, lingon, blåbär, och tallbar. Lätt rökig och lite alkoholstick. Gillar stilen, påminner om Vino Madrid, men tyvärr har vinet allt för klen kropp för att bli riktigt bra.
- och för egen del tycker jag kanske att en del av Commando G/Dani Landis grenacheviner från Sierra de Gredos är litet för tunga och strukturerade. Just själva lättheten, kombinerat med parfymen, sötman i frukten och syran som håller det från att vara enbart lättsinnigt, tyckte jag själv var essensen av detta vin och verkligen trevligt.:)
 

Swedish

Medlem
essensen av detta vin

Essensen

Trådkapning deLuxe "SPOILER ALERT"

Det uttrycket förtjänar en egen tråd. För mig det absolut viktigaste i dryckesvärlden.
"Vad vill det här vinet mig? Vad vill det berätta? Vad är dess existensberättigande?

Och då spelar inga bigarråer, ceder, björnbär, passionsfrukt, syror, äpplen, honung, jordgubbar etc. någon roll...

Essensen!

(Jag kommer i vanlig ordning inte bidra med speciellt mycket till denna tråd men, he, det är min essens...)
5T4CosQ37QuXF9529
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
. - och för egen del tycker jag kanske att en del av Commando G/Dani Landis grenacheviner från Sierra de Gredos är litet för tunga och strukturerade. Just själva lättheten, kombinerat med parfymen, sötman i frukten och syran som håller det från att vara enbart lättsinnigt, tyckte jag själv var essensen av detta vin och verkligen trevligt.:)

Håller med dig helt och hållet. Det var egentligen inte avsaknaden av kropp i sig som drog ner betyget, utan snarare bristen på balans där syra och i viss mån alkoholen tog överhand. Har du provat Sotomanrique, La Cruz Verde? Tror du skulle gilla den.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Roligt vin att testa, tyvärr drogs jag med en ihärdig förkylning som begränsade lukt/smak en del.
Det första som mötte näsan var hallon/lakrits-godis som förde tankarna till en Langhe Nebbiolo som kg drack för ett tag sedan. Även en del andra örter och röda bär är med i blandningen.
Smaken då? Jo, det är en finfin syra i den ganska lätta och rödbärsdominderade profilen. Liten bitterhet, kanske lite bränt eller rök, finns men den ger i mitt tycke bara lite mer liv i vinet istället för att störa. Gör så att det inte blir för tillrättalagt. Måste skava någonstans för att det ska bli intressant.
Sammanfattningsvis kan jag säga att jag gillar det, kommer antagligen köpa nästa årgång som kommer och definitivt försöka hitta fler grenacheviner i denna stil.
poängen räcker inte hela vägen upp till 90 utan stannar nog på en stark 88. Lite längre smak och mer oumph direkt när det kommer in i munnen så hade vi varit där.
 

Funcadelic

Medlem
Kul! Jag hakar - lovar att återkomma med någon typ av noter också (är lite av en lurker men man bör ju bidra också)
20200929_193405.jpg


Vincent mörkare i färgen, lenare och fruktigare/bärigare i smaken
Bernabeleva mer alkohol och tanniner (om än i begränsad mängd)

Alkoholen i Bernabeleva störde mig så får ge vinnarpinnen till Vincent

Over & out :)
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Ljust rubinröd i färgen
Medelstor doft av solmogna jordgubbar och .… jordgubbar. Kanske lite örtighet. Ingen direkt komplexitet.
I smaken frisk, lite alkoholhetta, oerhört lena tanniner, slank kropp, lite jordgubbar igen, en syrlig finish som försvinner rätt snabbt.
Nä det här var iofs trevligt och absolut inte oävet, men oerhört mesigt och det känns som att det skulle kunna vara så mycket bättre på något vis. Det ger känslan av att skaka hand med en trevlig person som har en sån där slapp handflata. 86 p
 
Last edited:
Lite artificiell hallon i både doft och smak. Viss örtighet. Behagligt lätt stil, nätta tanniner, slank syra. 83p enligt fw skalan, kalibrerat på min 87p. Kan tänka mig att köpa nån flaska av nästa årgång, men inte fler av denna
 

Mats

Gone todash....
Coravinat till Zalto bdx, direkt vinkällarkallt ca 14 grader och rumstemp efter 1-2 h i glaset. Doft som för tankarna till enkel GSM rhone med blåbär, lite chark och rök och utöver det spadet som blir kvar i skålen med övermogna jordgubbar samt lite alkoholhetta och något som jag bara kan förklara som piggelin med lakritssmak (??). Lite av samma men inte lika mycket och tydligt i den slanka smaken. Bra syra och bittra tanniner. Bäst lite åt det kallare hållet. Trevligt och ganska gott men enkelt utan komplexitet, dvs inget kontemplationsvin utan passar om man vill ha något slankt och lättdrucket. 85 p.
 
Toppen